5 Mac 2010

Saya Tak Kisah Kalau Diarah Keluar Dari UMNO - Ku Li

Tengku Razaleigh Hamzah menyalahkan beberapa pemimpin dahulu kerana menyebabkan empat negeri gagal mendapat hak menuntut royalti minyak.

Beliau mendakwa merekalah antara penyebab Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor tidak mendapat hak menuntut royalti lima peratus.

Tengku Razaleigh, antara pengasas Petronas berkata, beliau menyiapkan pelan bagi membentuk Akta Kemajuan Petroliam, 1974.

“Wang berkenaan (sepatutnya) disalurkan terus ke dalam akaun kerajaan negeri di bawah satu dana, namun saya diarahkan menafikan hak mereka.

“Untuk itu saya mencipta mekanisma baru supaya Kelantan dan Terengganu langsung tidak berhak menerima pembayaran,” katanya dalam kenyataannya semalam.

Bekas Menteri Kewangan itu juga mempersoalkan perbelanjaan RM20 bilion yang diberikan oleh Petronas kepada Kerajaan Terengganu dihabiskan dalam masa singkat.

“Sepatutnya wang berkenaan digunakan untuk membasmi kemiskinan dan saya kesal kerana ramai yang tidak mendapat manfaat daripada wang berkenaan.

“Petronas membayar RM6.2 bilion dalam bentuk tunai pada 2009. Terengganu mendapat RM3 bilion, Sabah dan Sarawak masing-masing mendapat RM2.3 bilion dan RM0.9 bilion,” katanya.

Tengku Razaleigh menyelar salah seorang Naib Presiden UMNO yang mengarahkan ahlinya tidak membuat kenyataan mengenai isu royalti minyak.

“Pada hemah saya, dari hari ini dan seterusnya, arahan menutup mulut perlu dipatuhi,” katanya.

Menurutnya, beliau tidak kisah sekiranya diarahkan supaya keluar daripada UMNO sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Perdana Menteri pertama, Allahyarham Tunku Abdul Rahman.

“Apa yang dilakukan oleh saya adalah meletak kepentingan rakyat Kelantan lebih daripada kepentingan parti (UMNO).” katanya. -SH

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNO kini dikuasai oleh pemimpin drp negeri yag tiada minyak spt dari pahang, johor dan negeri sembilan dan perak.

Tanpa Nama berkata...

pernah bekerja dengan Tun Razak, nampak najib, lebih tak bermaruah

Tanpa Nama berkata...

Syabas... kita tengok beranaikah mereka nak suruh Ku Li langkah kaki pergi meninggalkan UMNO yang sedang tenat tu.