17 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Hishamuddin Bebaskan ISA Untuk Bersihkan Imejnya

Keputusan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussien membebaskan lima tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri(ISA)dilihat sebagai taktik untuk membersihkan imej beliau yang dicalar dengan pelbagai kontrovesi bersabit isu hak asasi dan tolerasi agama.

Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Md Akin, menyambut baik pembebasan lima tahanan itu, namun mempersoalkan motif di sebalik langkah itu.

Beliau berkata Keadilan berpendapat kerajaan telah melakukan penzaliman keatas lima tahanan itu dengan menahan mereka tanpa bukti atau memberi mereka peluang untuk mempertahankan diri di mahkamah.

"Saya percaya bahawa pembebasan lima tahanan ISA ini yang diumumkan oleh Menteri Dalam Negeri adalah satu kaedah untuk membersihkan imej beliau kerana dalam kes yang berkaitan dengan isu kepala lembu. Kita lihat Menteri Dalam Negeri mengambil sikap yang biadap dengan menghalalkan tindakan tersebut dan bersetuju pula dengan kelompok yang mencemari dan cuba menimbulkan ketegangan kaum dan juga agama. Ini menimbulkan respon yang negatif kepada rakyat" ujarnya.

Seluruh negara sebelum ini dikejutkan dengan berita sekumpulan orang termasuk beberapa pemimpin Umno mengarak kepala lembu di hadapan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor bagi membantah pemindahan sebuah kuil hindu dari seksyen 19 ke seksyen 23 di Shah Alam.

Kejadian selepas solat Jumaat itu bersikap perkauman kerana lembu adalah binatang suci dalam agama Hindu.

Lebih mengejutkan ialah tindakan Hishamuddin menyokong penunjuk perasaan berkenaaan. Beliau berkata tindakan penunjuk perasaan berkenaan tidak boleh dilihat sebagai berbau perkauman kerana mereka mempunyai asas kukuh untuk membuat bantahan seumapama itu.

Shamsul percaya tindakan yang diambil oleh Hishamuddin juga bertujuan untuk meraih modal politik bagi pilihanraya kecil pilihan raya kecil Bagan Pinang pada 11 Oktober ini.

Beliau berkata pembebasan lima tahanan itu hanya menzahirkan keghairahan Umno untuk menggunakan ISA untuk kepentingan politik sempit dan bukan untuk tujuan keselamatan negara.

"Kita konsiten dengan pendirian, Pemuda Pakatan dan Pakatan Rakyat, bahawa undang-undang lapuk dan zalim seperti ISA mesti dihapuskan dengan segera" tambah beliau.
Lima tahanan dibebaskan ialah Mat Shah Mohd Satray, Abdullah Daud, Ahmad Kamil Md Hanafiah, Mohd Nasir Ismail @ Hassan, dan Muhammad Amir Md Hanafiah. -TVA



Tiada ulasan: