16 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Pintu Belum tertutup Untuk Anwar Batalkan Kelayakan Pendakwa

Sekalipun Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal dalam permohonannya untuk melucutkan kelayakan keseluruhan pasukan pendakwaan berhubung perbicaraan kes liwatnya, namun pintu untuk beliau belum tertutup lagi.

Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas), Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin memutuskan perkara tersebut kerana Anwar gagal untuk mematuhi syarat-syarat permohonan semakan semula kehakiman.

Hakim berkata, permohonan bagi semakan kehakiman di bawah Peraturan 53 Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 adalah bagi mencabar satu keputusan, perbuatan atau peninggalan pihak berkuasa.

"Saya memutuskan berdasarkan kes undang-undang, ia mesti ada perbuatan tertentu atau kesalahan tertentu ataupun penyalahgunaan kuasa tertentu.

"Ini adalah perkara dasar bagi sesuatu permohonan semakan kehakiman," katanya.

Anwar memfailkan permohonan untuk melucutkan kelayakan keseluruhan pasukan pendakwaan dalam kes liwatnya pada 11 Ogos lalu, dengan menyebut alasannya sebagai "sama seperti mempersenda keadilan".

Beliau menamakan Peguam Cara 1 Datuk Idrus Harun, Peguam Cara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden, para Timbalan Pendakwa Raya Datuk Nordin Hassan, Mohamad Hanafiah Zakaria, Wong Chiang Kiat, Shamsul Sulaiman dan Noorin Badaruddin, Pendakwa Raya dan Kerajaan sebagai responden.

Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin menyatakan keputusannya adalah berdasarkan kepada fakta bahawa Anwar telah membuat permohonannya di mahkamah yang salah.

“Dalam kes ini, Datuk Seri Anwar tidak mencabar mana-mana Akta yang spesifik terhadap tindakan salahguna kuasa atau menyalahi undang-undang oleh seorang pendakwaraya,” katanya, merujuk kepada Peraturan 53 Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi 1980.

“Dalam perkataan lain, apa yang pemohon inginkan ialah pembatalan ketujuh-tujuh responden. Pada hemat saya, untuk tujuan permohonan itu, mahkamah yang sesuai ialah mahkamah jenayah dan bukan mahkamah ini,” katanya.

Peguam Anwar, Sivarasa Rasiah mennyatakan hakim berkenaan masih membuka pintu terhadap usaha Anwar untuk melucutkan kelayakan pihak pendakwa.

Sivarasa, yang juga naib-presiden PKR – menambah bahawa Anawar ada dua pilihan.

Beliau berkata Anwar boleh memfailkan satu permohonan baru di bahagian jenayah Mahhkamah tinggi di sini; atau merayu di Mahkamah Rayuan di Putrajaya terhadap keputusan Alizatul.

Tiada ulasan: