Kenyataan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, mengenai kedudukan dan peranan Yang diPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dalam kemelut pelantikan Menteri Besar Terengganu bagaikan menjawab teka-teki mengenainya yang kini bersarang di benak rakyat negara ini.
Dalam kenyataan disiarkan kebanyakan media semalam (Rabu, 19 Mac), Abdul Gani menjelaskan Tuanku Mizan yang juga Sultan Terengganu tidak mempunyai apa-apa peranan mengikut undang-undang dalam pelantikan itu.
Menurutnya, urusan pelantikan Menteri Besar terletak sepenuhnya kepada Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) Terengganu.
"Yang diPertuan Agong menyedari sepenuhnya mengenai peruntukan itu dan Baginda tidak boleh mencampuri urusan pelantikan Menteri Besar," akhbar melaporkan kenyataan Abdul Gani.
Penjelasan Abdul Gani adalah ekoran spekulasi yang bertiup kencang mengenai kedudukan Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu, Dato' Seri Idris Jusoh sebagai Menteri Besar yang tidak disenangi pihak istana.
"Mengikut Perkara 34 (1) Perlembagaan Persekutuan, Yang diPertuan Agong tidak boleh menjalankan fungsi Baginda sebagai Raja Negeri Terengganu kecuali sebagai Ketua Agama Islam," jelas Abdul Gani lagi.
Kemelut pelantikan Menteri Besar Terengganu kini sudah masuk hari ke 12. Tidak dapat dipastikan bilakah ianya bakal berakhir, selagi punca atau sebab-musabab kepada kemelut itu tidak dileraikan.
Ekoran keadaan tidak menyenangkan itu, timbul berbagai tanggapan dan spekulasi mengenai hubungan Idris dengan pihak istana. Meski pun perkara itu sukar dipastikan, kenyataan Abdul Gani tadi bagaikan mengesahkan perkara itu.
Jika tidak demikian, apa perlunya seorang Peguam Negara membuat penjelasan mengenai peranan dan kedudukan Yang diPertuan Agong dalam pelantikan seorang Menteri Besar di negeri Baginda?
Bahkan, kenyataan Abdul Gani yang menyebut, "Baginda tidak boleh mencampuri urusan pelantikan Menteri Besar" seolah-olah meletakkan batas sempadan kuasa terhadap Baginda dalam perkara ini.
Ekoran penjelasan Abdul Gani itu, yang turut menjelaskan spekulasi selama ini, berbagai pihak mahu tahu lebih mendalam apa sebenarnya yang telah dilakukan Idris sepanjang sepenggal menjadi Menteri Besar sebelum ini sehingga menyebabkan pihak istana dikatakan tersangat tidak senang dengan beliau.
Berdasarkan tinjau pendapat dan maklumbalas yang dikumpul daripada beberapa rakan di Terengganu, beserta beberapa maklumat yang telah sedia diketahui, berikut disenaraikan beberapa kemungkinan yang barangkali menjadi sebab-musabab kepada keadaan tersebut. Ia tidak semestinya tepat, tetapi boleh dijadikan sandaran hujah.
Pertama, Idris telah
membuktikan dirinya sebagai pemecah-belah rakyat Terengganu. Kehidupan rakyat diporak-perandakan hingga ke akar umbi. Rakyat dipisahkan secara nyata menerusi garisan politik.
Pilih kasih dan penindasan berlaku, terutama kepada golongan penyokong pembangkang dalam hampir setiap aspek kehidupan. Tiada lagi kehidupan harmoni, saling sayang-menyayang atau berbaik sangka, terutama apabila dikaitkan dengan kecenderungan politik masing-masing.
Permusuhan tidak terbatas kepada parti berlawanan saja, malah Idris turut menyemarakkan perpecahan di kalangan para pemimpin dan ahli partinya sendiri. Pertelagahan kepimpinan di antara puak-puak bersengketa di Terengganu bukan saja gagal diselesaikan Idris, malah semakin diparahkannya.
Idris secara terang-terangan mencantas musuh-musuh politiknya, atau sesiapa saja yang dilihat boleh menggugat kedudukan politik anak-anak buahnya. Permusuhan makin membarah di dalam batang tubuh Umno sendiri.
"Sebagai payung tempat rakyat bernaung, apakah Tuanku Sultan akan selesa apabila rakyat Baginda hidup berpuak-puak dan bermusuhan? Siapa lagi paling bertanggungjawab menyuburkan perpecahan itu, jika tidak Idris?", tanya seorang rakan di Batu Enam, Kuala Terengganu.
Kedua, pemerintahan Idris
dipenuhi aksi-aksi zalim dan rakus terhadap rakyat. Perkara ini telah penulis sebut dua hari lalu, tapi perlu diulangsebut semula. Idris merampas tanah dianugerahkan kerajaan PAS kepada rakyat, merobohkan rumah-rumah yang sedang mereka dirikan. Tidak sedikit air mata rakyat tumpah kerana kezaliman itu.
Paling melukakan hati umat Islam ialah apabila Idris tergamak merobohkan sebuah masjid di Bujal, Kemaman. Serakah politik beliau telah menutup sebarang penyelesaian lebih rasional, walau pun melibatkan tempat suci agama itu.
Amaran Allah dalam al-Quran bab zalim ni sangat keras. Jangan dikatakan untuk menzalimi orang, untuk berbaik-baik dan menyokong orang yang zalim saja pun dah layak disentuh api neraka, ulas seorang ustaz di Besut pula.
Baginya, tidak mustahil maksud ayat al-Quran ini dihayati Tuanku Sultan sehingga menyebabkan Baginda tidak merestui Idris meneruskan kuasanya di Terengganu. Baginda mungkin tidak rela dipertanggungjawabkan di sisi Allah kerana memberikan kuasa kepada seorang yang zalim.
Ketiga, pemerintahan Barisan Nasional pimpinan Idris
macam kumpulan mafia atau samseng. Kongkongan dan pengawasan terlalu ketat terhadap pegawai dan kakitangan awam.
"Berbagai peraturan dan intipan dikenakan ke atas kakitangan. Mereka sangat tertekan dan jiwa terkongkong. Berkhidmat dalam keadaan sentiasa bimbang disalaherti atau dipandang serong oleh kerajaan", ulas Amdang, seorang penulis blog dari Setiu.
Para pengintip ada di mana-mana. Rakyat tidak berani membuka mulut mengenai rasa tidka puas hati mereka terhadap kerajaan.
Dalam keadaan lain, orang-orang politik sangat berkuasa. Jangan dikatakan wakil rakyat, seorang Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang hanya lulus SRP pun berani menepuk meja dan mengherdik pegawai tinggi kerajaan yang tidak sedia mengikut kehendak mereka.
"Pegawai kerajaan dibuat macam kuli batak, kena ikut telunjuk puak-puak samseng ni," kata seorang kakitangan kerajaan di Kuala Terengganu.
Keempat, Idris
seorang pemimpin yang boros. Dia akan buat apa juga projek yang terlintas di fikirannya, tanpa mengira berapa kosnya. Dia seolah-olah tidak pernah fikir tentang bagaimana mendapatkan wang. Yang dia tahu hanya bagaimana membelanjakannya.
Jaminan kerajaan Pusat menghulurkan bantuan kepada Terengganu ditumpukannya kepada projek-projek mega dan mewah. Berbilion ringgit duit negara dihabiskannya atas projek besar yang hanya sedikit memberikan manfaat secara langsung kepada rakyat tempatan.
"RM300 juta di Pulau Duyong, RM270 juta di Pulau Wan Man, ratusan juta lagi di stadium, apa rakyat Terengganu dapat?," tanya seorang rakan, anak jati Pulau Duyong.
Bagi beliau, projek-projek besar itu lebih menjurus kepada pembaziran. Sedangkan, kata beliau, orang yang suka membazir disifatkan Allah di dalam al-Quran sebagai "kawan syaitan".
"Layakkah 'kawan syaitan' dipilih Tuanku Sultan menjadi pemimpin rakyat Baginda?", tanyanya lagi.
Kelima, Idris
seorang pemimpin yang tamak dan terlalu gelojoh. Dia suka membolot segala peluang, terutama dalam menghabiskan peruntukan di bawah Wang Ehsan diberikan kerajaan Pusat.
Pihak paling beruntung dalam hal ini ialah kroni Idris. Sama ada kroni itu dari luar atau dari daerahnya Besut, pokoknya para kontraktor dan usahawan lain di Terengganu sendiri sekadar berputih mata.
Bayangkan sebesar projek di dua pulau (Pulau Duyong dan Pulau Wan Man), apa yang kontraktor Terengganu dapat? Bayangkan pula projek di Kemaman pun dibolot kontraktor dari Besut juga!
Keenam, Idris
gagal menghormati dan menjaga kemuliaan Institusi Raja. Maaf cakap, dalam hal ini sesiapa pun yang mengenali Idris dan biasa bersamanya dalam mana-mana majlis rasmi pasti akan mengakui Idris memang jenis yang tidak menghiraukan protokol.
Sebuah siaran yang disebarluas di Terengganu dua minggu lalu memetik kata seorang yang dikatakan sering mengiringi Tuanku Sultan dalam majlis-majlis bersama Idris. Beliau terkejut mendengar cara Idris berbahasa dengan Tuanku Sultan.
"Saya pelik dan terkejut apabila mendengar Dato' Idris menggunakan bahasa "I" "You" apabila bercakap dengan Tuanku.... saya tak pernah dengar cara perbualan seperti itu. Malah Dato' Seri Haji Hadi yang warak dan disanjung-sanjung sebagai Tuan Guru serta dihormati oleh Tuanku pun membahasakan dirinya "patik" dan membahasakan Tuanku Sultan sebagai "Tuanku�. Ini Dato' Idris bercakap dengan Tuanku "I" "You", "I" "You"... Ini sungguh biadap," siaran itu memetik kata orang tersebut.
Idris juga mencemarkan kemuliaan istana apabila sewenang-wenangnya menggunakan Logo DiRaja Tangkai Padi pada logo baru Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT). Dikatakan perbuatan biadap itu mendapat teguran Tuanku Sultan.
Tangkai Padi dianggap personal emblem (lambang peribadi) DiRaja dan bukan boleh digunapakai sewenangnya. MBKT akhirnya menukarkan Tangkai Padi itu dengan Bunga Tulip pada logo barunya.
Ada juga maklumat menyebut Tuanku Sultan makin jauh hati dengan Idris apabila hanya diundang merasmikan Masjid Kristal yang menjadi sebahagian Taman Tamadun Islam (TTI). Sedangkan TTI itu sendiri dirasmikan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Badawi. Nampak sangat Idris ni tak tahu protokol, bukan?
Ketujuh, Idris
sangat suka bercakap bohong. Didakwanya Terengganu juara UPSR tujuh tahun berturut-turut, sedangkan semua orang tahu fakta itu tidak betul.
Idris mendakwa sejak BN perintah, rakyat Terengganu hidup senang-lenang. Sedangkan ada rakyat yang sangat merempat, hidup dengan mencari rezeki di pusat pelupusan sampah, hidup dengan memakan ubi rebus, lempeng dan biskut. Ada rakyat menjadi pengemis di tangga tokong Cina.
Banyak lagi fakta bohong disebut Idris. Paling melukakan rakyat ialah apabila Idris tergamak berbohong kepada Tuanku Sultan mengenai budak-budak enam tahun khatam al-Quran. Lebih 2,000 orang didakwa dah khatam. Tuanku Sultan dipaksa percaya fakta itu dan diminta menyempurnakan majlis khatam itu, sedangkan Idris tipu hidup-hidup. Mana ada sampai 2,000 budak tu yang khatam?
Kelapan, pemerintahan Idris banyak
membawa dan menyuburkan maksiat di bumi Terengganu. Konsert artis, pertandingan karaoke, pertumbuhan pub dan diskodut sangat rancak sejak BN memerintah.
Pembangunan Pulau Duyong juga membawa sama pesta maksiat ke bumi Tok Sheikh Duyong, seorang ulama tersohor di Nusantara zaman dulu.
Kesuburan maksiat sekaligus menghilangkan keberkatan hidup yang sangat didambakan rakyat dewasa ini.
Kesembilan, Idris
mengabaikan kedaulatan agama. Masjid tandus, selain dipecah-belahkan atas sentimen politik. Elaun penceramah agama tidak diambil berat sehingga ada penceramah mogok dan tidak datang bertugas apabila elaun mereka dilewatkan.
Teguran ikhlas Tuanku Sultan mengenai kekurangan imam dan bilal di seluruh negeri gagal diselesaikan pentadbiran Idris. Mungkin Idris sengaja tidak mengendahkan teguran Baginda. Idris mungkin meluat apabila Baginda dalam membuat teguran itu turut menasihati kerajaan Idris mencontohi apa yang pernah dibuat kerajaan PAS dalam melahirkan tenaga imam dan bilal pelapis.
Jika pun atas sebab-musabab lain, Peguam Negara kata Tuanku Sultan tiada hak mencampuri urusan pelantikan Menteri Besar, sebagai Ketua Agama Islam, Baginda boleh berhujah bahawa Baginda hilang kepercayaan Idris dapat menjamin kedudukan dan kedaulatan agama di negeri Baginda.
Kesepuluh, ada puluhan sebab-musabab lain yang masih boleh disenaraikan sebagai kemungkinan kepada kemelut Idris-Istana ini. Penulis pulangkan
perbincangan lanjut itu kepada semua pembaca.
Seperti yang disebutkan, apa yang disenaraikan tadi tidak semestinya betul seratus-peratus, tetapi tidak juga wajar ditolak atau diabaikan sepenuhnya. - mr
Kenyataan Ghani Patail tidak wajar
Oleh Intan Abdullah
KUALA LUMPUR, 19 Mac (Hrkh) - Tindakan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail mengeluarkan kenyataan seolah-olah menegur Yang Di-Pertuan Agong mengenai perlantikan Menteri Besar Terengganu dianggap tidak wajar.
Pensyarah Kuliyyah Undang-undang, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Abdul Aziz Bari (foto) berkata Abdul Ghani tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan tersebut secara terbuka kepada umum.
"Dia telah membuat kesimpulan mengenai apa yang berlaku, lantaran kelewatan proses perlantikan Menteri Besar Terengganu dengan mendakwa terdapat campurtangan dalam hal tersebut oleh Yang Di-Pertuan Agong, ia adalah tindakan yang tidak wajar.
"Kenapa dia perlu buat kenyataan terbuka mengenai hal tersebut sedangkan beliau boleh menyelesaikannya secara prosedur yang lebih sesuai," ujarnya ketika dihubungi Harakahdaily.
Aziz juga mempertikaikan mengenai tindakan campurtangan Peguam Negara itu yang menimbulkan persoalan berkaitan bidang kuasa beliau.
"Sebagai Peguam Negara, beliau adalah penasihat undang-undang Persekutuan, sedangkan Penasihat Undang-undang Negeri tidak memberikan apa-apa komen.
"Ini jelas menunjukkan beliau telah melanggar bidang kuasa yang diperuntukkan kepadanya dan ini adalah suatu perkara yang tidak betul," katanya.
Abdul Ghani telah mengeluarkan kenyataan rasmi jam 11.45 malam tadi.
Berikut disiarkan kenyataan penuh Abd Ghani Patail:
Pelantikan Menteri Besar Terengganu dibuat oleh Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja menurut Perkara 14(2) Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu. Dalam hal ini, calon yang layak dilantik sebagai Menteri Besar hendaklah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu yang pada fikiran Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja boleh mendapat kepercayaan kebanyakan ahli Dewan tersebut.
Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong menyedari sepenuhnya tentang peruntukan tersebut dan bahawa Baginda tidak boleh mencampuri urusan pelantikan Menteri Besar. Ini adalah kerana menurut perkara 34(1) Perlembagaan Persekutuan, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong tidak boleh menjalankan fungsi Baginda sebagai Raja Negeri Terengganu kecuali fungsi sebagai Ketua Agama Islam.
Sehubungan itu, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong tidak mempunyai calon Baginda sendiri bagi jawatan Menteri Besar. Baginda menyedari hakikat bahawa urusan pelantikan Menteri Besar terletak sepenuhnya pada Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja, dan baginda tidak mempunyai apa-apa peranan di bawah undang-undang dalam pelantikan tersebut.
Dalam soal pemilihan Menteri Besar, Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja adalah terikat dengan peruntukan Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu dan sesiapa jua daripada ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu yang pada fikiran Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja mendapat kepercayaan kebanyakan ahli Dewan tersebut hendaklah dilantik.
Dalam hal yang sedemikian, mana-mana orang yang dilantik sebagai Menteri Besar bukanlah calon Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja atau sesiapa jua tetapi seorang yang dilantik menurut Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu.
Oleh kerana itu dalam hal pelantikan Menteri Besar, tidak berbangkit isu perebutan antara Pemangku Raja dan Majlis Penasihat Pemangku Raja pada satu pihak dengan Kerajaan Negeri pada satu pihak lain.
Proses pelantikan Menteri Besar merupakan satu proses yang ditentukan oleh Undang-Undang sebagaimana yang termaktub dalam Undang-Undang Bagi Diri Kerajaan Terengganu.- tajdid