31 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : MCA Di Persimpangan, Panggil EGM

Di dalam satu perkembangan yang meengejutkan Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat mengarahkan supaya diadakan mesyuarat agung luarbiasa (EGM) parti, seminggu selepas parti itu memecat timbalan presiden Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Ong mengeluarkan arahan itu kepada Setiausaha Agung parti Datuk Wong Foon Ming pada pagi Isnin, kata setiausaha politik Ong, Simon Lim.

Wong, semasa dihubungi mengesahkan yang beliau telah menerima arahan daripada Ong supaya diadakan EGM dalam tempoh 30 hari dan beliau sedang dalam proses menetapkan tarikh itu.

"Kami sedang dalam proses menetapkan tarikh, masa dan venue bagi EGM. Saya berharap kami dapat menetapkan semua itu pada hari ini juga dan notis boleh dikeluarkan esok," katanya.

Kelab GB sebelum ini telah menyatakan bahawa ramai pemerhati politik berpendapat tindakan pemecatan Chua Soi Lek akan menyaksikan beberapa orang ahli Parlimen dan ADUN Johor akan bertindak keluar dari MCA.

Yang pasti ialah anak Chua Soi Lek sendiri iaitu YB Chua Tee Yong (Labis) dimana penduduk Labis dikatakan berdiri teguh dengan pendirian Chua Soi Lek dan menentang keputusan Lembaga Disiplin Parti MCA yang dilihat mengenakan tindakan ke atas Soi Lek kerana agenda politik Ong Tee Kita yang merasa kedudukannya terancam selaku Presiden MCA.

Jika hal ini berlaku, akan bertambah kerusi Pakatan Rakyat di Parlimen dan ini akan merupakan tamparan kuat kepada Najib dan Barisan Nasional.

Agenda EGM masih belum ditetapkan lagi tetapi difahamkan antara yang utama ialah usaha mendapatkan sokongan perwakilan terhadap keputusan Majlis Presiden memecat Dr Chua dan undi percaya terhadap kepimpinan Ong, lapor Bernama.

Keputusan Ong untuk mengadakan EGM itu dibuat ekoran bantahan oleh penyokong Dr Chua yang telah melancarkan kempen mengumpulkan tandatangan di kalangan perwakilan parti supaya diadakan EGM.

Mengikut perlembagaan parti, EGM boleh diadakan melalui tiga kaedah -- persetujuan satu pertiga perwakilan, arahan daripada presiden parti, atau persetujuan satu pertiga anggota jawatankuasa pusat parti.

Tiada ulasan: