17 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Pemuda PR Bersatu Di Bagan Pinang

Pemuda Pakatan Rakyat (PR) berjanji akan bekerja keras dan bersatu hati menghadapi lawan mereka dari Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang, 11 Oktober ini.

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar berkata, kesemua pemimpin Pemuda PR berikrar akan memberi sokongan penuh kepada calon Pas, walaupun pilihan raya kecil kali ini berlainan daripada pilihan raya kecil sebelumnya.

“Pilihan raya kecil ini lain daripada yang lain kerana kita berhadapan dengan kira-kira 5,000 undi pos. Inilah masalah terbesar kita, saya juga menyeru agar terdapat satu ketelusan dalam mengendalikan undi pos.

“Kita tidak mahu sebarang penipuan oleh pihak-pihak tertentu,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Pemuda Pakatan Rakyat kali ke-2 di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di sini, semalam.

Shamsul berkata, Pemuda PR akan menghantar satu kertas cadangan secara terperinci kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagaimana untuk mengendalikan undi pos.

“Kita akan hantar cadangan itu esok (hari ini) di pejabat SPR di Putrajaya dan saranan penting dari Pemuda PR adalah ketelusan dan membenarkan kita berkempen kepada pengundi-pengundi pos terbabit. Jika UMNO dibenarkan berkempen maka kita juga mesti dibenarkan berkempen juga,” katanya.

Katanya, masalah utama yang dihadapi oleh pengundi pos apabila SPR meletakkan borang kedua kertas undi mempunyai nombor siri yang boleh mengesan pengundi menyokong mana-mana calon.

“Kami juga meminta agar nombor siri ini dihapuskan, kerana saya yakin ia menjadi dilema kepada pengundi pos dan masa depan mereka,” katanya.

Isnin lalu, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof mengumumkan tarikh penamaan calon pada pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang ditetapkan pada 3 Oktober manakala hari pembuangan undi pada 11 Oktober.

DUN Bagan Pinang mengalami kekosongan selepas penyandangnya Azman Mohammad Noor yang mewakili BN meninggal dunia pada 4 September lalu.

Sementara itu, mengulas mengenai tarikh 16 September, iaitu hari kemasukan Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia, Shamsul berkata, kerajaan BN tidak ambil serius mengenai tarikh ini sedangkan ia adalah tarikh sebenar kelahiran kesemua negeri dalam negara Malaysia.

“Kita serius dan komited mempromosikan hari kelahiran Malaysia, sekurang-kurangnya di negeri yang diperintah kerajaan PR,” katanya. -SH

Tiada ulasan: