19 Feb 2010

Karpal Dakwa Najib, Rosmah Dalangi Kes Liwat Saiful

Peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor mendalangi kes liwat yang dihadapi oleh ketua pembangkang kali ini.

“Sebagaimana saya katakan, adanya tangan ajaib dalam perbicaraan ini, dan ia adalah tangan Perdana Menteri sekarang… ada dua tangan dan satu lagi tangan isteri beliau,” kata Karpal Singh di mahkamah semalam.

Anwar menyambut dakwaan Karpal itu dari kandang tertuduh dengan berkata “konspirasi, pembohongan besar.”

Ini merupakan dakwaan terbaru dilemparkan oleh pasukan pendakwaan terhadap Najib dan Rosmah, dilihat sebagai suatu usaha untuk mengaitkan mereka dengan "konspirasi politik".

Kedua-dua mereka telah disenaraikan sebagai saksi yang dikehendakki oleh pasukan pembelaan yang akan dipanggil semasa perbicaraan.

Karpal membuat dakwaan ini sejurus selepas mahkamah meneruskan perbicaraan dan selepas beliau gagal dalam permohonannya untuk menyingkirkan hakim Mahkamah Tinggi Datuk Zabidin Mohd Diah dari mendengar kes ini.

Beliau memohon untuk mengenepikan hakim itu kerana tidak berpuas hati dengan cara mahkamah mengendalikan liputan berita Utusan Malaysia mengenai perbicaraan kes ini.

Karpal terus mendesak dalam usahanya menyingkirkan Zabidin kerana beliau mendakwa hakim tidak bersifat objektif mengenai laporan akhbar itu yang disiarkan ketika Mohd Saiful Bukhari Azlan disoal oleh pihak pendakwaan pada hari pertama perbicaraan.

Zabidin, ketika merumuskan keputusan itu berkata, beliau tidak nampak kenapa beliau harus mengundur diri dari mendengar kes itu.

"Jika saya menarik diri dari perbicaraan bermakna saya lari dari tanggungjawab saya sebagai seorang hakim yang telah mengangkat sumpah untuk melaksanakan tugas sebagai seorang hakim," terang beliau.

Karpal memberi notis kepada mahkamah bahawa pasukan pembelaan Anwar akan memfail permohonan rayuan terhadap keputusan hakim yang tidak mahu menarik diri.

Beliau juga menggesa supaya perbicaraan diteruskan dan pasukan pembelaan dibenarkan untuk menyoal balas Saiful dan tidak mahu kes ini ditangguhkan lagi.

"Tuduhan bahawa pihak pembelaan sengaja melengah-lengahkan kes ini hendaklah dikikis dari pemikiran orang ramai," kata Karpal kepada mahkamah.

Pada ketika ini, Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden menjawab dengan menyatakan bahawa, baik pihak pendakwaan mahupun hakim tidak pernah menuduh pasukan pembelaan menggunakan taktik melengahkan perbicaraan kes ini.

Karpal membalas dengan menyatakan ada beberapa syarikat media telah membuat tuduhan ini. "Kami bersedia untuk meneruskan kes ini."

"Terdapat banyak demonstrasi, banyak perkara berlaku seperti protes di Kedutaan Australia. Kami tidak mahu perkara ini berulang dan Pemuda Umno tidak harus dibiarkan bertindak liar," katanya.

Yusof sebaliknya, menekankan bahawa perbicaraan ini harus diteruskan kerana kedua-dua pasukan pembelaan dan pendakwaan bertanggungjawab kepada rakyat Malaysia, bukan kepada rakyat Australia.

Hakim kemudian memutuskan untuk menangguhkan perbicaraan pada 25 Mac ini sementara menunggu keputusan rayuan dari Mahkamah Rayuan.

Anwar, 62, dituduh meliwat bekas pembantunya Saiful di kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini pada 26 Jun 2008. Beliau menafikan tuduhan ini, kali kedua yang dihadapi beliau sejak 12 tahun yang lalu. -FMT

Tiada ulasan: