4 Dis 2010

Bas Wanita: Kenapa Ragu Untuk Akui Kebaikan Islam?

Bas khas wanita tempelak ejekan

Pelbagai pihak, termasuk PAS, mengalu-alukan langkah terbaru Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn Bhd (RapidKL) memperkenalkan bas khas untuk penumpang wanita di beberapa laluan sekitar ibu negara.

Dewan Muslimat PAS Pusat menyifatkan langkah itu tepat pada masanya dan amat sesuai dengan senario semasa di mana ramai penjawat awam dan swasta dari kalangan wanita menggunakan perkhidmatan bas untuk pergi balik ke pejabat.

Pengasingan pengangkutan mengikut gender tidak syak lagi menghindari mereka daripada sebarang kemungkinan menjadi sasaran gangguan seksual, terutama tatkala bersesakan dengan penumpang lelaki pada waktu puncak.

Difahamkan perkara itu memang menjadi antara dorongan pihak Bas RapidKL memperkenalkan bas khas itu. Menurut Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Mohamed Hazlan Mohamed Hussain, pihaknya kerap menerima aduan daripada pengguna terutama wanita yang terpaksa berhimpit dan terdedah kepada gangguan seksual.

Justeru, katanya, perkhidmatan khas itu bertujuan memberi keselesaan dan memastikan keselamatan penumpang wanita ke destinasi masing-masing.

Untuk itu, katanya, tempoh percubaan perkhidmatan itu dilaksanakan sebulan bermula Rabu. Ia melibatkan tujuh laluan yang mempunyai jumlah penumpang ramai dengan dua sesi perkhidmatan, iaitu di sebelah pagi jam 6.45 dan 7.30 manakala di sebelah petang pada jam 6 dan 6.45.

Laluan yang terbabit pada sesi pagi ialah U1 (Hab Pinggiran Batu Caves), U8 (Hab Damansara Damai), U22 (Hab Sri Nilam), U40 (Hab Terminal Kajang), U60 (Hab Puchong Utama), U80 (Hab UiTM Shah Alam) dan U81 (Hab Subang Suria).

Bagi sesi petang, laluannya ialah U1 (Hab Medan Pasar), U8 (Hab Medan Pasar), U22 (Hab Jalan Hang Lekiu), U40 (Hab Pasar Seni), U60 (Hab Pasar Seni), U80 (Hab Pasar Seni) dan U81 (Hab Pasar Seni).

“Tahniah atas perkhidmatan bas Rapid KL khusus untuk wanita. Satu peningkatan yang terpuji dan akan memberi faedah yang banyak kepada kaum wanita. Teruskan usaha-usaha baik ini," demikian pula reaksi Ahli Parlimen Titiwangsa dari PAS, Dr Lo’ Lo’ Mohd Ghazali, sepertimana dipetik Harakahdaily.

Dewan Pemuda PAS Pusat juga menyifatkan langkah itu sebagai bijak dan mesra wanita sekaligus memberi sumbangan besar kepada keselamatan dan kesejahteraan kaum hawa.

"Saya percaya ia mampu mengurangkan kadar jenayah seperti jenayah seksual, ragut dan sebagainya," kata ketuanya, Nasrudin Hassan.

Meski pun langkah terbaru di sektor pengangkutan awam negara itu wajar dialu-alukan, bahkan dianggap tepat pada masa, penulis sendiri merasakan ia agak ketinggalan. Pendekatan sebegitu sepatutnya telah dilaksanakan lama dulu.

Kalau lah tidak kerana sikap negatif khalayak penguasa negara terhadap apa juga pendekatan dan langkah pembaharuan diperkenalkan pemerintahan negeri diterajui PAS, nescaya sudah banyak pemurnian sebegitu berlaku dalam pelbagai sektor hidup masyarakat kita.

Malangnya, disebabkan kongkongan sentimen politik kepartian yang terlalu tebal, Barisan Nasional (BN) diterajui Umno yang menguasai kerajaan Pusat sering menilai setiap langkah atau pembaharuan diperkenalkan parti lawan secara serong.

Selaku penguasa ke atas segenap saluran media dan sebaran am, BN juga tidak memberi ruang dan peluang untuk PAS memperjelaskan kemurnian sesuatu langkah diperkenalkannya, terutama di Kelantan dan Terengganu suatu ketika dulu.

Lalu khalayak umum dibiarkan tanpa maklumat tepat mengenai pembaharuan berkenaan. Bahkan, ada ketikanya mereka tergamak mempersenda sesuatu keputusan dibuat kerajaan pimpinan PAS, walau pun yang dipersendakan itu sebenarnya memang bertepatan dengan suruhan agama Islam.

Memburukkan keadaan, para penjuak BN dan kalangan yang tidak ada pemahaman yang jelas mengenai hukum dan peraturan Islam ikut menambahkan kekeliruan. Tafsiran dan ulasan mereka, yang ada ketikanya tersasar jauh dari hakikat letakduduk perkara, menyebabkan persepsi negatif terhadap Islam semakin membukit.

Pengalaman PAS memperkenalkan beberapa peraturan Islam di kesempatan memerintah dua negeri di Pantai Timur itu banyak berdepan ejekan dan persendaan, terutama para pendukung BN.

Di antara peraturan yang menjadi bahan momokan mereka ialah usaha PAS memperkenalkan pengasingan gender di tempat awam. Ia termasuklah mewujudkan tempat duduk berasingan bagi wanita dan lelaki bukan mahram sama ada di majlis, perhimpunan umum atau pawagam.

Begitu juga kaunter berasingan mengikut gender di pasaraya dan gedung beli-belah. Salon unisex juga ditiadakan dan dipastikan pekerja wanita hanya melayan pelanggan wanita, begitulah sebaliknya.

Usaha menguatkuasakan peraturan itu dipersendakan khalayak yang mengaku Islam sendiri. Sebilangan mereka bersuara membantah atas nama perjuangan kebebasan hak wanita. Kononnya peraturan sebegitu menggambarkan persepsi serong terhadap kaum Hawa, terutama dikaitkan dengan subjek seks.

Ada juga cerdik pandai yang menganggap usaha PAS melaksanakan pengasingan gender di tempat awam sebagai kerja remeh-temeh dan tidak perlu diutamakan.

Malah ada pengulas di media tergamak mempersenda usaha memperkenalkan peraturan sedemikian. Ada yang sangat nakal menelah kononnya pemimpin PAS merasa perlu diwujudkan peraturan pengasingan itu kerana mereka terlalu memikirkan soal seks sehingga sukar menahan nafsu bila bergaul dengan wanita.

Ada pula secara sinikal mengandaikan, berdasarkan peraturan dibuat kerajaan PAS di Kelantan dan Terengganu itu, maka ditakdirkan parti itu berjaya memerintah Malaysia, nanti semuanya akan dibuat pengasingan mengikut gender.


“Nanti akan ada teksi khas untuk wanita sahaja, bas untuk wanita, keretapi untuk wanita, dan besar kemungkinan kapalterbang pun khas hanya untuk penumpang wanita saja,” ujar mereka penuh senda.

Maha Benar Allah Ta’ala dengan janjinya bahawa kebenaran itu, meski pun kelihatan tidak berdaya atau dipersenda, akan tetap menguasai suasana walau pun ia mungkin memakan masa. Sebaliknya, kebatilan itu biar pun kelihatan elok dan gagah akan runtuh dan lenyap.

Kini terbukti persendaan itu telah menjadi kenyataan. Kita telah diperkenalkan dengan bas khas untuk wanita, sebelum pun sempat PAS menguasai Putrajaya.

Langkah ini malah bukan yang pertama seumpamanya. April lalu, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) memperkenalkan komuter khas untuk golongan wanita bagi menjamin keselamatan dan keselesaan mereka.

Ada pun teksi khas untuk wanita bukan perkara sukar diwujudkan. Perkhidmatan serupa sebenarnya telah diperkenalkan beberapa negara termasuk Rusia, Emiriah Arab Bersatu, Jepun, Brazil, Mexico, Iran dan India sejak awal 2007.

Indonesia pula mendahului negara lain melancarkan perkhidmatan bas eksklusif untuk wanita, juga pada 2007. Manakala sebuah syarikat penerbangan Jepun pada tahun sama memperkenalkan pengasingan tempat duduk wanita dan lelaki dalam pesawat-pesawatnya.

Mereka mungkin tidak melaksanakannya di atas dasar memenuhi tuntutan Islam, tetapi atas hasrat mengelakkan gangguan seksual.

Namun, apa salahnya alang-alang kita juga berhasrat berbuat serupa, mengapa tidak diperbetulkan niat atas tujuan menuruti suruhan agama? Kenapa takut mengakui bahawa ajaran Islam itu memang membawa kebaikan untuk manusia? -harakahdaily

Berita Sebelum Ini

Bas Wanita: Langkah Wajar Yang Terpuji

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dah lama UMNO perintah negara kenapa tiada doktor untuk wanita?

Tanpa Nama berkata...

Kalau kerajaan Barisan Nasional mentadbir negara Malaysia berlandaskan islam.... itu tanda-tanda parti PAS akan pupus dengan kadar segara.

Semuga PERKASA akan pertahankan ketuanan melayu UMNO Baru....

'Hidup PERKASA BANGANG'