17 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Kerajaan PR Bayar Serentak Bonus Raya

Sejumlah RM4.5j uta diperuntukkan Kerajaan Negeri sebagai habuan hari raya kepada 9,000 kakitangan kerajaan sempena Aidilfitri 2009.

Ini meliputi 7,588 kakitangan tetap,952 orang kakitangan kontrak dan selebihnya kakitangan sambilan yang akan menerima bonus daripada kerajaan negeri pada tahun ini.

Hal ini diumumkan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam sidang media di bangunan SUK selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco petang tadi.

“Kerajaan Negeri melalui Ahli Exco telah bersetuju untuk memberikan bantuan khas kewangan tahun 2009 kepada semua anggota perkhidmatan awam dalam kumpulan sokongan di negeri Selangor”, kata Menteri Besar.

Khalid berkata, bantuan ini akan dibayar secara sekaligus sebelum Aidilfitri,dan bukan seperti yang diumumkan kerajaan persekutuan.

Tambah beliau,“Ini berbeza daripada apa yang diumumkan kerajaan persekutuan,yang mana dia dibayar dua peringkat. RM250 sebelum hari raya dan kemudiannya dibayar selepas,masa yang akan datang. Kita akan bayar kesemuanya sebelum hari raya".

Sejumlah RM500 akan diberikan kepada setiap seorang bagi meringankan beban mereka menyambut perayaan Hari Raya Adilfitri yang dijangkakan jatuh pada hari Ahad ini.

Sementara itu di kedah Kerajaan Kedah hari ini mengumumkan pembayaran bonus Hari Raya sebanyak RM500 kepada kesemua 5,300 penjawat awam kumpulan sokongan yang berkhidmat di bawah pentadbiran kerajaan negeri itu.

Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, pembayaran bonus hari raya itu melibatkan peruntukan kerajaan sebanyak RM2.65 juta dan akan dibayar secara serentak esok.

Bayaran bonus itu diberi kepada semua penjawat awam kumpulan sokongan termasuk yang berkhidmat secara kontrak, sambilan dan sementara, katanya kepada pemberita selepas mesyuarat exco kerajaan negeri di Alor Setar.

Azizan juga berkata kerajaan negeri akan menganjurkan Majlis Rumah Terbuk pada 24 Sept ini di kediaman rasminya di Sri Mentaloon.

Di Pulau Pinang, Kerajaan negeri bersetuju meluluskan bayaran khas RM500 kepada semua 3,299 pegawai kumpulan sokongan kerajaan negeri.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng, berkata selaras dengan dengan tindakan kerajaan pusat, bayaran khas itu akan dibuat dengan dua ansuran.

"Arahan pembayaran RM500 ini akan dikeluarkan kepada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP), Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) dan semua agensi kerajaan negeri," katanya dalam ucapan sempena sambutan Hari Malaysia, di sini hari ini.

Katanya pembayaran pertama RM250 akan dilakukan hari ini bagi membolehkan wang tersebut digunakan untuk menyambut Aidil Fitri manakala bakinya akan dibayar akhir Disember.

"Bayaran ini akan melibatkan peruntukan kerajaan negeri berjumlah RM1,649,500 dan gaji juga akan dibayar lebih awal untuk dua bulan ini untuk menyambut dua perayaan iaitu Hari Raya Puasa dan Deepavali," katanya.

Beliau juga berkata kerajaan negeri bercadang untuk menderma RM30,000 dalam usaha membela nasib wanita Penan di Sarawak yang dilaporkan mengalami penderaan seksual oleh pekerja pembalakan.

"Saya akan mencadangkan dalam mesyuarat exco nanti bahawa kerajaan negeri menderma wang berkenaan untuk membela nasib wanita Penan," katanya.





Tiada ulasan: