31 Mei 2008

Berita TKO fm Hari Ini 31 Mei 2008

I
su menarik hari ini: Pimpinan UMNO masih curiga dengan penyertaan Ezam ke dalam UMNO, Pemuda Pakatan Rakyat mahu ke enam-enam individu dalam isu klip video Lingam disiasat dan didakwa, Kabinet umum jalan Bandar Mahkota Cheras dibuka semula, SUHAKAM kecam tindakan ganas polis di dalam kes pukul rakyat di BMC, GERAK teruskan perjuangan sekalipun Ezam sudah menyetai UMNO, Blog khas dedah siapa Ezam sebenar sebelum menyertai UMNO.

Tindakan kejam dan zalim polis: Bilakah Berakhir?

Semalam Pesuruhjaya SUHAKAM, Datuk Siva Subramaniam mengecam tindakan kejam dan zalim polis terhadap penduduk sewaktu tercetus pergaduhan di Bandar Mahkota Cheras (BMC) pada malam 27 Mei hari Selasa lalu.

Chang Jiun Haur yang berada dalam sebuah kereta bersama adik perempuannya dan dua orang lagi, telah diheret keluar dari kereta Proton Wira yang dipandunya dan ditendang dan dipukul bertubi-tubi oleh 20 anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) yang bersenjatakan cota dan perisai.

Siva menyatakan, adalah "tidak masuk akal" bagi sekumpulan anggota FRU yang terlatih untuk "merasa terancam" oleh empat remaja yang tidak bersenjata. “Jika mereka (FRU) mempunyai bukti yang mereka dilanggar oleh kereta tersebut (seperti yang didakwa), maka mereka perlu memberi nama-nama anggota yang cedera," katanya.

Untuk menutup kezaliman dan kekejaman FRU yang bersifat kebinatangan itu, Ketua Polis Kajang, ACP Shakaruddin Che Mood tiba-tiba membuat kenyataan, polis sedang menyiasat empat individu berhubung kejadian rusuhan dan pergaduhan yang berlaku pada di Bandar Mahkota Cheras (BMC) atas dakwaan merusuh dan cubaan membunuh.

Menurut Shakaruddin, empat individu tersebut boleh didakwa mengikut Seksyen 148 (bagi rusuhan) dan Seksyen 307 (cubaan membunuh) mengikut Kanun Keseksaan. Mereka disiasat atas dakwaan cuba menyebabkan kecederaan kepada anggota polis dekat dengan benteng yang dibina di jalan akses bebas tol di Bandar Mahkota Cheras.

Demikian dilaporkan oleh media massa.

Ini tektik lapuk yang digunakan oleh polis untuk mentup kelemahan dan kezaliman yang mereka lakukan. Ini tektik mempebodohkan orang awam. Ini tektik untuk mengalihkan perhatian orangramai terhadap kekejaman polis kepada isu yang direka-reka. Ini tektik mengugut rakyat agar rakyat takut dan tunduk dengan polis agar polis yang bersalah itu terlepas bebas dari sebarang tindakan undang-undang.

Kita mampu sahaja untuk membariskan sekalian banyak insiden kekejaman yang dilakukan oleh polis kepada rakyat.

Demo kenaikan harga minyak di KLCC, Perhimpunan Bersih 10 November, tragedi Batu Burok, perhimpunan Hindraf, serahan memorandum BERSIH di parlimen, majlis penyerahan bunga oleh kanak-kanak kepada PM, tragedi Berembang & Rimba Jaya, RTB Bujal, penangkapan Mat Sabu, Kawad Hari Hak Asasi Sedunia oleh Majlis Peguam, tragedi Batu Burok dimana anggota polis melepaskan peluru hidup, malah ratusan kes dan kejadian lagi - adalah rentetan yang memperlihatkan kezaliman polis diaksikan.

Apa yang kami nyatakan sebelum ini adalah benar. BAHAWA Polis Malaysia kini sebenarnya tidak lebih hanya kuda tunggangan kepada parti UMNO-BN, bahawa Polis Malaysia adalah pengkhianat keamanan, bahawa polis bersikap "double-standard" di dalam melaksanakan undang-undang, bahawa Polis Malaysia menjadikan ahli Parti Pakatan Rakyat sebagai musuh besar mereka, bahawa Polis Malaysia telah pun diberikan peringatan oleh rakyat melalui keputusan Pilihanraya ke 12 yang baru lalu.

Tetapi Polis Malaysia TIDAK PERNAH mempelajari mesej rakyat tersebut! Sikap pilih-kasih, diskrminasi serta tidak profesyenal Polis Malaysia adalah satu tragedi yang merupakan bala besar yang menimpa negara dan rakyat Malaysia seleruhnya. Meletakkan undang-undang di dalam tangan mereka sendiri seolah-olah pihak polis yang melaksanakan undang-undang tidak perlu mematuhi undang. Betapa binatangnya mereka!

Ia akan menatijahkan kesan yang buruk dimana kita menyaksikan betapa jenayah kini bermaharaja lela - penculikan, perompakan dan seumpamanya mejadikan Malaysia ibarat sebuah negara sebagai sebuah negara yang tidak selamat untuk didiami hasil daripada tindakan Polis Malaysia yang lebih rela menjadi diri mereka bahan kuda tunggangan kerajaan UMNO-BN.

Dan kita memberitahu Polis Malaysia dengan tegas: jangan samasekali permainkan KUASA RAKYAT kerana semakin rakyat ditekan dan dizalimi semakin ramai yang akan menyertainya.

30 Mei 2008

Berita TKO fm Hari Ini 30 Mei 2008


Angkatan Muda Keadilan kata biarkan saja Ezam pergi. Tan Sri Muyiddin pula menyatakan Ezam tak sepatutnya diterima sebagai ahli UMNO secara automatik dan ia perlu tertakluk kepada keputusan Majlis Tertinggi UMNO kerana Ezam pernah meninggalkan UMNO sebelum ini dan menyertai pembangkang. Najib jadi gelabah ahli GERAKAN terus sokong Pakatan Rakyat. Di parlimen satu usul penutupan Jalan Bandar Mahkota Chers ditolak. 67 pelatih PLKN Setiu keracunan, Kes Altantuya: Hakim dan peguam lawat kawasan.

29 Mei 2008

Berita TKO fm Hari Ini 29 Mei 2008

Isu menarik di dalam Berita TKOfm 29 Mei 2008:
Mahathir kata Abdullah tak kenang budi, Ezam sertai UMNO, Zaid minta UMNO ambil tindakan ke atas MP Jerlun dan Pasir Salak, Idris Jusoh letak jawatan Pengerusi UMNO Terengganu, Polis mengkasari dan mencederakan Ching Jiun Huar di dalam insiden Cheras, PLUS untung besar tetapi mutu perkhidmatan d lebuhraya amat mengecewakan.

26 Mei 2008

Parlimen Kecoh Angkara Kenyataan "Doktor Mempunyai License To Kill"

Ahli Parlimen Mersing yang juga Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Dr Abdul Latif Ahmad pagi ini membuat kecoh di Dewan Rakyat dengan membuat kenyataan bahawa para doktor mempunyai "license to kill" di samping "license to heal".

Bantahan terhadap kenyataannya diutarakan oleh Ahli Parlimen Kuala Krai (PAS), Dr Mohd Hatta Ramli yang membidas bahawa para doktor tidak mempunyai lesen untuk membunuh - kecuaian mungkin berlaku dan kematian juga boleh terjadi tetapi bukan bererti ia lesen kepada para doktor untuk membunuh atau dicapkan sebagai pembunuh.

Beberapa orang ahli Parlimen yang lain turut bangun membantah kenyataan Timbalan Menteri Kesihatan tersebut termasuklah Ahli Parlimen Titiwangsa (Dr Lo'lo' Ghazali), Kepong Dr Tan Seng Giaw, Lim Kit Siang (Ipoh Timor), Mahfudz Omar (Pokok Sena), Lim Guan Eng (Bagan) dan Dr Dzulkifli Ahmad (PAS-Kuala Selangor).

Perkara itu mula timbul, setelah Dr. Mohd. Hayati Othman (Pas-Pendang) dalam soalan tambahannya meminta sebab mengapa kementerian melanjutkan tempoh latihan amali doktor pelatih daripada setahun kepada dua tahun.

Abd. Latiff menjawab: "Kenapa kita tambah perkhidmatan doktor pelatih daripada setahun kepada dua tahun mulai awal tahun ini kerana kita melihat purata sama ada graduan itu datang dari universiti tempatan atau luar negara.

"Penambahan tempoh latihan ini, bukan sahaja kita menambah kualiti perkhidmatan mereka tetapi seperti Yang Dipertua sedia maklum bahawa mereka ini, pegawai perubatan ini, doktor ini dia ada lesen iaitu 'license to heal' and 'license to kill."

Sebaik sahaja, Abdul Latiff berkata demikian, seorang demi seorang wakil pembangkang bangun dan meminta Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia supaya mengarahkan Timbalan Menteri Kesihatan itu memohon maaf dan menarik balik kenyataannya.

Mereka bukan sahaja bangkit membantah malah ada yang memegang buku Peraturan Mesyuarat.

Dr. Tan Seng Giaw (DAP-Kepong) yang turut bangun kemudian berkata: ''Saya berharap selepas ini dan pada masa akan datang kenyataan-kenyataan seperti ini tidak akan dikeluarkan."

Wakil-wakil pembangkang yang masih tidak berpuas hati terus mendesak Pandikar Amin mengarahkan Abd. Latiff memohon maaf di atas kenyataannya.

Lim Guan Eng (DAP-Bagan) berkata: "Doktor bukannya James Bond, hanya James Bond sahaja yang dikatakan mempunyai lesen untuk membunuh... saya berharap Yang Berhormat akan memohon maaf dan menarik balik kenyataan tadi."

Abdul Latiff bagaimanapun terus mempertahankan kenyataan beliau walaupun dinasihati oleh Pandikar Amin supaya menarik balik kenyataannya.

"Yang Dipertua saya tidak akan tarik balik tetapi tidak akan mengulanginya," kata Abdul Latiff.

Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) yang turut membantah kenyataan itu kemudian berkata: "Yang Dipertua sekiranya beliau tidak menarik balik kenyataannya maka saya akan berdiri di atas Peraturan Mesyuarat 26 (1) (P) dan memohon supaya Yang Berhormat Mersing dihadapkan ke Jawatankuasa Hak Keistimewaan Parlimen."

Pandikar Amin kemudian sekali lagi meminta Abdul Latiff menarik balik kenyataannya dengan berkata: "Yang Berhormat, tidak salah jika Yang Berhormat kata tarik balik, ia cuma dua perkataan sahaja, cakap sahaja tarik balik."

Sementara itu Gobala Krishnan (KeADILan-Padang Serai) dengan tegas menyatakan insiden yang sama telah berlaku ke atas dirinya minggu lepas sewaktu Dewan bersidang yang mana beliau diarahkan oleh Yang Dipertua untuk menarik balik kenyataannya yang dianggap tidak berdisplin.

"Beberapa hari sudah saya diminta untuk tarik bailk dan atas dasar menghormati Parlimen, saya tarik balik.

"Hari ini berlaku kepada ahli parlimen BN, kenapa tidak diarah tarik bailik? Perlukah saya menghormati Parlimen jika keadaan macam ini," katanya yang sedikit berang.

Ini bukanlah kali pertama timbalan menteri ini menimbulkan kekecohan di Dewan Rakyat. Kali pertama bliau membuat kecoh ialah pada hari pertama persidangan dewan iaitu di hari upacara mengangkat sumpah dimana beliau telah mengangkat sumpah TANPA mengangkat tangan kanannya sepertimana dikehendaki oleh Peraturan Mesyuarat.

Ramai berpandangan tindakannya itu adalah melampau dan memberi impak yang beliau cuba melepaskan diri dari sumpahnya maka itu beliau terlalu berani mengeluarkan kenyataan-kenyataan kontroversi seperti yang dilakukan pada hari semalam.



24 Mei 2008

Batu Puteh, Maruah Negara dan Gani Patail

Akhirnya Malaysia dimalukan. Seluruh rakyat Malaysia seumpama berkabng, kecewa dengan keputusan yang diumumkan oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) semalam yang menetapkan Pulau Batu Puteh milik SIngapura.

Berapa banyak lagi selepas ini kewasan negara dan kedaulatan rakyat di bawah pentadbiran Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi dan Najib Razak ini yang akan terhakis dan terjual?

Setelah Wilayah Pembangunan Iskandar yang menjadi wilayah Singapura dengan pemilikan hartanah secara besar-besaran dalam jualan 'diskaun 50 peratus' melalui pertukaran mata wang. Ketua Pegawai Eksekutif UEM Land, Pemaju Nusajaya dalam Channel News Asia sendiri telah mengakui bahawa sebahagian besar hartanah industri dan kediaman di Nusajaya telah dibeli oleh pelabur dan syarikat Singapura!

Dan kini satu demi satu wilayah negara terlepas ke tangan orang lain. Pak Lah dan Najib masih begitu angkuh cuba mempetahankan kuasanya sekalipun mereka adalah diantara pemimpin negara yang paling korup dan lemah di dalam mempertahankan kedaulatan negara.

Berbalik kepada isu Batu Puteh. Pulau Batu Puteh diputuskan sebagai milik sah negara Singapura dan hanya Terumbu Karang Tengah dan Terumbu Karang Selatan milik Malaysia. Pada hari Jumaat, 23 Mei 2008 Mahkamah Keadilan Antarabangsa memutuskan perkara tersebut di Hague, Belanda.

Keputusan ini adalah umpama Singapura mendapat isi dan Malaysia dapat kuahnya dan bak kata pepatah 'menang sorak kampung tergadai'. Dengan keputusan semalam juga, keluasan Singapura tiba-tiba bertambah 22 batu nautika. Sempadan kelautan Singapura semakin mendekati pantai Johor dan Malaysia tidak boleh berbuat apa-apa kerana Mahkamah Antarabangsa telah mengiktirafnya. Selepas ini tentera marin Singapura bertanggungjawab 'menghalau' pihak berkuasa Malaysia dan nelayan pantai dari Malaysia untuk mendekati pulau tersebut - dengan alasan menjaga keselamatan dan kedaulatan perairan Pulau Batu Puteh.

Delegasi Malaysia yang diwakili oleh Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail yang rakyat Malaysia mengenali sebagai manusia pengampu paling hina yang pernah dimiliki oleh negara.Beliau selama ini bertindak seperti beliau seorang Maharaja Paling Berkuasa, memperbodohkan Perdana Menteri (yang telah sedia bodoh dan lemah) dan kabinet serta rakyat seluruhnya dengan melepaskan perahsuah-perahsuah negara serta menakut-nakutkan hakim-hakim dengan bertindak sebagai Pendakwa Raya untuk meminta mahkamah supaya rakyat yang dipandangnya sebagai ancaman kepada pemerintah dihalang daripada diikatjamin.

Apa yang berlaku kepada Suwandi dan Azman yang dilokap selama sebulan di dalam kes Batu Burok di Mahkamah Kuala Terengganu satu ketika dulu,adalah hasil dari perbuatan terkutuk Peguam Negara ini.

Ghani Patail juga telah mencampuri urusan pelantikan MB terengganu dengan cuba mengugut Yang Di Pertuan Agong dengan kenyataan kononnya "proses pelantikan Menteri Besar merupakan satu proses yang ditentukan oleh Undang-Undang sebagaimana yang termaktub dalam Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu" untuk menyebelahi Perdana Meneri Abdullah Ahmad Badawi yang ingin Idris Jusoh dikekalkan sebagai Menteri Besar Terengganu selepas PRU ke 12 baru lalu.

Beliau telah turut membariskan anaknya yang baru lulus dari UiTM di dalam delegasi ke Hague iaitu Faezul Adzra Tan Sri Gani Patail.

Dan kini rakyat Malaysia telah membuka matanya. Hujjah-hujjah delegasi Malaysia yang diwakili oleh Gani Patail telah ditolak mentah-mentah 12-4, tidak legal dan tidak menepati standard antarabangsa. Rakyat Malaysia khususnya rakyat Johor begitu mengharapkan barisan peguam Malaysia akan mengemukakan hujah-hujah kukuh agar Malaysia tidak dimalukan lagi oleh Singapura. Sebelum ini maruah rakyat Johor tercabar dengan isu Jambatan bengkok, Wilayah Pembangunan Iskandar, bekalan air murah kepada Singapura dan lain-lain.

Ramai rakyat Johor masih bernostalgia bahawa Singapura itu milik Johor asalnya. Kejayaan Singapura sebagai negara maju hasil dasar baik hati Malaysia. Tetapi kini rakyat Johor hanya memendam rasa. Semakin banyak hartanah di Johor Baharu pindah kepada rakyat Singapura.

Dan kini Malaysia di bawah kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi dan Najib Tun Razak di sokong oleh Peguam Negara yang korup ini sedang menuju kehancuran. Diplomasi "belanja makan durian" yang diperkenalkan oleh Pak Lah adalah satu adegan yang paling memalukan seluruh rakyat Malaysia. Kedaulatan Singapura semakin menanjak dan tidak mampu dipersoalkan lagi dan kedaulatan Malaysia semakin terhakis oleh kepimpinan negara yang sedia ada ini.

23 Mei 2008

156 Ahli UMNO Pokok Sena Kedah Keluar Parti

Seramai 156 orang ahli UMNO dari Cawangan Sri Tanjung Pokok Sena Kedah mengikut jejak langkah mantan Perana Menteri, Tun Dr Mahathir meninggalkan parti itu sebagai langkah memprotes kepimpinan Presien parti Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Ketua UMNO Cawangan tersebut, Baharudin Mahmud membuat perisytiharan keluar beramai-ramai dari parti dan menurunkan bendera UMNO selagi Datuk Seri Abdullah menjadi Perdana Menteri.

Mengikut kenyataan Timbalan Ketuanya, Mohd Syarfuddin Mohd Syuhada pula, tindakan yang mereka ambil tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak dan ia adalah cetusan hati nurani mereka sendiri. Belia menambah tindakan mereka itu diharap dapat memberikan satu mesej yang jelas kepada kepimpinan tertinggi UMNO yang mana selama 4 ahun berkuasa, tidak ada apa kemajuan yang di bawa oleh Pak Lah dan yang di dalam dirinya ada satu sifat iaitu merasakan dia segala-galanya.

Peristiwa berkenaan merupakan satu tamparan hebat kepada kepimpinan Pak Lah dan menjelaskan bahawa UMNO menjadi sebuah parti yang semakin ditinggalkan selagi beliau berkeras ingin terus mempertahankan jawatannya.

Rakyat sebenarnya tertanya-tanya apakah "muslihat" di sebalik kengganan Pak Lah melepaskan jawatannya selain dari memberikan jawapan yang superpicial iaitu "banyak lagi kerja ang hendak dilakukan", kerana apa yang nyata ialah selagi lama ia berkuas dan selagi banyak perkara yang Pak Lah lakukan maka akan semakin banyak kerosakan yang akan dibawa kepada negara.

Di dalam satu perkembanan beasingan BERSIH baru sahaja membuat laporan polis yang menamakan Pak Lah diantara mereka yang bertanggungjawab terhadap pembatalan penggunaan dakwat kekal di dalam pilihanraya umum ke 12 pada 8 Mac lalu. Nama-nama lain yang terlibat ialah Abdul Ghani Patail (Peguam Negara), Tan Sri Abd Rashid Abd Rahman (Pengerusi SPR) dan Tan Sri Musa Hassan (Ketua Polis Negara).

"Saya meminta agar pihak berkuasa Polis Diraja Malaysia untuk membuat penyiasatan ke atas pengerusi SPR, perdana menteri, peguam negara dan ketua polis negara demi kepentingan seluruh rakyat Malaysia," kata Faisal Mustafa, jurucakap BERSIH.

Sejumlah RM2.9 juta tlah dibelanjakan untuk membeli 48,000 botol dakwat kekal dari India tetapi penggunaannya dibatalkan kerana kononnya bimbang wujud unsur sabotaj seperti yang telah dikesan oleh polis.

Menteri keselamatan dalam negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar di dalam Parlimen minggu lepas memberitahu bahawa SPR membatalkan cadangan dakwat kekal hanalah berdasarkan "bukti khabar angin".

22 Mei 2008

Tun Mahathir Bidas Musa Hitam dan Shahrir

Tun Dr Mahathir semalam meminta ahli palimen BN keluar dari parti berkenaan sebagai usaha memberi tekanan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Di dalam blognya www.chedet.com, Tun Dr Mahathir menyeranaikan justifikasi seruannya yang diantara lain beliau menyatakan:

1. Kita banyak dengar tentang kemungkinan ahli parti Barisan Nasional lompat masuk parti lawan.

2. Jika 35 ahli masuk parti lawan, parti BN akan jatuh. Parti lawan akan menang dan akan dirikan Kerajaan.

3. Apa akan jadi pada wakil rakyat BN yang lompat? Mereka tidak akan jadi Perdana Menteri kerana sudah tentu pemimpin Pakatan akan jadi PM. Ahli-ahli Pakatan yang lain juga ingin jadi Menteri dan Timbalan Menteri.

4. Berapa tempat yang tinggal pada ahli BN yang lompat? Tentu tidak semua mereka akan dapat tempat. Mereka akan terus jadi pengikut Pakatan sahaja, seperti mereka mengikut Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sebelum mereka lompat.

5. Jika Ahli Dewan Rakyat BN keluar dari BN tetapi tidak masuk parti lawan mereka akan bebas menyokong atau menolak undang-undang atau dasar parti Kerajaan atau usul-usul parti lawan. Mereka bebas mengecam parti Kerajaan jika melakukan kesalahan, demikian juga apabila parti lawan membuat atau pun melakukan perkara yang salah.

6. Jika jumlah yang tinggal BN cukup untuk kurangkan penyokong Kerajaan supaya tidak ada majority lagi, Kerajaan pimpinan Dato Seri Abdullah akan jatuh.

7. Kerajaan baru hanya boleh didirikan jika dipersetujui oleh ahli-ahli yang keluar BN, kerana mereka memiliki cukup undi untuk menentukan BN atau Pakatan yang menjadi majoriti dalam Parlimen.

8. Jika BN ganti Dato Seri Abdullah dengan orang lain yang berani, kumpulan yang keluar dari BN boleh sokong BN semula dan BN akan kembali jadi Kerajaan.

9. Ini adalah satu cara untuk memaksa Dato Seri Abdullah letak jawatan. Kemudian semua yang lompat boleh masuk balik parti masing-masing.

10. Percayalah, mereka daripada parti komponen BN yang telah sokong parti lawan PRU 12 akan kembali sokong BN apabila Dato Seri Abdullah bukan lagi Perdana Menteri.

Sementara itu di dalam tulisan terbarunya, Tun Dr Mahathir menyelar ulasan Tun Musa Hitam dakwanya Tun Mahathir adalah ‘duri dalam daging yang sekarang sudah dikeluarkan.’

Tun Dr Mahathir menulis: "Tun (Musa Hitam), apakah Tun lupa Tun jadi duri dalam daging UMNO tahun 1986 - 87 dahulu? Semasa Tun jadi Timbalan Perdana Menteri [di lantik oleh saya]. Tun telah letak jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO kerana hendak saya berhenti daripada jadi Perdana Menteri dan diganti oleh Tun. Atas rayuan ahli Majlis Tertinggi, Tun kembali sebagai Timbalan Presiden UMNO. Rupa-rupanya Tun masih punyai niat untuk jatuhkan saya.

"Oleh itu Tun menghasut Tengku Razaleigh yang menjadi musuh ketat Tun supaya lawan saya. Demikianlah bencinya Tun kepada saya sehingga sanggup terima musuh ketat Tun bertanding Presiden, dan Tun jadi Timbalannya; Tun sebelum itu rayu supaya saya sokong Tun untuk rebut jawatan Timbalan Presiden dalam pertandingan lawan Tengku Razaleigh, " tulis beliau lagi.

Akibat dari itu, Mahathir berkata pecahlah UMNO dan muncullah parti serpihan Semangat 46. Mahathir dengan sinis berkata Musa Hitam dengan bijaknya tidak menyertai Semngat 46. Musa Hitam selamat dan dilantik sebagai perutusan bertaraf Menteri ke Bangsa-Bangsa Bersatu. Tengku Razaleigh terkeluar daripada UMNO Baru dan menjadi mangsa perancangan Musa Hitam.

Di dalam tulisannya juga Tun Mahathir membidas Shahrir Samad. Beliau berkata

"Satu lagi pemimpin UMNO ialah Shahrir Samad yang lupa bagaimana dia keluar UMNO, jadi calon bebas dan lawan dengan UMNO, dalam Pilihanraya Kecil dengan simbol kunci.

Siapakah kamu yang nak kritik tindakan saya? Jika tidak kerana kakak Tun Musa sebagai Ketua Wanita Johor Bahru datang pagi-pagi ke rumah saya untuk merayu supaya Dato dibenar kembali ke pangkuan UMNO, Dato akan jadi duri dalam daging UMNO lebih lama. Walaupun Dato maki hamun saya semasa pilihanraya kecil saya bersetuju Dato masuk balik UMNO.

Saya ucap tahniah kerana Dato dapat sekali lagi jadi Menteri. Jagalah harga barang baik-baik. Tak usahlah komen tentang diri saya.

Tepuk dulang paku serpih.
Katakan orang awak yang lebih."

21 Mei 2008

Karpal dan Mukhriz : Lanjutan Dari UMNO Yang Kian Hancur

Ugutan yang berupa ancaman bunuh yang diterima oleh Karpal Singh seperti aduannya di Balai Polis Dang Wangi semalam yang mendakwa menerima sebutir peluru hidup 9mm dan sepucuk surat dalam sekeping sampul yang dikirim oleh seorang lelaki ke pejabat guamannya di Jalan Pudu amat menarik prhatian kita

Demikian juga kisah ahli parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Mahathir yang mendesak Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya meletakkan semua jawatan - presiden, perdana menteri dan pengerusi Barisan Nasional (BN). Mukhriz bagaimanapun berkata beliau tidak akan mengikut jejak langkah bapanya Tun Dr Mahathir Mohamad dan ibunya Tun Siti Hasmah Mohd Ali untuk tinggalkan Umno.

Kedua-dua kes di atas berpaksi kepada satu sebab - iaitu lanjutan dari penyakit UMNO yang menghadapi gelombang kebejatan politik yang sedang membawanya ke lembah kehancuran.

ISU KARPAL SINGH

Menurut Karpal seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini, seorang lelaki bertopi keledar yang berpenutup muka menyerahkan sampul surat tersebut kira-kira jam 12.30 tengah hari semalam.

Kandungan surat itu, antaranya, mengancam untuk membunuh peguam terkenal tersebut berhubung isu kuasa institusi raja dan hak orang Melayu.

"Karpal Singh, kau jangan cuba mempersoalkan keistimewaan orang Melayu!

"Kau jangan cuba mempersoalkan kuasa Raja-raja Melayu!

"Kalau kau tak berhenti!!! Peluru ini akan melekat pada kepala dahi kau!" isi kandungan nota itu dipetik.

"Ini adalah amaran pertama."

Tidak susah sangat untuk mentafsir tulisan itu dari siapa dan dari kumpulan mana.

ISU MUKHRIZ MAHATHIR

Mukhriz dilaporkan tidak akan mengikut jejak langkah bapanya untuk meninggalkan UMNO tetapi terus mendesak Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletakkan semua jawatannya.

Tindakan exco Pemuda Umno tersebut menyebabkan beliau akan dibawa kepada jawatankuasa pengurusan parti yan dipengerusikan oleh timbalan presiden Datuk Seri Najib Razak dan bertemu setiap Rabu.

Ketua Pemuda Umno Datuk Seri Hishammuddin Hussein dalam sidang media di lobi Parlimen yang mengambil sikap menyokong Datuk Seri Abdullah menyelar tindkan Mukhriz an berkata "sebagai calon ketua Pemuda, beliau tidak boleh bersikap begitu. Adakah beliau faham atau pura-pura tidak faham?"

Kedua-dua episod diatas menggambarkan tentang betapa kacaunya dan bergolaknya UMNO yang sedang menunggu saat kehancurannya!

20 Mei 2008

Mahathir Berundur Dari UMNO

Mantan Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad mengatakan dirinya mengundurkan diri dari parti UMNO yang berkuasa, sebagai protes terhadap kepemimpinan perdana menteri saat ini, Abdullah Ahmad Badawi.

Mahathir menyatakan pengunduran diri tersebut dalam suatu pertemuan di Alor Star yang dihadiri sekitar 1.000 orang yang kebanyakan anggota UMNO setempat.

Bekas Presiden UMNO itu juga mengatakan, dia berundur dari parti tidak lagi menaruh kepercayaan terhadap kepimpinan parti sekarang yang "gagal membela nasib orang Melayu di negara ini".

Mokhzani, anak lelaki Mahathir mengatakan, ayahnya ingin anggota-anggota lain partai juga mundur, untuk memberi tekanan yang lebih besar kepada Badawi, agar meletakkan jabatan sebagai perdana menteri.

Ketika memberi komen pengumuman Mahathir, PM Ahmad Badawi mengatakan, dia tidak akan tunduk kepada desakan Mahathir, seperti diberitakan oleh agensi berita Malaysia, Bernama.

Sementara itu, bendahari UMNO, Abdul Azim Zabidi, mengatakan kepada BBC bahwa langkah Mahathir ini hanya akan memperkeruh suasana.

Zabidi berpendapat seharusnya para anggota UMNO memperkokoh posisi partai."Yang penting sekarang untuk ahli (anggota) UMNO adalah kita mencari penyelesaian masalah yang sedang dihadapi," kata Abdul Azim.

Mahathir memimpin Malaysia dan UMNO (United Malays National Organisation) selama sekitar 22 tahun.

Dia mundur dari kursi PM dan menyerahkan jabatannya kepada penerus pilihannya, Abdullah Badawi.

Namun, Mahathir kemudian menjadi pengecam lantang pemerintahan Badawi dan sejak pemilihan umum baru-baru ini yang menghasilkan dukungan terendah bagi
UMNO, dia meneruskan kempennya untuk menuntut Abdullah Badawi mundur.

Dalam pilihanraya umum tahun 2004 atau beberapa bulan setelah Mahathir Mohamad menyerahkan kekuasaan ke Perdana Menteri Abdullah Badawi, Barisan Nasional meraih 199 suara dari 219 kerusi atau hampir 91 peratus.

Dalam pilihan raya awal 2008, kubu pembangkang yang terdiri dari tiga parti, PAS, DAP dan PKR meraih 82 kerusi dari 222 kerusi parlimen.

Pembangkang juga kini sekaligus memerintah di lima dari 13 negeri di Malaysia, iaitu Kelantan, Kedah, Perak, Penang, dan Selangor. Berita ikhsan BBC


BERITA TKO.FM 20 MEI 2008



12 Mei 2008

Babi Negara Bergema Di Parlimen

Babi Negara! Itu akronim untuk BN setelah Ahli Parlimen Rembau dengan celupar dan angkuh menyatakan bahawa PKR itu dalah singkatan untuk Projek Khinzir Raksase.

Roslan SMS melaporkan, "Beliau yang saya sangka petah berbahasa dan berucap rupanya bergantung sepenuhnya dari teks ucapan ketika berucap.

Yang anehnya beliau terus berucap tanpa memberi peluang langsung kepada mana-mana wakil memohon penjelasan. Antara yang beliau sentuh dalam ucapan beliau adalah menuduh Penasihat PKR Dato Seri Anwar Ibrahim sebagai manusia yang lidah bercabang! Projek Khinzir Raksaksa - PKR."


Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar menolak akronim yang diberikan oleh Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin bahawa PKR itu adalah singkatan kepada "projek khinzir raksasa".

"Bukan projek khinzir raksasa (PKR) tetapi projek 'babi negara' (BN)," demikian selar Ahli Parlimen Pokok Sena tersebut.

Mahfuz juga meminta Khairy berucap di hadapan kanak-kanak tadika dan bukan di dalam Dewan Rakyat.

Mahfuz berkata demikian apabila menantu Perdana Menteri itu enggan memberi laluan kepada Ahli-Ahli Parlimen lain yang meminta penjelasan sedangkan pada minggu lepas mnantu PM inilah yang banyak menganggu ucapan ahli Parlimen pembangkang.


7 Mei 2008

Firasat Dari Kebocoran Parlimen

Bernama melaporkan semalam bangunan Parlimen yang menjadi tempat ahli perundangan bersidang semlam bocor lagi walaupun selepas dibaik pulih beberapa kali sebelum ini.

Kebocoran berlaku selepas hujan lebat jam 4.30 petang apabila air keluar dari saluran penyejuk udara di bahagian tepi dewan berhampiran kawasan lobi.

Ini memaksa kakitangan Parlimen segera menutup kawasan terbabit manakala kerja pembersihan segera dilakukan sambil petugas media sibuk mengambil gambar kejadian itu.

Kejadian yang memalukan ini merupakan kejadian ketiga sejak tahun lalu apabila kejadian pertama di bahagian bumbung Dewan Persidangan Dewan Rakyat manakala kejadian kedua di kawasan Bilik Media.

Ketua Pentadbir Parlimen, Datuk Kamaruddin Baria, berkata kebocoran kali ini sesuatu yang tidak disangka berikutan tiada kebocoran berlaku walaupun hujan lebat sebelum ini.

“Sebelum ini hujan lebat, tak bocor. Tiga bulan lalu, banyak hujan, tapi tak bocor. Kena tunggu JKR (Jabatan Kerja Raya) sebab mereka yang menyelenggara dan melakukan baik pulih,” katanya ketika ditemui pemberita selepas meninjau kebocoran itu.

Kamaruddin berkata, JKR memaklumkan kepadanya sebelum ini bahawa kawasan bumbung bangunan Parlimen ditampal dengan bahan kalis air tapi tidak tahu kenapa kebocoran berlaku kali ini.

“Mungkin selepas Jurutera JKR memeriksanya, kita akan tahu apa puncanya,” katanya.

Peristiwa kebocoran parlimen yang mula berlaku pada tahun lepas mempunyai impak dan maksudnya yang tersendiri. Ia pernah menggamat dan menggegarkan perbahasan di parlimen di mana waktu itu isu tersebut diperlekehkan oleh MP Jasin (Mohd Said Yusof) dan Kinabatangan yang telah dengan celupar merendahkan martabat wanita apabla menyatakan "Batu Gajah tiap-tiap bulan bocor" sewaktu isu tersebut ditimbulkan oleh pembangkang.

Dan akibat darinya pilihanraya yang lalu menyaksikan Mohd Said Yusof tesebut lansung tidak tersenarai sebagai calon apbila dkatakan mempunyai rekod yang cemar dengan pihak Kastam serta sering bertelagah dengan Ketua Perhubungan UMNO Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, orang yang paling berkuasa menentukan senarai calon Parlimen dan DUN di negeri Melaka

Selain itu, apa yang telah menjadi pengetahuan umum ialah "bocor"nya Parlimen apabila ianya sudah tidak mampu mengubah Perlembagaan Negara sesuka hati sepertimana yang dilakukan sewenang-wenangnya oleh Kerajan BN sebelum ini apabila maoriti 2/3 mereka telah dinafikan oleh rakyat.

Ia adalah sejarah paling penting kerana BN tidak lagi mampu mendabik dada untuk menunjukkan keangkuhannya seklaipun di perbahasan parlimen semalam menteri di Jabatan Perdan Menteri, Datuk Zahid Hamidi menyatakan bahawa fenomena kemerosotan sokongan rakyat kepada BN tersebut adalah bersifat sementara berdasarkan pengalaman pada tahun 1999 dan rakyat kembali menyokong BN pada 2004.

Apa yang dinyatakan oleh Zahid Hamidi berkenaan jelas satu escapisme bertujuan "memujuk hati yang lara" kerana masing-masing telah tahu bahawa senario penolakan rakyat terhadap BN pada kali ini adalah bebeza dan kebangkitan rakyat pada kali ini adalah berifat berterusan, tidak seperti senario 1999 yang hanya tertumpu kepada satu isu iaitu isu Anwar.

Apakah firasat yang dapat diberikan dari kejadian kebocoran parlimen yang berulang semalam? Apakah ia petunjuk bahawa satu lagi kejadian malang bakal menimpa kerajaan BN yang mana serentak dengan kejadian tersebut mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir meminta kerajaan persekutuan pimpinan Barisan Nasional (BN) memandang serius ancaman Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai isu Pakatan Rakyat akan membentuk kerajaan persekutuan dalam masa terdekat kerana ia telah menyakinkan lebih 30 anggota Parlimen BN untuk menyertai barisan pembangkang atau Pakatan Rakyat perlu diberi perhatian?

6 Mei 2008

Tangkap Rashid, Kamaruzzaman, Musa dan Gani

Kontroversi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) di dalam isu pembatalan penggunakan dakwat beberapa hari sebelum pilihanraya umum 8 Mac lalu kini terjawab apabila Dewan Rakyat diberitahu bahawa laporan polis yang dibuat mengenainya adalah berasaskan kepada khabar angin.

Pendedahan yang mengejut itu di lakukan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar di dalam jawapan bertulisnya kepada soalan ahli parlimen DAP dari Batu Gajah, Fong Po Kuan.

Pada 4 Mac 2008, Pengerusi SPR, Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman pada satu sidang akhbar menyatakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah membatalkan cadangan penggunaan dakwat kekal pada kuku dalam pilihan raya umum 8 Mac.

Beliau menambah laporan keselamatan yang diterima SPR mendedahkan kononnya terdapat pihak tertentu di Malaysia telah membeli dakwat itu dari luar negara.

Sidang akhbar itu telah dihadiri bersama oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail; Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Setiausaha SPR, Datuk Kamaruzaman Mohd. Noor.

SPR telah mereka-reka cerita kononya pihak itu dikatakan merancang untuk mencalitkan dakwat itu pada kuku pengundi di kawasan luar bandar bagi menimbulkan kekeliruan dan syak wasangka mengenai status pengundi berkenaan.

Menurut Ab. Rashid, jika pengundi-pengundi itu hadir untuk mengundi pada hari pilihan raya, sudah tentu ia akan menimbulkan keraguan di kalangan ejen calon dan petugas SPR mengenai status pengundi itu.

Dengan nada penuh penipuan sewaktu itu Rashid berkata "SPR berasa amat dukacita atas keputusan yang dibuat ini. Namun demi menjamin kelancaran proses pengundian dan demi ketenteraman serta keselamatan awam, keputusan ini perlu dibuat.

"Saya berharap semua pihak boleh menerima keputusan ini dengan hati terbuka," kata Ab. Rashid lagi di sidang kahbar berkenaan.

KINI menurut jawapan kepada ahli parlimen Batu Gajah itu, Syed Hamid berkata, siasatan polis tidak menemui sebarang bukti di sebalik dakwaan tersebut selepas tiga kertas siasatan dibuka. Demikian dilaporkan leh akhbar online, malaysiakini.

"Setelah laporan tersebut diteliti, dan pihak polis telah menemubual pengadu serta saksi-saksi, didapati tiada sebarang bukti menunjukkan dakwat tersebut dibawa dari negara Thailand. Ini kerana tidak ada seorang saksipun yang pernah melihat dakwat tersebut.

"Daripada keterangan saksi, tiada sebarang individu, sindiket atau pihak-pihak tertentu yang dikenalpasti terlibat dalam kegiatan ini. Keterangan pengadu dan saksi adalah merupakan khabar angin dan tiada sebarang individu yang dicam atau dikenali secara positif," kata Syed Hamid lagi.

Berikutan itu, tegas Syed Hamid, tiga kertas siasatan yang dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara pada 14 dan 21 Mac, kemudiannya di klasifikasikan sebagai 'tiada tindakan lanjut'.

Syed Hamid juga berkata, pengadu membuat aduan polis kerana mereka bimbang dakwat tersebut boleh dibeli dengan mudah di Thailand dan akan disalahgunakan sewaktu pilihanraya umum 8 Mac lalu.

Justeru itu kami berpendapat, keempat-empat yang hadir di dalam sidang akhbar perlu dtahan dan ditangkap serta di bawa ke muka pengadilan.

Satu siasatan rapi hendaklah dilakukan ketas pembuat-pembuat laporan polis tersebut untuk menentukan bahawa mereka tidak diarahkan untuk berbuat demikian oleh mana-mana pegawai tertinggi kerajaan di dalam satu penipuan terrancang dan sebarang konspirasi yang ada perlu didedahkan untuk pengetahuan rakyat.

Kita meminta Kerajaan BN yang berkuasa kini supaya berani mengambil tindakan ke atas pegawai-pegawai tertinginya demi meletakan kebenaran dan keadilan di tempatnya yang lebih wajar agar rakyat tidak ditipu sewenang-wenangnya dengan menggunakan alasan-alasan yang direka-reka.

Ketua Polis Musa Hasan dan juga Peguam Negara Gani Patail yang terlibat di dalam memberikan iringan kehormat kepada Pengerusi SPR di sidang akhbar berkenaan untuk melakukan penipuan kepada rakyat perlu diambil tindakan segera dengan melucutkan mereka dari jawatan masing-masing.

Sekiranya kerajan BN berdiam diri dan tidak mengambil sebarang tindakan kepada mereka berkenaan akn mendedahkan lagi fakta bahawa kerajaan di bawah pipinan PM, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah sebuah kerajaan paling lemah dan korup kerana gagal bertindak ke atas pegawai-pegawai tertingginya sehingga mereka itu mampu melakukan konspirasi untuk menipu sekalian rakyat Malaysia.

2 Mei 2008

Titah Sultan Perak Bukan Isu Menang-Kalah Di dalam Kemelut Pengarah JAIP

Seperti biasa setiap isu yang memperlihatkan akan mempunyai nilai untuk menyerang Menteri Besar dari mana-mana negeri Pakatan Rakyat akan mendapat lputan meluas di media arus perdana.

Begitulah yang berlaku di dalam isu Sultan Perak mengarahkan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin menarik balik arahan pertukaran serta-merta Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury.

TV3 misalnya menggunakan isu berkenaan hampir 10 minit di permulaan Buletin Utamanya malam ini sedangkan stesyen tv yang sama hanya menyiarkan tak sampai 2 minit sewaktu titah ucapan Raja Muda Perak semasa keputeraan Sultan Perak beberapa minggu lalu, malah liputan itu hanya terselit di tengah timbunan isu-isu lain dan berita mengenai pengurniaan Datuk Seri kepada Menteri Besar Perak itu lansung tidak mendpat liputan.

Demkian TV3!

Berbalik kepada isu arahan Sultan Perak berkenaan. Apa yang dikesalkan bahawa yang digembar-gemburkan hanyalah "arahan penarikan balik penukaran Pengarah JAIP berkenaan", sedangkan perkara mengenai Kerajaan negeri Perak diminta mempersembahkan secara rasmi kepada Sultan sekiranya terdapat sebarang pelanggaran peraturan dan kesalahan oleh Jamry terhadap pentadbiran kerajaan negeri untuk Baginda menitahkan proses undang-undang selanjutnya tidak lansung diberikan perhatian oleh media arus perdana.

Sebenarnya isu ini adalah isu yang bersifat lokal yang tidak perlu perdebatan panjang. Menteri Besar Perak berpeluang untuk menghadap Sultan Perak dan mempersembahkan aduannya terhadap perilaku Pengarah berkenaan yang didakwa tidak bekerjasama dengan kerajaan negeri.

Sekalipun hal ehwal agama Islam adalah tertakluk di bidang kuasa ke bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan sebagai Ketua Agama Islam dan Duli Yang Teramat Mulia Raja Muda Perak selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak, namun dari segi perlaksanaannya amatlah janggal untuk sebuah majlis yang tidak memberikan kerjasama kepada sebuah kerajaan negeri yang dipilih oleh rakyat.

Apakah salah dan dosa Pakatan Rakyat dan Menteri Besarnya, YAB Datuk Seri Ir. Mohd Nizar Jamaladdin kepada hal-ehwal agama Islam negeri Perak selama ini yang menyebabkan beliau tidak mendapat kerjasama sewajarnya dari sebuah majlis yang berada di bawah pentadbiran kerajaan pimpinannya sendiri?

Apa hal di majlis sambutan maulud nabi yang lalu, Jabatan Agama Islam Perak menafikan hak Menteri Besar untuk membuat ucapan selaku seorang Menteri Besar? Mengapa di dalam hal-hal sedemikian, Jabatan Agama Islam masih lagi bertaut di dalam kemelut politik balas dendam hanya semata-mata UMNO telah tewas di dalam pilihanraya yang lalu?

Saya amat yakin bahawa Sultan Perak dan baginda Raja Muda Perak juga bukanlah terdiri dari kelompok monarki yang menidakkan hak dan kedaulatan rakyat. Malah di dalam banyak segi rakyat Perak khususnya dan negara amnya telah terhutang budi dengan sikap dan pandangan Sultan Perak dan Raja Muda selama ini yang menyimpang dari sikap dan pandangan kebanyakan raja-raja dan raja muda Melayu.

Dan arahan yang dikeluarkan oleh baginda itu sebenarnya ingin menjelaskan dengan lebih adil sebarang tindakan MB Perak selepas ini mengenai hal-ehwal agama Islam negeri Perak dirujukkan terlebih dahulu kepada baginda supaya restu baginda tidak dikesampingkan di dalam apa jua tindakan MB Perak sebagai Ketua Kerajaan dalam melaksanakan sesuatu tindakan hendaklah memperlihatkan berlakunya keadilan dengan mematuhi prosedur dan tata cara pentadbiran berlandaskan peraturan dan undang-undang yang ada.

Dan arahan itu tidak boleh dilihat sebagai kemenangan Datuk Jamry Sury atau kekalahan MB Perak seperti yang cuba ditonjolkan media arus perdana di negara ini. Kerana, siapa tahu selepas Menteri Besar Perak menghadap Sultan, YAB Datuk Seri dapat meyakinkan baginda bahawa kerajaan negeri di bawah pimpinannya yang telah terlebih disisihkan oleh Jabatan Agama Islam Perak yang dinaungi baginda. Dimana UMNO dan media arus perdana nak letak muka ketika itu?

1 Mei 2008

YB Zul Dengan Kawasaki Fulcan 500 Ke Persidangan Parlimen.

Pada 11 April lalu TKO melaporkan YB Zulkifli Noordin, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru akan mennggang motorsikal ke Palimen. Justeru rakyat tertanya-tanya apakah benar ia akan berlaku?

Dan semasa persidangan parlimen dimulakan bagi sessi 2008 bermula, sebuah motorsikal Kawasaki Fulcan 500 tiba di perkarangan Parlimen dengan emblem AHLI PALIMEN di depan motorsikalnya. YB Zul mengkotakan katanya! Tahniah YB. Saksikan di sini: