Mengapa tangisi pemergian Tok Guru
RAMAI menangis terima berita kembalinya ke rahmatullah Tok Guru Nik Abdul Aziz 12 Februari lalu termasuk yang bukan Islam. Kalau ditanya apa hikmah tahaluf siyasi, bagi saya inilah. Tahaluf siyasi buka ruang untuk bukan Islam mengenali keperibadian Tok Guru sebagai pemimpin Islam.
Akhbar Cina menyebut Allahyarham sebagai 'Yi Tai Zhong Si' atau 'Tok Guru Sepanjang Zaman'. Begitu tinggi penghormatan untuk Mursyidul Am Pas itu.
Mengapa ramai yang menangis? Saya percaya, mereka menangis bukan atas pemergian Tok Guru. Kita semua pun akan ke sana juga dan beliau sekadar mendahului.
Kita juga tahu Tok Guru sudah cukup bersedia untuk menghadapi masa kepulangannya malah persediaan itu sudah dibuat lama, sejak muda.
Apa yang sebenar ditangisi sama ada oleh penyokong Pas ataupun yang bukan Pas adalah kerana kita, umat Islam di Malaysia kehilangan seorang murabbi.
Kehilangan ini bukan dirasakan oleh orang Pas atau rakyat Kelantan semata-mata, bukan juga di dalam negara sahaja bahkan juga seluruh dunia Islam yang mengenali Tok Guru dan kepimpinannya yang berteraskan ilmu dan sentiasa berusaha untuk menunaikan dengan sebaik mungkin tanggungjawabnya sebagai khalifah ALLAH.
Ya, benar kita ada ramai ulama dan kita juga ada ramai umara' malah berebut-rebut orang mahu jadi umara'. Tetapi siapa umara' daripada kalangan ulama dan siapa ulama yang sanggup berperanan sebagai umara'? Jawapannya: Tidak ramai, sangat sedikit atau mungkin tidak ada.
Ini kerana seseorang ulama dengan ilmunya amat sedar bahawa tanggungjawab sebagai umara' adalah sangat berat.
Kedua, ada juga ulama yang lebih selesai ambil pendekatan mesra dengan pemerintah, sedia untuk memejam sebelah mata melihat kebejatan berbanding menasihat atau menegur yang 'haq' tatkala melihat kebatilan demi sedikit habuan keduniaan atas alasan, pemerintah selagi daripada kalangan orang mukmin wajib ditaati.
Akan tetapi bagi Tok Guru, beliau ketepikan kepentingan diri baik bagi tujuan dunia (pernah ditawar jawatan Mufti Kelantan sebelum menang pilihan raya dan jadi MB pada 1990) juga atas kepentingan dirinya sendiri di akhirat (berkaitan tanggungjawab berat yang dipikul dan akan dipersoalkan kelak) demi melunaskan kepentingan ummah yang disandang di bahunya sebagai orang berilmu dan juga tanggungjawab kepada ALLAH.
Lebih daripada itu, Tok Guru tidak bermegah apa lagi bermewah dengan kuasa dan kedudukan yang disandang selama lebih 20 tahun, satu tempoh yang cukup lama bagi sesiapa sahaja untuk bersabar dengan ujian seumpama itu.
Naiknya Tok Guru sebagai Menteri Besar Kelantan selepas pilihan raya 1990 juga mendedahkan kepada rakyat jelata yang selama ini tidak tahu berbagai elaun puluhan ribu diperuntukkan kepada seseorang menteri besar yang Tok Guru sendiri terkejut apabila dimaklumkan mengenai perkara itu.
Tok Guru terkejut, kita juga turut terkejut. Ada elaun baju panas, elaun majlis hari raya dan bermacam-macam lagi elaun yang ditolak oleh Tok Guru meskipun kesemua itu jadi haknya untuk digunakan.
Tidak lama dahulu, Tok Guru juga terkejut apabila dihulurkan cek royalti bukunya, Bicara Ini Demi Ilahi yang diterbitkan Grup Buku Karangkraf yang mana saya difahamkan beliau selama ini tidak tahu pun bahawa ilmu yang dikongsinya menerusi kuliah dan ceramah yang disusun dan dibukukan melayakkannya untuk menerima royalti. Meskipun diperjelaskan, Tok Guru tetap menolak bayaran itu hingga akhirnya terpaksa dialih kepada Madrasah Darul Anwar yang diasaskannya.
Sebagai orang berilmu, Tok Guru sedar jawatan tidak boleh dibiar menjadi istidraj, sumber dosa yang melalaikan sekali gus menjadi selebar-lebar lebuh raya ke neraka. Sebab itu beliau kekal dengan kezuhudannya kerana reda ALLAH paling utama.
Bercerita tentang risiko, siapa kata orang seperti Tok Guru tidak diancam nyawa dan keselamatannya?
Selain mereka yang tidak menerima pemerintahan Islam, golongan ekstremis juga tidak senang hati dengan kehadirannya sebagai ikon perjuangan dan pemerintahan Islam di rantau ini.
Dalam satu ceramahnya, Tok Guru pernah mendedahkan bagaimana beliau berhadapan dengan ancaman daripada kumpulan yang tidak bersetuju dengan cara beliau dan Pas memperjuangkan negara Islam mengikut lunas demokrasi berpilihan raya sebaliknya mahu parti itu bersikap lebih radikal yang kononnya itu sahaja cara membolehkan negara Islam ditegakkan.
Sekarang, ketika kehilangannya, ALLAH sedang menguji Pas dengan masalah perpecahan dan pudarnya rasa hormat sesetengah ahli termasuk daripada anggota kepimpinan terhadap golongan ulama yang selama ini menjadi tunjang keutuhan parti itu.
Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang bukan sekadar dilihat kurang cengkamannya dalam menghadapi cabaran kumpulan ini malah beliau sendiri jadi sasaran mereka.
Di kala inilah, Tok Guru sebagai tokoh paling ditaati dan satu-satunya yang dilihat boleh meredakan masalah itu, dipanggil pulang oleh Penciptanya.
Mungkin tiada lagi yang setanding Tok Guru pada saat beliau amat diperlukan ketika ini. Itulah apa yang kita hilang, yang kita tangiskan sebenarnya!
Kepada yang mengeji Tok Guru selama ini, perhatikan dengan mata hati betapa ALLAH menganugerahkannya kemuliaan, penghormatan dan pengiktirafan yang selayaknya hanya untuk pembesar negara.
Untuk dirinya, Tok Guru telah berusaha sekian lama untuk mencukupkan bekalan yang perlu dibawa mengadap tuhannya, kita sendiri bagaimana?
Kita disoal seperti Tok Guru juga
Tok Guru yang kita tangisikan pemergiannya, lahirnya seperti kita juga.
Beliau tidak dilahirkan terus sebagai ulama. Yang membezakan kita dengannya adalah ilmu. Beliau berusaha mencari ilmu dan kemudian berkongsi ilmu mengenai tuhan dan arah tuju hidup kita, hampir sepanjang usia. Ilmu yang menjadikan beliau bertaqwa.
Semakin banyak ilmunya, semakin takut dan taat Tok Guru kepada ALLAH sedangkan kita, kerana kurang atau tidak ada ilmu, tidaklah kita kenal erti takut kepada ALLAH. Kalau pun mengaku takut, hanya setakat bibir mulut, tidak sampai ke lubuk hati.
Kalau pun hadir taqwa di hati, hanya sesekali, tidak sampai berakar umbi.
Azalinya, Tok Guru pun seperti kita, ada nafsu, ada emosi. Tetapi dengan ilmu, beliau berupaya mengekang nafsu, mengawal emosi. Dengan ilmu, beliau jadi insan bertaqwa lagi zuhud.
Akhirnya atas istiqomah, beliau dihormati sebagai tok guru, sebagai murabbi dikagumi dan disanjung tinggi.
Tinggi sanjungan diterima, beliau tidak alpa pada tujuan hidupnya, reda ALLAH sentiasa diutama.
Ketika lahir, Tok Guru sama seperti kita. Tetapi kemudiannya, beliau jadi sangat jauh beza dengan kita. Ilmunya, taqwanya, imannya, istiqomahnya.... jauh seperti syurga dengan neraka.
Tok Guru bukan dilahirkan terus sebagai ulama. Tetapi beliau sedar tanggungjawabnya sebagai hamba tuhan sebaliknya kita sendiri yang selalu tidak sedar diri.
Apa pun, harus diingat, di hadapan ALLAH nanti, walaupun kita bukan Tok Guru, kita tetap akan disoal tentang tanggungjawab sama seperti apa yang disoal Al Khalik kepada Tok Guru. Jika gagal, kita dihumban ke neraka.
Soalan dan pertanggungjawabannya sama, tidak kira tok guru atau bukan tok guru. Tok Guru sudahpun menyiapkan diri dan menyempurnakan hukum ke atas dirinya sedang kita pula bagaimana?
Pesan buat pemimpin Islam
Untuk renungan mereka yang bergelar pemimpin:
Kalau hati anda tidak bersama ALLAH ketika mengurus kuasa, anda hanya akan berpengaruh ketika memegang kuasa.
Apabila anda sudah tidak lagi berada di tampuk kuasa, ingat pesanan orang tua, kura-kura pun boleh meniti pokok yang sudah tumbang.
Itu yang banyak berlaku dalam masyarakat kita. Seseorang pemimpin yang ketika di puncak kuasa, dipuja bagaikan dewa tetapi apabila sudah tidak lagi di takhta, bukan sahaja tidak dipandang malah ditohmah dan dicerca semahu-mahunya. Orang yang pernah dipimpin turut sama berlumba-lumba menjadikannya sasaran untuk memenangi hati sang pengganti.
Tetapi kalaulah hati anda sentiasa dengan ALLAH, matlamat anda hanya keredaan ALLAH, tujuan hidup anda hanya ALLAH, zuhud anda kerana ALLAH... ALLAH jualah yang akan memberikan anda kemuliaan.
Petunjuknya... jangankan ketika anda berkuasa atau berpengaruh, bahkan tatkala jasad anda diusung orang pun, anda akan terus dimuliakan oleh mereka yang tidak berharap apa-apa balasan, jauh sekali soal ganjaran kedudukan yang boleh memberikan mereka wang, harta atau kemewahan.
Selama anda memimpin mereka dengan hanya ALLAH sebagai tujuan, nescaya ALLAH jua akan memuliakan anda kerana segala kemuliaan yang zahir mahupun yang sembunyi, adalah hak dan urusanNya.
Wallahua'lam. -SH
Walaupun saya non-muslim, tetapi saya memang respect kepada TGNA.
Malam ini, lain sungguh rasa nya bila mendapat berita mengenai kematian Tok Guru Nik Aziz, TGNA.
Saya, secara peribadi, memang kagum dan menghormati beliau.
Dan saya ingin kongsikan pengalaman ketika bertemu dengan beliau di salah sebuah restauran makan di Kelantan beberapa tahun dahulu.
Memandangkan saya dan rakan rakan saya, semua nya berbangsa Punjabi (kami semuanya 5orang sahabat, cuma saya sahaja yang tidak memiliki sarban), maka nak dijadikan cerita, masa itu, rakan rakan saya sentiasa dipandang oleh penduduk Kelantan. Rasa macam artis pulak, semua nak berkenalan....hmmm
Di restoran itu kami berkumpul untuk mkn . Sambil jamu selera, rakan saya memberitahu, bahawa orang yang duduk di hujung meja itu adalah TGNA.
Saya tak percaya, takkan la TGNA sebagai Menteri Besar nak makan kat kedai ini (tak ingat pulak nama kedai tu), dah tu pulak takde bodyguard, mustahil, mana mungkin seorang yang diberikan mandat menguruskan negeri jalan senang lenggang macam tu je tanpa bodyguard.
Kawan saya pula confident sungguh beliau adalah TGNA. Saya pun bangun pergi, nak tanya sendiri, betul ke?
Bila saya beri ucapkan Selamat Pagi kat beliau, dan saya tanya betul ke Encik ni TGNA. Dia menjawab yer...Opocot!!! betul laa...aduhai, terkezut siot. Saya pun senyum dan toleh kat kawan saya, saya angguk kepala memberikan isyarat yang mereka itu betul.
TGNA pun bertanya, siapa nama, dari mana, nak kemana...saya pun bagi tau yang kami daripada Ipoh Perak, datang melawat Kelantan selepas balik dari pulau perhentian. Dan TGNA pun cerita tempat yang menarik saya dan kawan kawan saya boleh lawati....sempoi je bercerita dan bersembang dgn TGNA ini.
Lepas tu saya pun join member saya, makan....
TGNA selepas selesai makan, datang ke meja kami, dan dia ucapkan selamat datang ke Kelantan dan terus membawa diri....ringkas je dia wish kat kami semua, mungkin ade urusan ler tu yang perlu dikerjakan....
Dan kami pun selepas beberapa minit, habis makan nak bayar. Bila pergi ke kaunter nak bayar, rupa rupa nya bill makan minum kami telah disettle kan oleh TGNA...uishhh...sampai mcm tu sekali!
nak ucapkan terima kasih pun kami tak sempat, beliau masa tu dah lama beredar.
Memang pengalaman yang sungguh menarik.
Dan ketika saat itu, ianya menjadi turning point pada diri yang kerdil ini, bahawa apa jua yang saya ketahui mengenai TGNA dan juga parti nya adalah amat serong sekali (terima kasih kepada media tempatan yang menanamkan pemikiran negatif kami terhadap TGNA dan juga parti nya...
saya tak berminat nak ceritakan pasai media kita, utusan meloyakan, dan juga berita hairan dan mana mana yg sekutu dgn nya, sudah lebih 10 tahun diri ini tak layan mainstream media).
Itu lah cerita yang saya nak sampaikan..dan memang betul, TGNA ini, memang humble orang nya. Banyak juga member kenalan memberitahu saya, dia tinggal dirumahnya dan tidak pun bangga tinggal dikediaman rasmi yang sepatutnya.
Tiada protokol yang ketat untuk berjumpa dengan nya...mudah nya nak berurusan tanpa banyak karenah.
Malah saya juga mendapat tahu, beliau banyak menderma duit gaji nya....sungguh mulia hati TGNA ini....segala jua urusan yang dia lakukan adalah kerana Allah s.w.t
Semoga, pendekatan beliau menjadi ikutan kepada barisan pemimpin yang memimpin negara ini.
Walaupun saya non-muslim, tetapi saya memang respect kepada TGNA. Pernah juga terkilan dengan member lain yang mengkutuk dan menghina beliau hanya kerana perbezaan ideologi politik. Lebih terkilan dan tersentap apabila hinaan itu datangnya dari Muslim....aduhai....
Ape ape pun, kita ketepikan fahaman masing masing, ambil yang jernih, buang yang keruh.
Kepada rakan KGM semua, terutamanya yang beragama Islam, hari ini, hari Jumaat, dan ketika menunaikan solat Jumaat nanti, doakan TGNA semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang orang beriman.
Rajinder Singh a.k.a Tutor Raj
There will not be another Nik Aziz — Tay Tian Yan
FEBRUARY 15 — I met Nik Aziz on several occasions, but one particular occasion stays firmly in my head even until this day.
During the Bukit Gantang by-election in Perak in 2009, one of the ballot districts was Kuala Sepetang, a Chinese fishing village.
Pakatan Rakyat’s campaign dinner at a local temple was met with overwhelming response from the local residents.
The atmosphere was more and more intense as Pakatan leaders arrived one by one. Pakatan’s candidate Mohd Nizar Jamaluddin’s arrival was greeted with thunderous cheers from the participants, showing that indeed he won the sympathy vote of the constituents, having just lost his menteri besar office. The applause following Lim Kit Siang’s arrival was even more encouraging. So was Anwar Ibrahim. The local fishermen never concealed their political inclination and their strong passion, but everything was in a very orderly manner.
When the MC announced the arrival of Nik Aziz, the speech that was being delivered had to be halted abruptly, and people started cheering loudly while others flocking to the stage in hope of seeing Nik Aziz at the closest possible distance.
The physically frail Nik Aziz was helped by the staff on duty, and it took him a tremendous amount of effort to pass through the cheering crowd to the stage.
Before long the stage was surrendered to him. Even with the microphone, Nik Aziz’s voice was still feeble. This, coupled with his unmistakable Kelantanese accent, almost made his speech unintelligible.
But, whatever he said was not the most important, as the audience continued to shower him with thunderous applause. Right then it was not the person standing on the stage cheering up the audience, but the audience cheering up the speaker on the stage.
Nik Aziz became the superstar of the evening, his popularity far exceeding that of Nizar, Lim Kit Siang and Anwar.
I was observing all this at a corner, feeling skeptical and unbelievable.
How could all these people crowding the temple in a typical Chinese fishing village would ever become so passionate with a PAS leader that many Chinese Malaysians had chosen to reject and whom they knew very little of? What a dramatic change!
Nik Aziz was put high on the political pedestal probably arising from the need of the big political environment and public expectations towards him, especially the role he played during this time of political transformation.
Whatever it is, Nik Aziz’s moral stature indeed demands some admiration.
There were few such politicians before him, and not going to be many after him as well.
He lacked the personal charisma of Hadi Awang, nor the eloquence essential for Malay politicians. But, he won the support of the people in a most approachable manner.
To reign in the Malay political world one needs to go through the aggressive struggle. The same does not apply to Nik Aziz. He became the most convincing and revered leader in his most unpretentious way.
The Muslim community particularly requires religious guidance and clerics who will serve as role models. The emergence of Nik Aziz fills that very vacuum.
His devout beliefs and most incorrupt way of running his administration set him apart from the rest of the pack. He managed to garner widespread support through his characters and not the power in hand.
While Nik Aziz appeared commonplace, many have overlooked the fact that he possessed very astute political competency and some degree of farsightedness.
He could play a guiding and mediating role in the midst of conflicts between the clerics and professionals within his party. He could lay down short-term political interests to reject a cooperation with Umno, and can set aside the hudud law and Islamic state issues for the sake of Pakatan’s election needs..
PAS was at its strongest when Nik Aziz was in the prime of his political career, and Pakatan Rakyat at its most united.
His demise will leave behind an irreparable vacuum for both PAS and Pakatan Rakyat.
Nik Aziz’s incorruption, thriftiness, self-discipline and to a certain extent his openness and pragmatism have all won him genuine respect from the public and leaders on both sides of the political divide.
That said, he never backed down on his aspiration to run the country on religious lines. He never compromised in pushing ahead his hudud law agenda, Islamisation of public policies, and his requirement for the public to adhere to religious teachings in day-to-day life.
His simplistic religious background was somewhat a barrier that stood between him and the country’s modern economic development, the need to preserve our secular state diversity as well as connection with the outside world. Perhaps he never saw this as a barrier in the name of religion.
His lofty personal moral values made it justifiable for the party to push ahead Islamisation policies.
And his departure will continue to have a bearing on the country’s political environment in the years to come. -mysinchew.com