31 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Permatang Pasir - Satu Tinjauan Semula

Pas kalau menang pun atas ehsan undi Cina (25%). Ini terbukti di Bukit Gantang, undi Melayu memihak kepada Umno dan Pas menang undi Cina khususnya dari Kuala Sepetang. Janji tanah 900 tahun beb!” Sekali lagi penghantar bergelar Nasi Siru yang saya tak kenali, yang sering menggambarkan kegelisahan jiwanya melihat kebangkitan rakyat menolak Umno sekarang.

Saya meneliti keputusan Pilihanraya N 11 25. 8.2009 ini melalui cartanya:
Jumlah keluar mengundi 72.78% atau 14,768 (SPR kena kaji semula tentang % ini)

Jumlah undi Pas 9618
Jumlah undi BN 5067
Rosak 83.

Undi dari Kg. Cross Street yang keseluruhannya orang Cina:
Saluran 1 Pas 125 BN 66
Saluran 2 Pas 278 BN 66
Saluran 3 Pas 270 BN 75
Saluran 4 Pas 265 BN 95

Kalau ini menjadi hujjah dan anggapan dengki - benci tak ketahuan hala penghantar e mail ini, memang betul. Tetapi bagaimana kedudukan di bawah, di sembilan daerah mengundi di N.11 yang pengundinya Melayu? Lihat keputusannya:

Sama Gagah, ada lima saluran, tak satu pun BN menang.
Permatang Ara, lima saluran, hanya satu saluran yang Pas kalah 24 undi. (Saluran 1 ialah saluran orang tua, yang dulu,kini dan selamanya)
Permatang Pauh empat saluran tak satu pun BN memang.
Bukit Indera Muda ada lima saluran, hanya saluran satu saja yang kalah 24 undi.
Kampung Pelet ada 4 saluran. Satu pun BN tak menang.
Kubang Semang ada 3 saluran, tak satu pun BN menang.
Begitu juga Tanah Liat Mukim 8, Permatang Tengah yang semunya pengundi Melayu, tak pula ada BN yang menang.

Kesimpulannya, dakwaan kalau pengundi Melayu, BN pasti menang ternyata meleset. Malah pengundi Melayu sudah bijak memilih dasar sesebuah parti dengan pelaksanaan dasar sesebuah parti yang sekian lama membohongi rakyat.

Bayangkan jika lebih 20,000 pengundi dihabuankan dengan seorang RM300, telekong, sejadah, pelekat, titi segera, rumah segera, upah pegang bendera, upah panjat tiang, segala macam logistik dan sagu hati orang tengah, poster dan lain-lain sogokan, berapa banyak yang dibelanjakan oleh BN?

Allaaaa, sakit hati dibuatnya.

Komen Datuk Sri Najib, Presiden Umno/BN akan mengkaji semula, rasanya tak perlu menghabiskan wang dan masa. Apa yang berlaku sebenarnya rakyat sudah tidak mahu terima lagi dasar Umno/BN yang selama 50 tahun, hanya mengenyangkan tembolok sebahagian orang. Banyak kesilapan yang tidak dapat dibetuli, menjadi rakyat perlu kepada perubahan atau kebanyakannya mengambil sikap ‘protes’. Laungan perlu kepada pembangunan dan kekalahan BN menunjukan rakyat tidak mahu pembangunan, satu dakwaan lemah. Pembangunan bukan hanya Umno/BN tetapi ia menjadi tanggung jawab sesebuah kerajaan.

Umno hanya tunjuk projek mega, tapi tidak sedar cukai tanah.
Umno hanya tunjuk indek dan saham, tapi tidak sedar saham Bumiputera yang lesap.
Umno hanya melaung Tekun dan Subsidi tapi tidak melihat tanah tergadai.
Umno hanya melihat 1Malaysia tetapi tidak melihat rakyat seluruh Malaysia.
Umno asyik mengubah imej Islam,termasuk Hadari tetapi tidak ‘kaffah’ Islamnya.
Umno menyumbang RM10 ringgit, tetapi menarik RM1,000.

Umno/BN perlu ubah pendekatan berkempen. Kalau sekadar telekong, sejadah, titi parit tepi sawah dan sagu hati dalam sampul surat, Pak Kasa di Kubang Semang pun tergelak. Menggunakan polis mengawal keselamatan, tidak memberi kesan kepada pengundi memangkah BN kalau institusi ini diperkuda. Misalnya di satu tempat mengundi, polis muda menjerkah orang Pas supaya melondeh baju yang ada lambang bulan, tetapi dalam masa yang sama buat dono kepada Putri Umno yang mengibar lambang dacing.

Ahhh, macam-macam lagi perkara yang menuntut Umno/BN perlu mengubahnya, terutama dasar parti itu. Rakyat sekarang melihat, apa yang dilakukan bukan hanya galak menerima sumbangan bermusim.

Manakala Pas, apa yang perlu di post mortem ialah kebijaksanaan menggunakan masa, menjadualkan masa dan tidak membazir masa. Hal ini sangat lemah bagi Pas.

Mungkinkah akan ada lagi di Padang Serai atau di Kota Siputeh? Rasa-rasanya Umno/BN pening lagi. -Azizi Abdullah

1 ulasan:

ManInBlues berkata...

i'll stand behind u tuan azizi..sesekali kena bagi fakta dgn jelas baru org mcm nasi siru tu faham..agaknye beliau pewaris sejati saluran 1 'yg dulu kini selamanya'(i love this part,huhu..).lps baca artikel tuan azizi ni xtau la ape lg tuduhan merapu si nasi basi tu..ops!!!silap!!nasi siru...sori..tp klu 'nak marah, marah laaa..'(pinjam ayat blog yg aku x dpt nk masuk lg.huhu)..apapun,semoga nasi siru fhm ape yg tersurat dan tersirat dlm artikel ni..wassalam.
*nasi siru??(nama jenis nasi mcm nasi kandar ke??)