7 Apr 2012

Kes Pukul Libatkan Anak Nazri: Polis Terkejut Lihat Rakaman CCTV

Kes anak Nazri: CCTV kini di tangan polis

Rakaman kamera litar tertutup (CCTV) berhubung insiden pergaduhan yang dikaitkan dengan anak Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz kini berada dalam tangan polis Brickfields.

Rakaman insiden melibatkan Nedim Mohamad, pengawal peribadinya dan pengawal keselamatan di sebuah kondominium mewah di Kuala Lumpur kini sampai kepada pegawai penyiasat, dedah sumber.

Pihak berkaitan mengesahkan kepada Malaysiakini, kes itu masih disiasat walaupun ketua polis daerah Brickfields sebelum ini mendakwa ia telah selesai.

Menurut sumber lagi, polis terkejut melihat rakaman itu apabila "lebih daripada dua orang", termasuk Nedim, terlibat memegang dan menyerang penyelia keselamatan berusia 50 tahun itu.

Ini boleh mewujudkan komplikasi dalam klasifikasi polis yang meletakkan kes itu sebagai kesalahan kecil - 'menyebabkan pergaduhan' bawah Seksyen 160 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara enam bulan, denda RM1,000 atau kedua-duanya. -mk

Nazri's son: CCTV proves police cover-up of assault, IGP must g'tee independent probe

I refer to a media report today that CCTV footage shows Minister Nazri Abdul Aziz's son Nedim had struck a security supervisor in an incident on 20 March 2012 at a condominium in Kuala Lumpur.

On March 24 Brickfields district police chief Wan Abdul Bari had rushed to publicly clear Minister Nazri's son of any involvement in the assault. From the CCTV footage, it is clear now that the police may have tried to cover-up this case which involves a senior Umno Minister's son.

The police must now explain why they had issued a statement absolving the Minister's son although the CCTV footage had implicated him.

Second time

Once again, the police leadership have proven that they are prepared to disregard the law and abuse their powers in order to protect and defend Umno-BN and it's leaders.

This incident has also raised fresh and disturbing questions about the tragic killing of Darren Kang in 2004 in which Nazri's son was also alleged to have been involved. Five Thai nationals were sent to prison in 2006 for Darren Kang's murder.

Minor offense of affray?

We call upon the police to explain why this case was classified as the minor offense of affray under s.160 Penal Code, when in fact the security supervisor had clearly stated in his police report that he had been assaulted and force had been used upon him. The CCTV footage now backs up his allegations.

We call upon the police to re-classify this case as assault, use of criminal force and causing of hurt under Penal Code sections 321, 350 and 351.We call upon the Inspector General of Police to immediately transfer this assault case from Brickfields police district headquarters to an independent investigation team.

Abuse of power

We further ask that an investigation be launched against Brickfields police district chief OCPD Wan Abdul Bari for abuse of power and failure to carry out a fair and impartial investigation.

We call upon the Home Minister and the IGP to publicly guarantee to the rakyat that the police force will act fairly and impartially in all cases, including those involving wrongdoing by UMNO-BN leaders or their family members.

N SURENDRAN IS THE VICE PRESIDENT OF PARTI KEADILAN RAKYAT



14 ulasan:

Awanama berkata...

POLIS PROFESSIONAL WOOOOOO

KALAU ANAK PAK2 MENTERI BUAT SALAH MACAM MANAPUN MESTI LEPAS PUNYA WOOOO
SURE NO CASE WOOOO....
SURE MAU COVER ITU MENTERI WOOOO...

KALAU TAK BIKIN INI MACAM SURE BUKAN PROFESSIONAL WOOOO...

Awanama berkata...

Bapak borek....

Awanama berkata...

itu anak menteri wooo... mana berani polis ambil tindakan setinggi2 pangkat polis maseh dibawah kuasa itu menteri wooooo....begitu juga hakim sehabis tinggi hakim maseh dibawah kuasa menteri wooooo...itu pasallah anak menteri ni besar kepala woooo.

Awanama berkata...

itu anak menteri wooo... mana berani polis ambil tindakan setinggi2 pangkat polis maseh dibawah kuasa itu menteri wooooo....begitu juga hakim sehabis tinggi hakim maseh dibawah kuasa menteri wooooo...itu pasallah anak menteri ni besar kepala woooo.

Awanama berkata...

Teringat aku satu kesah di mana wakil daripada anak seorang BANGSAWAN yang membuat jenayah datang bertemu Nabi Muhammad s.a.w. untuk menyelesaikan kes kerana yang membuat jenayah tu anak seorang bangsawan.MALU lah kalau dibawa ke pengadilan.Merah muka NABI Muhammad s.a.w. bila mendengarnya.Setelah itu nabi pergi ke masjid dan berkhutbah; " Seandainya anakku FATIMAH BT MUHAMMAD mencuri pasti ku potong tangannya".Lihat begitu tegasnya nabi yang ingin melaksanakan undang-undang.Anak sendiri pun takkan dibela.Ada BANGSAWAN-BANGSAWAN di Malaysia yang boleh mencontohi NABI???????
Sampai KHIAMAT pun tak kan ada.Begitulah hina nya Umat Muhammad di akhir zaman.

kisahkorupsi berkata...

kita tengok, sejauh mana amanah yang dipegang oleh pihak berkuasa negara ni. susah..susah..kalau hulur 10ribu takkan x amik kot.. ;)

Awanama berkata...

Pasti pak guard akan jadi mangsa, tak percaya tengoklah nanti, pdrm sedang menyusun strategi untuk membela anak menteri yang gengster tu, janji duit masyuk, kerana polis dan rasuah tak dapat nak dipisahkan.

Awanama berkata...

kesian pak guard tu...maklumlah kau org kecik dia tu org besar...!
Kau apa ada?...Dia ada apa2...
kalau anak menteri hebat sgt masuk 'tomoi' ptuiiihhhh...
nak jadi gengstar konon...
penakut hangit...!!
Suatu hari nanti, kau akan dapat pembalasan nya...

Awanama berkata...

Jangan buat-buat terkejut. Yang jahat mesti didakwa.

Awanama berkata...

Berani ke polis nak bertindak, sebab gaji mereka anak Nazri yang bayarkan

jo berkata...

Polis malaysia sudah jd mcm polis india wooo.....

Awanama berkata...

Itu anak mentri yang jaga undang-undang.Dia boleh kowim dengan yang menguatkusakan undang-undang dan juga hakim-hakim yang mentafsir undang-undang.Tak percaya? Tunggu dan lihat.

hairan berkata...

manusia2 jenis nih semuanya kena tunggu jadi kat Libya tuh baru dia orang tau langit tinggi atau rendah!

masa bapak dia berkuasa boleh panggil rakyat libya sebagai tikus! bila bapak dia jatuh baru tau takuttttttttt... kecut telo masing2.

kita tunggu malaysia jadi mcm tuh jugak! untuk menyedarkan manusia2 bongkak dan sombong tuh!

Ahmad Zufar B. Mohd Naser berkata...

Waagh..nak jd anak menteri..haha..yup2..nek porsche bw pmpuan..dosaa2..