14 Mei 2009

Kenapa Beri Tiket Mudah Untuk UMNO BN?

Sekalut mana pun UMNO-BN, mereka akan mendapat tiket mudah melalui keretakan Pakatan Rakyat. Semua parti dalam Pakatan Rakyat boleh menjadi Tumit Achilles kepada Pakatan Rakyat, tambahan dalam persekitaran politik kita yang gagal meraikan kepelbagaian.

Gagal? Ya. Tapi ia tidak beerti selama-lamanya.

DAP sedang berusaha mengikis imej parti Cina yang ada pada mereka. PKR sedang membaiki jangkaan pendokong mereka yang meleset - ramai berebut tak mahu jadi calon dan hanya mahu jadi orang belakang, tengok-tengok menang! Dan PAS sedang bergelut menentukan slogan PAS for All yang mereka canang mampu direalisasikan.

Pergelutan kepimpinan ulama' dan professional dalam PAS buat masa ini akan menjadi Tumit Achilles paling dinantikan UMNO berbanding yang lain. Kelemahan DAP tidak memberi manfaat banyak kepada UMNO kerana kebergantungan mereka kepada undi Melayu, bukan selainnya. Sebab itu UMNO masih mahu mendakwa bangga memiliki jumlah kerusi paling banyak di Parlimen. Mereka gagal melihat kebencian rakyat kepada mereka sebagai Tumit Achilles kepada rakan-rakan yang membina Barisan Nasional. Sebab itu Ali Rustam pernah mengeluarkan kata biadab tentang ini.

Tapi PKR dan PAS akan memberi bonus yang banyak kepada BN. PKR kerana menjadi jambatan kepada hubungan Pakatan Rakyat. PAS kerana mereka adalah alternatif kumpulan Melayu terutama di luar bandar.

Penyatuan PAS dan UMNO hanya akan mengheret politik kita pada tema politik perkauman yang tak sudah. Ya, ramai melihat penyatuan ini baik untuk orang Melayu.

Aku pilih untuk berbeza.

Kepimpinan adalah soal peranan, bukan hak. Peranan adalah bersabit persoalan nilai dan bentuk yang ada adalah terjemahan nilai yang dipegang. Bentuk autoritarian, perkauman dan favouritism ternyata bukan dari nilai Islam - biar yang menyebutnya bernama Ulama', Professional dan sebagainya. Demokratik, keadilan dan kebebasan adalah nilai yang cocok dengan Islam, biar yang menyebutnya hanya seorang peniaga burger. -pewaris reformasi


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Islamlah yang terbaik untuk seluruh umat manusia. Gabungan dengan parti yang menggalakkan kemungkaran hanya akan membawa kepada kehancuran.