5 Nov 2010

Pasca Galas: BN Menang Tapi Tak Senang

BN tidak boleh selesa walaupun menang di Galas dan Batu Sapi: Muhyiddin

KUALA LUMPUR - Barisan Nasional (BN) tidak harus mengambil mudah dengan kemenangannya pada pilihan raya kecil Parlimen Batu Sapi dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas semalam, sebaliknya perlu terus berusaha memastikan kejayaan serupa dicapai pada pilihan raya umum ke-13 kelak.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, walaupun kejayaan itu menampakkan adanya perubahan baik dan harapan kepada BN menjelang pilihan raya umum ke-13 kelak, tetapi ia tidak boleh diambil mudah.

"Kita tidak boleh ukur kemenangan di Galas dan Batu Sapi. Walaupun ada perubahan besar, perubahan yang baik, tetapi BN tidak boleh ambil sikap mudah dengan perubahan dan kejayaan ini kerana kita masih ada banyak kerja yang perlu dibuat," katanya kepada pemberita pada sambutan Hari Deepavali MIC di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, hari ini.

Muhyiddin yang juga Timbalan Pengerusi BN berkata, demikian ketika diminta mengulas kesediaan BN untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 setelah memperoleh kemenangan berganda semalam.

BN merampas kembali kerusi DUN Galas di Kelantan dengan majoriti undi 1,190 selain mengekal kerusinya di Parlimen Batu Sapi, Sabah dengan majoriti besar iaitu 6,369 undi.

Ulasan GB

Kemenangan yang dihasilkan dari perbuatan sogokan wang dan penipuan kertas undi yang tiada logo untuk mengelirukan rakyat jelas tidak akan menyenangkan pihak yang menang.

Demokrasi yang tercemar adalah seperti coklat yang berulat yang ditemui di Mersing Johor menjelaskan bahawa jika corak politik kotor sedemikian diterima menjadi budaya pilihanraya oleh BN ia akan menyebabkan BN sendiri yang akan terus menderita lantaran tersuap "coklat yang berulat" itu.


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Macam mana dia nak akur, dia tahulah tembelang kerja UMNGOK/BN tuh. Rakyat yang bijak. Sorong tali kepada BN. PRK adalah peluang rakyat 'meneymbelih' UMNGOK/BN. Pasal UMNGOK/BN pemurah dengan 'berbagai cara' merasuah mereka. Mereka juga tahu itu wqang rakyat. Daripada UMNGOK/BN sendiri yang kebas, elkk juga rakyat tumpang sekaki.

Berika kemenangan 'sementara' kepada mereka. Lambung mereka tinggi-tinggi. Tentu mereka lebih pemurah lagi. Cukup tempoh dan ngam tempo, kita 'pasak' mereka ke dalam bumi.

Lain halnya dengan PRU. Itu peluang total rakyat mengubah kerajaan.

Menang tapi tak lena tido. Itu bukan menang tapi 'BALAK' dari Tuhan. Kaya, tapi susah hati.

Rakyat sedang mentertawakan gelagat mereka yang kembali semula ke perangai lama. Anjing kalau dah makan taik. Kalau tak makan diciumnya jugak.. Itulah bandingan UMNGOK/BN denagn perangai ego, sombong dan takbur. Pada mereka 'dunia' hal lain, 'akhirat' pula satu hal yang lain lagi.

Perompak hanya boleh berlagak dan bergaya senang, namun hati sentiasa gundah takut tangan diikat gari bila-bila masa. Begitulah mereka.

Biarkan mereka berketawa ria. Umpama berkokokokan si ayam jantan yang terkurung di dalam serkup sementara tuannya sedang menajamkan pisau untuk menyembelih leher untuk dibuat rendang raya.

Kecualilah tuan ayam itu sendiri yang sememangnya bongok. Sehingga sentiasa ditaji-taji oleh ayamnya sambil memendam duka.

Tanpa Nama berkata...

Percayalah UMNO akan gunakan kaedah dan strateji yang sama pada mana-mana pilihanraya akan datang termasuk PRU ke13.Apa yang berlaku diGalas menunjukkan UMNO sudah mendapat suatu cara yang sukar ditandingi oleh PAS,mengakibatkan banyak serangan-serangan UMNO tidak upaya ditangkis apatah lagi diserang-balik oleh PAS.Ketidakupayan PAS berpunca dari kelemahan jentera pilihanraya yang memandang ringan akan serangan-serangan UMNO tu.Bagi UMNO/BN,memenangi 2 pilihanraya sekali gus,mendatangkan semangat baru kepada nyawa yang hamir-hampir terputus.Mereka sudah dapat tali hayat baru.Waspada!!!

Tanpa Nama berkata...

BN menang dengan kerjasama SPR

Tanpa Nama berkata...

Cr Hj Mohd Tambrin

Takpa bagi muhyiddin berkokok dulu,ini kan umpan PR...tanya DS Anwar tahu hal ini...