17 Sep 2009

Era Najib Altantuya : GMI Desak ISA Dimansuhkan

Pembebasan lima tahanan ISA disambut baik Gerakan Mansuhkan ISA (GMI). Walau bagaimanapun, keraguan tetap wujud.

Itu reaksi Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh ketika mengulas pembebasan lima tahanan termasuk suami kepada aktivis GMI, Norlaila Othman.

"Pertamanya GMI kita sambut baik pembebasan lima tahanan itu,sebab tentulah pembebasan ini disambut dengan peniuh kesyukuran oleh isteri, anak dan keluarga tahanan yang selama ini sudah menanggung kesukaran. Bagi kita, kita juga tumpang gembira terutamanya Puan Norlaila Othman isteri salah seorang tahanan iaitu Mat Shah Mohd Satray kerana Puan Norlaila ahli jawatankuasa GMI yang selama ini telah berjuang sama-sama dalam kempen anti ISA dengan tabah dan gigih" ujarnya.

Mat Shah Mohd Satray ditahan 7 tahun tiga bulan di Kem kamunting.
Turut dibebaskan Abdullah Daud yang ditahan 7 tahun 6 bulan, Ahmad Kamil Md Hanafiah ditahan selama 2 tahun 4 bulan, Mohd Nasir Ismail @ Hassan, 2 tahun 4 bulan dan Muhammad Amir Md Hanafiah yang juga ditahan selama 2 tahun 4 bulan.

Namun menurut Syed Ibrahim, pembebasan terpilih yang lakukan kerajaan menimbulkan pelbagai persoalan .

"Walaupun kita sambut baik pembebasan tersebut, namun persoalan yang sering kita tanya mengapa mereka ini ditahan pada awalnya? Apakah buktinya? Apakah yang mereka ini buat sehingga mereka in terpaksa melalui hukuman tanpa bicara tanpa pembelaan selama dua dan ada yang hampir 8 tahun? dan ada pula yang menyebabkan mereka ini dikatakan telah insaf dan sedar? soalnya.

Pembebasan mereka yang dikatakan pernah mengancam keselamatan negara katanya tidak cukup untuk melangsaikan "hutang" hukuman yang terpaksa ditempuhi.

Dalam pada itu, Syed Ibrahim juga turut mempersoalkan tentang kuasa seorang menteri.

"Persoalan juga kita tanya apakah benar sekarang ini seorang menteri dia boleh bebaskan seseorang atas budi bicaranya? sama ada sebelum hari raya, sebelum hari raya haji, sebelum Deepavali, atau pun sebelum apa-apa peristiwalah termasuk sebelum pilihanraya?" tambah beliau lagi.

Sehingga ke hari ini ada lagi tahanan ISA yang masih dikurung di kem Kamunting.Lantas GMI tetap mendesak mereka dibebaskan dan ISA dimasuhkan. -TVA



Tiada ulasan: