14 Mei 2009

Nizar Zambry : Pilihanraya Di Perak Sesuatu Yang Mesti Untuk Tamatkan Krisis Perak

Rata-rata penganalisis politik berpendirian bahawa pembubaran DUN dan plihanraya negeri perlu diadakan bagi menamatkan krisis politik yang diakibatkna oleh rampasan kuasa kerajaan UMNO BN beberapa bulan yang lalu.

"Samada disukai atau tidak samada oleh kerajaan atau istana, pilihanraya adalah satu kemestian sekalipun Najib berpendirian bahawa ia bukan sesuatu yang harus," tegas seorang pensyarah Sains Politik mengulas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang menyatakan pilihan raya semula adalah satu daripada opsyen yang ada untuk menyelesaikan kemelut politik di Perak tetapi ia bukanlah sesuatu yang harus.

Bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis perhimpunan Hari Pekerja Sektor Awam hari ini, Najib berkata pilihan raya semula adalah satu daripada opsyen yang ada untuk menyelesaikan kemelut politik di Perak tetapi ia bukanlah sesuatu yang harus.

Najib berkata Barisan Nasional (BN) tidak gentar untuk menghadapi apa jua kemungkinan termasuk pilihan raya sekiranya itu yang diputuskan.

"Jika sudah demikian maka Najib boleh menasihati Sultan Perak untuk menerima usul yang dikemukakan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd Nizar supaya DUN dibubarkan dan pilihanraya diadakan semula. Sampai bila nak bertangguh? Adakah PM dan pihak suka negeri Perak terus huru-hara? Tentu sekali tidak." tegas pensyarah Sains Politik tersebut.

Sementara itu pemimpin-pemimpin kanan Pakatan Rakyat mengadakan perjumpaan hari ini bagi membincangkan isu berhubung krisis politik Perak.

Mesyuarat tersebut dijadualkan diadakan di ibu pejabat PAS di Jalan Rajat Luat jam 2 petang ini.

Satu sidang media akan diadakan kira-kira jam 3 petang di tempat yang sama.

Pada sebelah pagi, di tempat yang sama, lajnah politik PAS mengadakan mesyuarat khas membincangkan kemelut politik negeri tersebut yang berlarutan sejak Februari lalu.

Ahli parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang berkata, perbincangan itu isu Perak akan menjadi "agenda utama" dalam pertemuan para pemimpin atasan gabungan pembangkang, termasuk kesediaan perdana menteri berjumpa dengan mereka.


Tiada ulasan: