17 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Yokio Hatoyama, PM Baru Jepun

Yukio Hatoyama dilantik sebagai Perdana Menteri Jepun baru oleh ahli Parlimen Dewan Rendah selepas pemimpin terdahulu, Taro Aso dan barisan Kabinetnya melepaskan jawatan secara rasmi semalam.

Peletakan jawatan Aso dan Kabinetnya itu dibuat pada pagi semalam bagi membuka laluan kepada Hatoyama dan barisan menteri barunya untuk mengambil alih pemerintahan Jepun.:

Aso yang mengetuai Parti Liberal Demokratik (LDP) kalah teruk kepada pembangkang, Parti Demokratik Jepun (DPJ) pimpinan Hatoyama dalam pilihan raya lalu.

Kekalahan itu juga menyaksikan berakhirnya dominasi LDP yang menguasai tampuk pemerintahan negara ini sejak lebih lima dekad lalu.

Hatoyama, 62, yang diundi oleh ahli Parlimen Dewan Rendah semalam bakal menghadapi tugas sukar dalam usaha memulihkan kemelesetan ekonomi dan hubungan negara ini dengan sekutunya, Washington.

"Saya teruja dengan sejarah yang tercipta ini dan pada masa sama saya juga merasai tanggungjawab yang berat. Perjuangan bermula sekarang," katanya kepada wartawan.

Menurut laporan media, Hatoyama kini sudah memilih Katsuya Okada, yang tidak pernah menyandang jawatan dalam Kabinet, sebagai menteri luar dan Hirohisa Fuji sebagai menteri kewangan.:

Barisan Kabinet baru beliau dijangka diimbangi dengan bekas anggota LDP, parti sosialis dan pemuda konservatif.

Tiada ulasan: