31 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : SPRM Berbelit-belit, Kejap Saksi, Kejap Suspek

Keluarga Setiausaha Politik kepada Exco Selangor yang ditemui mati di bawah pengawasan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Teoh Beng Hock, berdukacita dengan tuduhan rasuah yang dilemparkan suruhanjaya itu terhadap mangsa di inkues minggu lalu.

Adik kepada mangsa, Teoh Lee Lan, berkata SPRM bermuka-muka kerana sebelum ini mengesahkan Beng Hock dipanggil sebagai saksi, dan bukannya suspek dalam siasatan keatas kerajaan Selangor.

"SPRM menegaskan sebelum ini bahawa Beng Hock adalah saksi dalam penyiasatan. Sekarang Mohd Anuar (pegawai penyiasat) tuduh abang saya terima sogokan," kata Yee Lan.

Mohd Anuar Ismail, seorang pegawai penyiasat SPRM, ketika dipanggil ke kandang saksi pada 26 Ogos lalu mendakwa Beng Hock menerima wang dari sebuah syarikat swasta sebanyak RM112.

"Mengapa Mohd Anuar fitnah Beng Hock?" soal Lee Lan.

Beng Hock ditemui mati dipercayai terjatuh dari tingkat 14 ibupejabat SPRM Selangor, Plaza Masalam. SPRM sebelum ini mendakwa Beng Hock dipanggil sebagai saksi dalam operasi besar-besaran agensi itu terhadap kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor. Mangsa maut selepas disoalsiasat selama 10 jam tanpa henti.

Koroner, Azmin Muntapha Abas, atas permintaan peguam Gobind Singh Deo, mengarahkan supaya dakwaan Mohd Anuar itu ditarik-balik dari rekod inkues.

Lee Lan bagaimanapun berkata fitnah itu sudah terpalit ke muka mangsa. Beliau menuntut SPRM menunjukkan bukti rasuah itu segera, atau memohon maaf kepada keluarganya.

"Bukti diperlukan untuk menzahirkan kebenaran dan keadilan untuk terlaksana," kata Lee Lan.

"Membuat tuduhan terhadap seseorang yang tidak lagi boleh mempertahankan dirinya adalah perbuatan keji dan tidak boleh diterima sama-sekali," tambahnya. -TVA

Tiada ulasan: