31 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : BN Semakin Rapuh, Krisis MCA Parah

Kemelut yang berlaku dalam MCA memberi gambaran jelas bahawa Barisan Nasional (BN) kini semakin rapuh, demikian kata Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Fariz Musa.

Menurut Fariz, MCA adalah parti komponen terbesar BN selepas UMNO dan segala masalah berlaku terhadapnya akan memberi kesan buruk yang besar kepada BN terutama dari segi kepercayaan serta sokongan rakyat.

"Keadaan itu memberi kelebihan kepada pakatan pembangkang dan AMK mengalu-alukan keputusan bekas Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek sama ada ingin menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) atau DAP.

“Beliau (Soi Lek) kini individu yang tidak mempunyai parti, biarlah beliau membuat keputusan terbaik ,” katanya.

Sementara itu ramai pemerhati politik berpendapat tindakan pemecatan Chua Soi Lek akan menyaksikan beberapa orang ahli Parlimen dan ADUN Johor akan bertindak keluar dari MCA.

Yang pasti ialah anak Chua Soi Lek sendiri iaitu YB Chua Tee Yong (Labis) dimana penduduk Labis dikatakan berdiri teguh dengan pendirian Chua Soi Lek dan menentang keputusan Lembaga Disiplin Parti MCA yang dilihat mengenakan tindakan ke atas Soi Lek kerana agenda politik Ong Tee Kita yang merasa kedudukannya terancam selaku Presiden MCA.

Jika hal ini berlaku, akan bertambah kerusi Pakatan Rakyat di Parlimen dan ini akan merupakan tamparan kuat kepada Najib dan Barisan Nasional.


Tiada ulasan: