19 Jul 2012

[MELAMPAU] Anak Dicabul, Ibu Tunggal Dakwa Dihalau Guru Besar

Shah Alam – Seorang ibu tunggal mendakwa bukan hanya dimarahi malah dihalau guru besar ketika dia cuba mendapatkan penjelasan berhubung kejadian cabul melibatkan anaknya, baru-baru ini.

Gambar: Maryam menunjukkan laporan polis dan borang aduan salah laku murid yang dibuat berhubung kejadian cabul melibatkan anak perempuannya, baru-baru ini.

Wanita yang mempunyai tiga anak itu, dikenali Maryam, 32, dihalau guru besar di sebuah sekolah agama di sini, kira-kira jam 9.30 pagi, kelmarin.

Maryam mendakwa, guru besar sekolah tersebut memarahi dan menghalaunya kerana dia membuat laporan polis berhubung kejadian yang berlaku terhadap anak perempuannya yang berusia 9 tahun itu.

Menurut Maryam, kejadian cabul itu berlaku ketika anaknya berada di sekolah pada 8 Mei lalu.

“Apabila pulang daripada sekolah dia (anak) menceritakan rakan sekelasnya sering usik payu dara dan kemaluannya,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Maryam yang juga kerani Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di sekolah itu berkata, keesokannya dia bertemu Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (PKHEM) dan menceritakan kejadian itu.

Menurutnya, dia diarahkan mengisi borang aduan salah laku murid dan PKHEM berjanji akan merujuk perkara tersebut dengan guru disiplin serta guru besar.

Bagaimanapun, katanya, dia tidak mendapat sebarang berita berhubung aduan yang dibuat.

“Sekali lagi saya bertemu dengan PKHEM iaitu tiga minggu selepas aduan dibuat, tetapi jawapan yang diberikan amat mengecewakan.

“Setelah berfikir dan mendapatkan nasihat, saya terus membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis lalu,” katanya.

Maryam mendakwa, dia yang bekerja di pejabat PIBG di sekolah tersebut bagaimanapun diarahkan keluar daripada sekolah selepas laporan polis itu diketahui oleh guru besar.

“Dia (guru besar) kata sekiranya saya tidak berpuas hati dan ada masalah, saya perlu keluar serta membawa semua barang di dalam pejabat,” dakwanya.

Menurutnya, disebabkan itu, dia membuat satu lagi laporan polis di IPD Shah Alam, kelmarin.

Katanya, dia juga sudah membuat aduan di Pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Tiga.

“Saya terkilan dengan apa yang berlaku. Saya mahu menuntut keadilan bagi anak saya tetapi tidak disangka diri saya turut menjadi mangsa,” katanya. -SH

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cikgu besar tu bangang ke ape

Tanpa Nama berkata...

Cikgu ni memang teruk lah tak tahu dan beza yang mana baik atau beruk

Tanpa Nama berkata...

bkn shj guru besar tsbt je yg teruk...sebahagian guru lain yang bergelar guru agama di sklh tsbt juga buruk perangai hingga berani datang ke rumah mangsa walaupun tak diundang malah bertindak menghalang laluan hadapan kereta mangsa dan cuba meminta kunci rumah dari anak mangsa yang ditinggalkan di rumah sementara mangsa keluar ke kedai untuk memasuki rumah mangsa.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya tanggungjawab YDP PIBG, membela nasib anak-anak dan ibubapa. SI ibu malang ini menyatakan bahawa beliau telah membuat laporan polis dan lanayan GB terhadapnya tetapi apa yang dibalas oleh YDP tersebut ialah "SERIUS SANGATKAH SAMPAI KENA REPORT POLIS?". Mana pergi akan YDP tersebut sehingga kes cabul dianggap tidak serius. Di harap YDP tersebut berundur dan tumpukan perhatian menjadi YDP di sekolah yang satu lagi!

Pada petang sebelumnya tersiarnya berita ini, PA ADUN Bt 3 datang untuk meminta penjelasan GB di sekolah tersebut dan NYDP bersama seorang AJK PIBG telah dihalang oleh Guru Besar untuk menyertai sessi tersebut. Adakah GB cuba menyembunyikan sesuatu? NYDP PIBG berhak turut serta kerana kepentingan pelajar dan ibubapa. Sebaliknya YDP yang selama ini menjadi tunggul datang.

Tanpa Nama berkata...

Siapa majikan & apa hak guru besar menghalau kakitangan PIBG? Ibu tunggal tersebut hanya inginkan pembelaan terhadap apa yang berlaku ke atas anaknya. Kenapa YDP PIBG berdiam diri? Mana pergi amanah dan lillahi taala yang sering diwar-warkan.

Tanpa Nama berkata...

kejam nya guru besar ni. nama je sekolah agama tapi tindakan mengalahkan orang yang tidak beragama. apakah ada kisah yang tersembunyi di sebalik tindakan menghalau tersebut?