3 Ogo 2015

[PANAS] Tengku Sri Paduka Raja Isytihar Keluar PAS

Yang Amat Mulia Tengku Sri Paduka Raja Tengku Ibrahim Ibnu Almarhum Sultan Ismail Nasharuddin Shah telah membuat pengumuman menarik diri daripada menjadi ahli Parti islam SeMalaysia (PAS) bermula dari 29 Julai 2015.

Di dalam satu KENYATAAN AKHBAR yang dikeluarkan yang ditandatangani oleh Tengku Ibrahim sendiri, beliau melahirkan rasa dukacita di atas pergolakan politik yang berlaku dalam PAS.

Menurutnya, beliau merasakan hala tuju perjuangan parti tidak lagi kondusif untuknya terus berada dalam parti PAS walaupun sebagai ahli biasa.

Mengikut hematnya perjuangan dan hala tuju PAS masakini sudah jauh terpesong dari tujuan asal bila mana PAS dan parti-parti bersekutu di dalam Pakatan Rakyat telah melangkah ke hadapan untuk menyaingi UMNO/BN bagi menempuh Pilihan Raya ke 14 yang akan datang ini.

"Saya tidak nampak bagaimana PAS jika bersendirian dapat memperjuangkan hasrat murni untuk mengambil alih Putrajaya dari UMNO/BN," tambahnya.

Beliau berkata, umum tahu BN pada hari ini adalah parti yang lemah termasuk dengan pergolakan politik UMNO masa kini yang bergelombang dengan permasalahan dalaman parti seperti yang berlaku pada hari ini. Begitu juga parti gerakan MIC dan MCA tidak sekuat dan gah seperti dahulu. lnilah sepatutnya peluang yang keemasan bagi Pakatan Rakyat untuk memperkemaskan "Rumah Tangga" masing-masing bagi tujuan mengambil-alih kerajaan dari BN.

Beliau meminta supaya dihentikan pergaduhan dan pertelingkahan sesama sendiri.

Menuurutnya lagi, strategi yang dimainkan PAS tempohari tidak mencerminkan kematangan ke arah memperkuatkan parti beserta kerjasama dengan kawan-kawan lain di dalam Pakatan Rakyat.

Rakyat dapat melihat bagaimana ahli-ahli Profesional PAS dalam Pakatan Rakyat berhujah begitu lantang di dalam Parlimen bagi memperkatakan satu-satu isu yang dibangkitkan di Parlimen. Mereka yang berpengalaman dan memperolehi kelantangan berhujah mengkagumkan rakyat jelata sekalian. Malangnya mereka telah disingkir di dalam Muktamar PAS yang baru Ialu. lni amat mendukacitakan ramai pihak.

Beliau juga merasa pucuk pimpinan parti PAS tidak mempunyai hala tuju yang jitu dan keazaman untuk memperkuatkan parti selepas muktamar tersebut. Katanya, dengan tersingkir nya ahli-ahli professional PAS ini telah melemahkan parti ditambah pula dengan kucar kacir di antara para ulamak dan para professional yang disingkir ini.

"Sayang seribu kali sayang peluang yang terbentang dihadapan kita tidak dapat kita gunakan untuk memperkuatkan gabungan kita dalam Pakatan Rakyat," katanya melalui kenyataan media tersebut.

"Pargolakan dalam politik parti-parti lawan tidak kita ambil kira untuk kita memperkuatkan kerjasama kita di dalam parti Pakatan Rakyat," "Sebagai seorang islam benar saya sokong perjuangan ulamak dalam PAS tapi dari segi politiknya kita mesti cari jalan bagi kita bekerjasama dan berdamping sesama kita unutk memperkuatkan jentera Pakatan Rakyat bagi menempuh Pilihan Raya Umum ke 14 akan datang.," katanya.

Beliau yakin dan percaya bahawa perjuangan PAS tidak akan kemana-mana jika mahu berjuang bersendirian.

"Jika ini tujuan dan matlamat baru oleh PAS, maka perjuangan PAS akan terus ke belakang seperti perjuangan lama yang lampau," tambahnya lagi.

Mengakhiri kenyataan medianya, beliau menyatakan,

"Melalui kenyataan ini juga saya ingin berundur (letak jawatan) dari menjadi ahli PAS mulai dari tarikh surat ini dan saya berdoa kehadrat Allah swt supaya diberi hidayah petunjuk kepada pemimpin-pemimpin tertinggi PAS ke arah kegemilangan Islam serta politik tanah air untuk masa depan Islam dan rakyat Malaysia keseluruhan nya."

Untuk rekod, Tengku Ibrahim merupakan anak ketiga Sultan Ismail Nasiruddin Shah ibni al Marhim Sultan Zainal Abidin dan pernah menjadi Pengerusi Perhubungan Parti Melayu Semangat 46 dan menang dalam Pilihanraya Umum kelapan pada 1990 serta menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanggol selama sepenggal.

Setelah Semangat 46 dibubarkan pada Mei 1996, beliau kembali menyertai Umno sebelum mengisytiharkan keluar Umno serta menjadi ahli PAS pada 6 Oktober 2012.

Penyerahan borang penyertaan PAS beliau dulu berlansung di dalam satu upacara gilang gemilang di Jabi dan diterima oleh TG Nik Abdul Aziz serta disaksikan oleh Haji Hadi Awang dan Mustafa Ali.

br>




IKLAN BERBAYAR







[TERBAIK] PAS Hanyalah Wasilah...


Al Fahmu dalam erti sebenar disisi Islam.

♦Kefahaman yang benar adalah memahami Islam sebagai ad-Din. Kebenaran ini merentasi semua perkara sama ada kepentingan individu atau kepentingan sesebuah organisasi.

♦ Apabila kita meletakkan Islam sebagai pegangan, kesedaran kita yang utama ialah kita memiliki kudrat dan ilmu yang terbatas. Maka kita sebagai insan sudah pasti tidak terlepas daripada melakukan kesilapan.

♦Setinggi-tinggi matlamat adalah mendapatkan redha Allah. Untuk mendapatkan redha Allah, Al-Quran dan Hadis menjadi panduan. Kedua-dua panduan ini adalah hak bagi semua muslim sama ada dalam UMNO, PAS, IKRAM, ABIM, ISMA, dan umat muslim keseluruhannya.

♦PAS merupakan wasilah atau alat untuk mencapai matlamat yakni redha Allah. PAS memperjuangkan pelbagai agenda. Siasah, Dakwah, Tarbiyyah dan semua perkara seperti yang terkandung dalam Quran dan Hadis. maka PAS adalah alat untuk menjayakan agenda tersebut dalam konteks negara demokrasi.

Apabila menang PRU, PAS dapat menyuarakan agenda tersebut di parlimen. PAS tak dapat menyuarakanya jika kalah PRU. sedangkan hasil parlimen adalah pelaksanaan. PAS mesti menang PRU barulah agenda itu lebih mudah dicapai. cth: P.Pinang, penceramah PAS bebas berceramah di masjid dan surau. begitu juga di selangor. amat berbeza jika BN yang memerintah. PAS sukar masuk masjid untuk berceramah. cth lain: hasil hubungan PAS dan DAP di P.Pinang, setiap tahun Lim Guan Eng menaikkan peruntukkan/dana kepada sekolah-sekolah agama.

Untuk mencapai matlamat, tidak semestinya hanya dengan PAS. Sekiranya kita berfikir hanya dengan PAS matlamat akan tercapai, amat malang bagi mereka yang duduk dalam IKRAM, ABIM, ISMA, tabligh apatah lagi yang tidak berorganisasi. sedangkan mereka juga ada iltizam untuk amar maruf nahi munkar. cuma beza dengan PAS, ialah kuasa politik.

♦"Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah"

Perlembagaan ini walaupun termaktub dalam perlembagaan PAS namum hak memperjuangkannya bukan hak istimewa ahli PAS sahaja. Sesiapapun berhak untuk memperjuangkannya sekalipun mereka bukan ahli PAS. Perkara ini kita sebut sebagai agenda mengislahkan masyarakat yang akhirnya wujud sebuah masyarakat era madaniyyah. Ringkas kata, agenda mengislahkan masyarakat adalah agenda bagi semua dai'e yang komited untuk mendidik ummah. Sesiapa yang komited, sekalipun dia bukan ahli PAS, dialah yang akan menang. Sekiranya tidak komited, walaupun dia ahli tegar PAS, dia akan kalah.

Kesimpulannya, siapa buat kerja yang bersungguh-sungguh beserta dengan niat yang ikhlas, dialah yang menang. Begitupun bagi yang ikhlas sahaja tetapi malas, akan gagal.

PAS dan GHB

Pada asasnya, kedua-dua kelompok ini memperjuangkan Islam. Kita mesti akui bahawa barisan konservatif dan progresif komited terhadap Islam. Sekiranya timbul sangkaan lain daripada asas ini, ketahuilah ia tidak benar.

Namun, kedua-dua kelompok di dalam PAS bertembung dari sudut method, strategi politik, dan isu-isu kecil lain yang menambahkan perencah pertembungan.

Pertembungan kian memuncak. Kita harus disedari bukan sahaja punca yang disebut tadi, tapi wujud persangkaan negatif yang tidak berasas dicanang rancak:

⛔ Lebel parasit dalam PAS. Hasan Ali yang ditendang daripada PAS kemudian giat dalam forum-forum anjuran UMNO, beliau yang pertama membuat lebel 'parasit' ini kepada ahli PAS. Label ini disambut lantas mengakar dalam kalangan ahli. Sesama ahli PAS saling bersangka. Saya sendiri pernah dilabel parasit dalam kalangan JIK kampus.

⛔ Geng Erdogan. Label ini wujud kerana ada ahli PAS yang kagum dengan Recep Tayyeb Erdogan yang menjadi presiden Turki. Beliau asalnya daripada Parti Refah pimpinan Nechmen Erbakan tetapi keluar dan menubuhkan AK Parti yang sehingga kini memerintah Turki.

Label: JEBON, MUNAFIK HARAKI, LIBERAL, SYIAH, TOLOL, BARUA, ALAT DAP, DLL.

Label- melabel semakin memuncak di dalam PAS dan amat sukar untuk dihentikan. Salah satu faktor yang menyumbang sukarnya dihentikan adalah kerana label-melabel ini keluar daripada mulut pimpinan PAS itu sendiri.

Pada saya, semua label ini wujud atas persangkaan yang gopoh atau kerana pemikiran 'simple minded' yang gagal.

❌ Klimaks: Pertembungan bukan lagi cakap label-melabel tetapi hingga melibatkan gerak kerja yang merugikan PAS. Saya tidak perlu mencatatkan semuanya disini. Namun cukup 1 contoh kecil yang saya berikan: JPM negeri melarang ahli menyertai program tertentu walhal ia program PAS, atau ahli dilarang menjemput penceramah tertentu sedangkan penceramah itu ahli PAS, malah tanzim JIK juga pernah dirombak atas arahan JPM dan menaikkan ahli yang baru 2 minggu berbaiah dan masih terkial-kial. Apa yang ingin saya sampaikan disini adalah perpecahan amatlah teruk dan amat sukar dibaiki lagi. dari jemaah kampus hinggalah kepada pimpinan PAS pusat.

Kelahiran GHB.

PAS patut bersyukur kerana mereka yang dilabel seperti yang saya sebutkan diatas akan benar-benar keluar. Selepas ini PAS tidak lagi mempunyai ahli seperti ini.

Kesimpulan

✳ Sekiranya kita memahami seni politik dan sifatnya yang berubah-ubah, kita tidak akan melenting dengan gerombolan ahli PAS yang ingin keluar dan bersama wadah baru GHB. menurut pemerhati politik, Mohd Sayuti Omar, kewujudan GHB sebenarnya memberi kredit kepada Islam dan PAS itu sendiri. GHB yang dianggotai profesional dan progresif lebih kedepan dalam isu-isu negara seperti 1MDB, POTA, TPPA, GST, dll. Manakala PAS yang dipimpin ulama konservatif boleh menumpukan pengundi luar bandar yang selesa dengan gaya konservatif. GHB yang profesional boleh fokus dengan pengundi bandar yang sesuai dengan gaya fikir profesional. Kedua-duanya tetap dengan matlamat. Namun disebabkan pertembungan yang terpaksa berpisah, masing-masing boleh melakukan kerja politik dengan cara sendiri.

Pesan saya: janganlah memanipulasi kata 'istiqomah' itu. setinggi-tinggi istiqomah ialah istiqomah bersama Islam. Amal Islami dalam agama amatlah luas. Mereka yang bukan ahli PAS pun boleh beramal menurut kemampuan dan persekitaranya. Apabila ada yang keluar PAS, itu tidak bermaksud mereka tidak lagi istiqomah dengan Islam. Teknikalnya, PAS tetap wasilah.

Memanipulasi makna istiqomah itu hanya refleksi kepada sebuah kegagalan menyelesaikan pertembungan tadi. Di awal perpecahan yang berlaku, seolah-olah ahli yang dilabel itu sekadar perosak dalam PAS. Mengapa bila "perosak" ini keluar dari PAS sekarang timbul kata 'istiqomah'?

Rendy Ismail

Ketua Anak Muda GHB Sabah.

Mungkin PAS hanya dapat bertahan 2 tahun lagi ?Oleh Hasbie Muda


1. Ramai yang berminat nak menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB) mengemukakan persoalan ini. Mereka was-was apabila Presiden PAS meramalkan bahawa GHB hanya mampu bertahan 2 tahun sebelum melingkup.

2. Pertamanya, perkara yang akan berlaku pada masa depan adalah dalam ilmu Allah. Walau bagaimanapun sesiapa sahaja berhak membuat unjuran politik berasaskan sejarah serta kajian yang mungkin mereka lakukan. Ramalan atau unjuran untuk boleh jadi betul dan boleh jadi salah.

3. Izinkan saya berbeza pandangan dengan Presiden PAS dalam soal ini.

4. Survival sesebuah parti Islam di negara ini banyak bergantung (dengan izin Allah) kepada :

i) Dasar parti yang jelas dan teguh.

ii) Kepemimpinan parti yang diterima umum, cekap dan berkesan dalam mentadbir parti serta

iii) Keupayaan sesebuah parti untuk bersifat inklusif dengan tawaran yang memberikan manfaat kepada masyarakat terbanyak.

5. Memiliki semata-mata dasar parti yang jelas dan teguh belum tentu menjamin sesebuah parti itu mampu survive di arus perdana. BERJASA dan AKIM adalah contoh parti Islam yang gagal bertahan walaupun dasarnya jelas. Kelemahan parti-parti tersebut adalah mereka tidak dipimpin oleh kelompok kepemimpinan sebagaimana dalam perkara (ii) selain gagal dalam perkara (ii).

6. Ada juga yang memiliki percirian (i) dan (ii) tetapi tetap juga gagal kerana tidak berupaya menjadi sebuah parti yang inklusif. HAMIM yang ditubuhkan oleh Almarhum Dato' Asri menggariskan dasar yang jelas serta dipimpin oleh barisan kepemimpinan yang hebat tetapi ia hanya dilihat eksklusif untuk rakyat Kelantan dan sedikit di Kedah semata-mata selain kelompok yang tidak berpuas hati dengan kepemimpinan baru PAS pada ketika itu. Lebih malang, ketokohan Almarhum Dato' Asri berjaya ditenggelamkan oleh Ketua Ulama' PAS Almarhum Ustaz Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga merupakan bekas panglima yang berada lama di belakang Asri.

7. PAS khususnya selepas 1982 sangat bergantung kepada kepada tokoh-tokoh utama yang memimpin PAS kerana mereka adalah idealogue atau institusi yang akan menghuraikan falsafah perjuangan PAS kepada masyarakat. Dulu,falsafah perjuangan PAS akan dihuraikan oleh 3 tokoh utama Kepemimpinan Ulama' iaitu Almarhum Ustaz Fadzil, Almarhum TGNA dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (TGHH) . Apabila Almarhum Ustaz Fadzil meninggal pada tahun 2002, PAS masih ada dua institusi yang dominan iaitu Almarhum TGNA dan TGHH. Kedua-dua saling mengimbangi.

8. Apabila Almarhum TGNA meninggal beberapa bulan yang lepas, satu-satunya tokoh yang dianggap idealogue parti hanyalah TGHH. Apa sahaja keputusan yang dibuat oleh beliau akan dianggap sebagai falsafah perjuangan dan dasar parti. Sebab itu apabila adalah yang berbeza pandangan dengan Presiden dianggap sebagai berbeza dengan dasar parti.

9. Persoalan yang bermain di fikiran saya adalah jika TGHH sudah tidak ada nanti, tokoh manakah yang akan diterima sebagai idealogue parti?

10. Saya tidak berniat memandang rendah tokoh-tokoh yang ada sekarang. Tetapi mereka ada kelompok ahli PAS yang tidak menerima mereka sepenuhnya. Timbalan Presiden dilihat terlalu lembut dan tidak keras dan sebab itu beliu 'dipaksa' menarik diri dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden pada Pemilihan PAS 2013. Ustaz Nik Amar pula kurang popular dalam kalangan orang muda manakala Ustaz Idris Ahmad pula pernah hampir dilabel 'jebon play safe' kerana tidak keras menentang kelompok progresif dalam parti.

11. Cabaran PAS masa ini adalah mewujudkan tokoh idealogue parti yang mempu diterima oleh semua. Jika dahulu kelompok Pemuda PAS era 1980-an menukar gelaran TGNA daripada Ustaz Nik Aziz kepada 'Tuan Guru Nik Aziz' manakala gelaran TGHH diubah daripada 'Haji Hadi' kepada 'Tuan Guru Haji Hadi, maka sesebuatu perlu dilakukan agar maqam tokoh-tokoh pelapis dalam PAS juga boleh diangkat dengan pelbagai cara. Namun persoalannya adalah apabila gelaran 'Tuan Guru' diletakkan kepada Ustaz Tuan Ibrahim, Ustaz Idris Ahmad, Ustaz Nik Amar, Dr Mahfodz, maka ahli-ahli PAS dan masyarakat boleh menerima dengan mudah? Dulu orang menerima gelaran 'Tuan Guru' kepada TGNA dan TGHH kerana mereka benar-benar dilihat layak untuk digelar sedemikian.

12. Bagi GHB, tokoh-tokoh mereka tidak perlukan gelaran Tuan Guru kerana falsafah perjuangan parti terletak pada institusi penyelidikan parti yang akan ditubuhkan selain kolektiviti keputusan jawatankuasa eksekutif..

13. Jika PAS gagal dalam menginstitusikan tokoh-tokoh baru pada masa yang akan datang, saya bimbang bahawa yang akan bertahan (relevan) selama 2 tahun bukanlah GHB sebaliknya PAS itu sendiri.

14. Moga ada usaha dilakukan.
-wadahbaru








IKLAN BERBAYAR







Hudud: Sekarang Ini Jawapannya, Kenapa Takut Kepada Selain Allah?

Nik Amar: Pas tangguh laksana hudud bimbang darurat

KOTA BHARU - Tindakan Kerajaan Kelantan menangguhkan pelaksanaan hudud di negeri itu, yang dirancang pada awal 1990an, kerana khuatir sejarah diisytiharkan darurat 1978 akan berulang.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, atas pengalaman itu Kelantan mengambil langkah yang berhati-hati dalam melaksanakan sebarang undang-undang.

“Berdasarkan pengalaman (Pas Kelantan), Kita bimbang kalau teruskan usaha ini (laksana hudud) mungkin tindakan-tindakan yang tidak baik akan berlaku yang akan menjejaskan keseluruhan usaha kita untuk memperjuangkan Islam,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Akibat krisis politik yang berlaku pada 1977 darurat diisytiharkan oleh Kerajaan Pusat.

Pemerintahan darurat itu ditarik balik pada 1 Januari 1978 dan pada 11 Mac 1978.

Mohd Amar yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas Kelantan berkata, Kerajaan Negeri melalui Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pernah mengirim surat rasmi bagi menjelaskan hukum hudud secara terperinci kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika zaman pemerintahannya, namun dibalas dengan surat amaran keras.

Sehubungan itu, Mohd Amar menegaskan, tidak perlu sebarang perbincangan kerana perkara utama yang perlu difokuskan merupakan soal pelaksanaan perundangan syariah berkenaan.

“Kita memang mengharapkan satu masa nanti masyarakat akan menerima hudud di Malaysia. Oleh itu kita sentiasa meneruskan penjelasan dan penerangan mengenai hukum hudud ini kepada rakyat,” katanya.

Mengulas mengenai jawatankuasa khas teknikal bagi mengkaji pelaksanaan hukum hudud, Mohd Amar berkata, perbincangan kali kedua bersama anggota jawatankuasa bakal diadakan tetapi tarikh ia bergantung kepada ketetapan Pengerusi jawatankuasa, Datuk Ahmad Yakub yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan. -SH

ULASAN GB

Maka berjalanlah hukum kebenaran dan keadilan...

Hudud telah dijadikan "tema" tidak rasmi Muktamar PAS ke 61 oleh kumpulan pro-ulama untuk membelasah dan mengenepikan kumpulan professional dari kepimpinan parti kononnya kumpulan professional menolak hudud.

Sedangkan hakikatnya kumpulan professional sudah sedia maklum bahawa hudud belum dapat dilaksanakan di dalam keadaan di mana rakyat negara belum memahami dan belum bersedia dengan hukum berkenaan. Ia juga menepati apa yang telah disebutkan oleh Ketua Ulama Sedunia, Sheikh Yusof Al-Qardhawi yang dengan tegas menyatakan: [VIDEO] Al-Qardhawi: Tegakkan Kehidupan Islam Dahulu, Bukan Hudud

Kumpulan pro-ulama bertegas mahu melaksanakan hudud kononnya dikatakan bahawa UMNO sudah sedia untuk menyokong RUU tersebut dan Bil Persendirian mengenai pindaan Enakmen Jenayah Syariah II (1993) tersebut dikemukakan. Namun dua kali ianya gagal dibentangkan kerana PAS telah berjaya dipermiankan UMNO.

Presiden PAS pernah menyatakan PAS rela kalah di dalam pilihanraya asalkan mendapat keredhaan Allah kerana melaksanakan hudud.


Disambut pula oleh kumpulan yang pro-ulama kononnya, kita hanya berjuang untuk mendapatkan keredhaan Allah, bukan keredhaan manusia. Kita hanya takut kepada Allah bukan kepada manusia.

Kini, jawapannya sudah pun jelas dan nyata sejak sekian lama. Kenapa PAS takut dengan darurat? Kenapa PAS bimbang jika darurat itu berlaku? Bukankah kamu sendiri yang menyatakan "hanya takut kepada Allah"?

Siapa sekarang yang menjadi munafik haraki? Label itu kini telah kembali kepada penuturnya!

Kumpulan professional tetap teguh dan istiqamah dengan pendirian bahawa kita tegakkan dulu kehidupan Islam seperti disarankan oleh Yusof Al-Qardhawi. Ia laksana membina sebuah rumah... dimana keadilan perlu ditegakkan terlebih dahulu di dalam negara dan kita perlu bersama Pakatan Rakyat (PR) dalam usaha merampas Putrajaya kerana dari situlah tercetusnya redha Allah dalam menegakkan hukum dan membangunkan masyarakat Islam.

Dan oleh kerana PAS telah memutuskan hubungan dengan rakan-rakan komponen dalam PR, maka kumpulan profesyenal yang istiqamah dengan perjuangan menegakkan kebenaran dan keadilan serta menentang kezaliman, mencari wadah baru untuk meneruskan missi dan visi itu... maka tertubuhlah Gerakan harapan Baru, sebuah NGO sebelum nantinya muncul sebuah parti alternatif kepada PAS yang akan terus bersama PR.

Dan hukum kebenaran dan keadilan akan terus membuktikan perjuangan Gerakan Harapan Baru itu benar!








IKLAN BERBAYAR