3 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Rombongan Ke Istana Khir Toyo Buka Mata Rakyat

Adun Sekinchan, Ng Suee Lim hari ini membawa lebih 40 penduduk Sekinchan dan Sungai Panjang melawat banglo mewah bekas Menteri Besar Selangor, Khir Toyo di Seksyen 7, Shah Alam.

Katanya, ia adalah permintaan penduduk tersebut untuk melihat secara lebih dekat banglo mewah milik Khir yang didakwa bernilai 24 juta ringgit ini.

“Mereka meminta untuk datang melihat sendiri dan hari ini mereka membelanjakan duit sendiri, seorang RM50, termasuk makan tengahari kerana mereka nak datang, iaitu pengundi Sungai Panjang dan Sekinchan kerana mereka nak tahu bagaimana wakil rakyat mereka itu mampu memiliki rumah anggaran berjumlah RM 24 juta dalam masa lapan tahun sahaja,” katanya.

Mereka hadir sambil membawa sepanduk bertulis Lawatan Sambil Belajar ke “Istana KT” Yang Luar Biasa dan Menakjubkan.

Ng yang ditemui pemberita di perkarangan luar rumah Khir berkata, ia sekaligus membuka mata orang ramai tentang wakil rakyat ini yang bergelar jutawan dalam masa lapan tahun menjadi menteri besar.

Selain itu, katanya sehingga ke hari ini Khir masih belum menyerahkan kunci rumah tersebut kepadanya sebagai ejen menjual banglo mewah itu.

Menurutnya, terdapat pembeli yang telah bersetuju dengan harga yang ditawarkan berjumlah 24 juta ringgit itu, bagaimanapun Khir perlu memansuhkan syarat 10 peratus deposit daripada harga jualan kerana ia tidak menetapi pasaran sekarang.

“Saya sekali lagi menyeru agar Khir segera memberi kunci kepada saya dan mansuhkan syarat 10 peratus deposit bayar sebelum masuk tengok rumah kerana tak ikut pasaran.

“Sehingga sekarang kami masih pertikaikan syarat 10 peratus itu sebelum masuk rumah, telah bagi kami kononnya ada pembeli yang sudi beli dengan 24 juta.

“Saya memang sudah ada pembeli yang cukup minat, mampu dengan tawaran harga itu yang cukup tinggi, cuma nak dapatkan kunci bagi memastikan apa yang terdapat di dalam, untuk elak tersalah hitung,” katanya.

Dalam pada itu, Ng juga memaklumkan telah menerima surat saman fitnah daripada Khir yang meminta 20 juta ringgit sebagai ganti rugi menjatuhkan maruahnya sebagai wakil rakyat dan bekas Menteri Besar.

“Saya sudah terima surat saman dari Khir Toyo yang menyatakan saya memfitnah beliau dan surat itu saya sudah jawab diwakili peguam M.Manoharan, saya tiada masalah dan akan lawan habis-habisan.

“ Saya terima sebab di tempat yang proper, takde masalah untuk lawan. Kenyataan beliau mengatakan saya telah merosakkan namanya sebagai wakil rakyat dan bekas menteri besar dengan saman bernilai RM20 juta, katanya.

Sementara itu, penduduk yang menyertai rombongan itu rata-rata meluahkan rasa terkejut dengan pembinaan banglo mewah itu kerana hanya dalam tempoh lapan tahun sahaja menjadi menteri besar dapat memiliki kekayaan yang besar.

“Apabila melihat istana ni agak terkejut, selama ni saya rakyat Selangor tak tahu pun seorang pemimpin boleh memiliki kekayaan yang begini banyak, jadi duit rakyat tidak disalurkan dengan betul, digunakan untuk kepentingan sendiri sebegini, ia tak sesuai untuk rakyat negeri Selangor, kata seorang pengundi dari Sungai Panjang, Mohamad Haron Roslan, 43.

Manakala bagi penduduk Sekinchan, Mohd Rosli Md Isa, 31, dia terperanjat apabila melihat banglo mewah Khir dan tidak rugi menyertai rombongan ini untuk melihat dengan mata kepala sendiri, katanya sebagai wakil rakyat, Khir sepatutnya menitikberatkan rakyat dan bukan untuk kepentingan sendiri.

“ Rumah ini, saya pun heranlah, mahligai macam ini besar boleh kata susah nak Nampak, hanya jadi menteri besar lapan tahun boleh kaya sampai gitu, rasa banyak pelik, sebab itu datang tengok sendiri,” kata Loo Kim Yong, 68.-TVS

Tiada ulasan: