9 Mac 2011

Lori Tangki Terbalik Di Lebuhraya LEKAS

Seremban – Tayar meletup menjadi punca sebuah lori tangki membawa muatan minyak sawit terbalik di persimpangan Jalan Paroi, berdekatan jalan masuk ke Lebuhraya Kajang - Seremban (Lekas), di sini semalam.

Dalam kejadian kira-kira 11 pagi, lori tangki membawa muatan minyak kelapa sawit mentah seberat 36 tan itu terbalik ketika pemandu, Mohd Syawal Yusuf, 22, membelok kenderaannya untuk masuk ke lebuh raya berkenaan.

Mangsa yang dalam perjalanan dari Kuala Pilah dikatakan dalam perjalanan menghantar minyak sawit berkenaan ke kilang pemprosesan di Dengkil, Selangor.

Bagaimanapun, mangsa bernasib baik kerana terselamat dalam kemalangan itu.

Menurut mangsa, semasa dia mahu membelok masuk ke lebuh raya itu, dia terdengar satu bunyi letupan di salah satu tayar kiri lori berkenaan menyebabkan dia gagal mengawal kenderaan.

“Saya terdengar bunyi letupan di bahagian tayar. Sewaktu membelok itu saya tidak memandu laju dan lampu isyarat juga hijau. Memang waktu itu lori tidak boleh kawal lagi dan terus terbalik,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di lokasi.

Menurutnya, lori itu dipercayai terbalik selepas bahagian belakang lori yang memuatkan minyak mentah terangkat.

“Saya bernasib baik kerana tidak mengalami kecederaan teruk. Hanya terkejut dan kepala saya terhantuk sedikit di bumbung lori ini,” katanya.

Mohd Syawal yang tinggal di Banting, Selangor dikatakan baru empat bulan bekerja sebagai pemandu lori itu dan ia merupakan kemalangan kali pertama berlaku sejak dia bekerja di syarikat berkenaan.

Sementara itu, sebuah jentera membabitkan lima anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Senawang berkejar ke lokasi kemalangan.

Pegawai Bomba Kanan 2, Ariffin Mat Isa berkata, pihaknya menerima panggilan orang ramai pada 11.14 pagi.

“Sebaik saja sampai di tempat kejadian, kita dapati minyak sawit sudah memenuhi sebahagian jalan.

“Kita terpaksa menabur habuk kayu bagi mengelakkan jalan licin,” katanya.





4 ulasan:

Unknown berkata...

Nasib baik tak terbakar ! Kalau tak .. mesti teruk !

anastasyea's latest post .. Hati-hati ! Gambar anda mungkin dicuri untuk tujuan jahat !

che men berkata...

nasib baik takde yg menadah minyak yg tumpah... hihihi

rikudou sennin berkata...

xkan terbkrnye.. tu miyk sawit jeeeeeee

rikudou sennin berkata...

m,bj,.m