3 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : PRO-ISA Tidak Serahkan Memo Kepada Agong

Majlis Gabungan NGO Pembela Negara (Magaran) sama sekali tidak menyerahkan memorandum mempertahankan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kepada Istana Negara sebagaimana didakwa oleh kumpulan pro-ISA kelmarin, kata polis semalam, demikian lapor Mstar

Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid menjelaskan penasihat undang-undang Magaran, Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz telah ditahan polis kira-kira 7 petang kelmarin ketika mendekati kawasan Istana Negara.

Sehubungan itu tegas beliau, tahap kawalan keselamatan di kawasan Istana Negara juga tidak pernah dicerobohi.

"Memorandum kumpulan pro-ISA tidak pernah diserahkan (kepada Istana Negara), wakil Istana Negara juga tidak hadir untuk menerima memorandum," katanya.

Jelas Wan Abdul Bari, apabila Khairul cuba untuk melepasi sekatan jalan yang dikenakan, beliau telah dibawa ke pusat subtaktikal berhampiran dan maklumat peribadinya diambil.

Katanya lagi, Khairul telah dilepaskan kemudian kerana beliau tidak memperlihatkan sebarang ciri-ciri mengancam keselamatan.

Kelmarin kumpulan pro-ISA berkata pihaknya bangga kerana berjaya menyerahkan memorandum kepada Istana Negara melalui pintu masuk belakang.

Kumpulan anti-ISA walaupun dikatakan berjaya mengumpulkan 20,000 peserta dalam perhimpunan di ibu negara, juga kelmarin tetapi gagal menyerahkan memorandum kepada Istana Negara.

Perhimpunan dianjurkan kumpulan pro dan anti-ISA tidak mendapat permit polis dan ia berakhir dengan tindakan pencegahan termasuk dilepaskan gas pemedih mata dan air kimia.

Berita di atas memnjelaskan bahawa laporan akhbar yang sama oleh G.Manimaran kononnya Kumpulan pro-ISA yang gagal himpunkan 70,000 orang yang disasarkan telah menyerahkan memorandum kepada Istana Negara adalah tidak benar.

IMemo itu dikatakan diserahkan oleh Mohd Khairul Azamdin, penasihat undang-undang Majlis Gabungan NGO Pembela Negara, di pintu belakang Istana kira-kira pukul 5.30 petang.

Diberitakan kononnya Setiausaha Gabungan NGO Bersama Malaysia, Mohd. Jurit Ramli memberitahu bahawa hanya seorang wakilnya pergi ke Istana untuk menyerahkan memorandum.

"Oleh kerana pihak polis tidak akan benarkan ramai orang dan atas faktor keadaan hari ini, kami memutuskan untuk menghantar seorang sahaja dan menyerahkan memorandum telah berjaya diserahkan," katanya.




Tiada ulasan: