3 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Sivarasa Rasiah Dibebaskan

AParlimen Subang Sivarasa Rasiah, yang telah ditahan kerana dituduh mengambil bahagian di dalam perhimpunan haram Sabtu lalu, telah dibebaskan di Mahkamah Sessi hari ini.

Beliau dibebaskan dengan jaminan polis jam 12.05 tengah hari tadi tetapi perlu melaporkan diri di Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi 17 Ogos ini.

Sivarasa, ketika ditemui berkata, tiada dakwaan akan dikenakan kepadanya buat masa ini.

Beliau antara kira-kira 600 orang yang ditahan dalam perhimpunan haram membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di ibu negara Sabtu lalu.

Sivarasa turut mengecam kerajaan dan tindakan polis menyuraikan perhimpunan tersebut yang menyaksikan gas pemedih dan meriam air digunakan, manakala beratus orang ditangkap.

Mengulas lanjut, pemimpin PKR itu berkata, beliau terperanjat apabila mendapat tahu 40 orang di bawah umur turut ditahan.

Katanya, mereka tidak sepatutnya digari atau ditahan dalam lokap biasa.
Makanan lokap

"Apa yang lebih memeranjatkan ialah mereka telah ditahan reman," katanya.

Sivarasa juga berkata beliau diberitahu seorang tahanan bahawa makanan yang disediakan kepada mereka lebih teruk daripada makanan kucing.

Sehubungan itu, Sivarasa yang juga wakil rakyat Subang berkata, beliau akan membangkitkan perkara itu dalam sidang parlimen yang akan datang.

Tiada ulasan: