24 Jan 2011

Husam Perlu Tegas Saman Kerajaan Malaysia Di Dalam Tuntutan Royalti

Kerajaan Kelantan bantah tukar mahkamah

KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan kesal terhadap keputusan pihak tertentu yang memindahkan kes tuntutan royalti minyak dari mahkamah perdagangan ke mahkamah sivil.

Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Negeri, Datuk Husam Musa berkata, Kerajaan Negeri tidak pernah memfailkan permohonan untuk menukarkan kes itu, malah difahamkan tidak juga dilakukan pihak Petronas.

“Adalah menghairankan kes ini dipindah kebahagiaan sivil tanpa permohonan pihak yang terlibat dan kami berasa sangsi dengan tindakan ini,” katanya semalam.

Pada 30 Ogos lalu, Kerajaan Negeri memfailkan saman terhadap syarikat minyak negara dengan mendakwa Petronas melanggar perjanjian selain menuntut pembayaran perjanjian petroleum dilaksanakan.

Husam berkata, pendengaran permohonan Kerajaan Pusat untuk mencelah dan memohon menjadi defendan kedua kes ini yang dijadualkan 24 Januari ditangguhkan ke satu tarikh yang belum ditetapkan.

Menurutnya, Kerajaan Negeri membantah percubaan Kerajaan Pusat campur tangan dalam kes ini memandangkan kes tersebut hanya melibatkan Petronas berasaskan perjanjian pada 1975.

“Ia mungkin akan mendorong Kerajaan Negeri mengambil tindakan yang lain bagi melindungi hak rakyat Kelantan yang dinafikan,” katanya. -SH

Ulasan GB

Sudah jelas bahawa kerajaan UMNO/Bn akan berusaha sedaya upaya untuk menggagalkan tuntutan royalti tersebut dengan apa cara sekalipun.

Mereka telah menang pada pusingan pertama apabila Husam mengalah lebih awal untuk tidak menyaman kerajaan Malaysia, sebaliknya hanya menyaman Petronas sebagai defendan tunggal yang mana Petronas telah menandatangani kontrak tapi kemudian pecah kontrak.

Sedangkan langkah awal sebelum pertemuan dengan Petronas, iaitu memasukkan sekali saman ke atas Kerajaan Malaysia itulah yang terlebih tepat.

Benar kerajaan Malaysia tida ada di dalam perjanjian tersebut, namun tindakan Petronas itu adalah dari pihak yang berkepentingan terhadapnya (stake-holder) iaitu Kerajaan Malaysia sendiri dan Petronas bertindak mengikut arahan Kerajaan Malaysia.

Saya hairan bagaimana Kerajaan Malaysia tidak disaman sehingga akhirnya Kerajaan Malaysia bertenggek menjadi pihak yang mencelah di dalam kes ini untuk membantu Petronas pula.

Common on Husam. Rakyat berdiri di belakang anda.



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sifat2 yahudi ada dalam batang tuboh umno,sifat2 yahudi telah diterangkan dalam quran kita hari2 baca quran tapi tak ambil pusing apa yang quran jelaskan.