27 Dis 2010

Sinaran Laser Lemah Tidak Jejaskan Mata

Sinaran laser lemah tidak jejaskan pandangan mata: Pakar optometris

KUALA LUMPUR: Sinaran laser yang lemah tidak akan menjejaskan pandangan mata manusia jika dipancarkan dari jarak jauh contohnya ketika satu perlawanan bola sepak, menurut seorang pakar optometris.

Bekas Pakar Pandangan Mata Hospital Pulau Pinang, Dr Zahimi Chik, berkata sinaran laser akan berbahaya kepada mata sekiranya ia mempunyai daya kekuatan yang tinggi seperti yang digunakan untuk pembedahan.

"Sinaran ini akan merosakkan retina jika ia terkena pada titik pandangan visual mata iaitu mekula walaupun dalam jangka masa singkat.

"Bagaimanapun, jika sinaran itu hanya daripada penunjuk laser seperti "laser pointer" yang digunakan orang ramai sekarang, ia tidak berbahaya kecuali dalam jarak dekat," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Dr Zahimi mengulas dakwaan pasukan bola sepak Indonesia tentang gangguan pada mata mereka ketika perlawanan akhir pertama Piala AFF Suzuki menentang skuad negara semalam di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini, akibat pancaran sinaran laser oleh penyokong Malaysia.

Beliau berkata, sinaran laser yang mampu dibeli kini hanya mempunyai daya kekuatan yang lemah kerana ia dihasilkan dengan tujuan tidak membahayakan pengguna.

"Jika anda ingin memiliki sinaran laser yang kuat, ia menelan belanja jutaan ringgit untuk dimiliki.

"Mustahil untuk penonton bola sepak membawa masuk alat pemancar laser yang boleh menjejaskan pandangan mata ke dalam stadium," katanya.

Menurut Dr Zahimi, sinaran laser itu mungkin mengakibatkan kesan penglihatan sementara jika disasarkan secara tetap selama beberapa minit di depan mata seseorang.

"Ketika perlawanan Malaysia dan Indonesia semalam, agak sukar untuk mensasarkan mata pemain dalam perlawanan kerana mereka sentiasa bergerak pantas sepanjang perlawanan," katanya.

Malaysia menewaskan Indonesia 3-0 dalam perlawanan itu, sekali gus membawa bekalan selesa sebelum bertandang untuk perlawanan akhir kedua di Stadium Gelora Bung Karno di Jakarta, Indonesia Rabu depan. - BERNAMA


Malaysia cemari dunia sepak bola di stadion BUKIT LASER, Kuala Lumpur

Seandainya saya menjadi pemain tim sepak bola nasional Malaysia, pasti nurani saya terganggu dengan kemenangan 3-0 melawan Tim Merah Putih pada malam putaran pertama babak final Piala AFF 2010. Kemenangan itu dikotori oleh hujan sinar laser yang dilakukan oleh para supporter Malaysia dan diarahkan ke para pemain Tim Merah Putih di sepanjang permainan. Itu menodai jiwa sepak bola. Dan sekali lagi, itu dilakukan oleh Malaysia.

Saya tidak habis fikir, mengapa mereka (Malaysia) selalu tidak memiliki rasa malu, dengan segala macam cara digunakan untuk bisa menang. Issue sinar laser (sebenarnya bukan issue, tapi memang fakta) sudah terjadi di Bukir Laser saat Malaysia menghadapi Vietnam. Kabar ini sudah menyebar kemana-mana. Seandainya saya warga negara Malaysia, saya bunuh para penyorot sinar laser yang mencemari nama negara saya di dunia sepak bola Asia Tenggara. Tapi sepertinya itu tidak saya lakukan, karena sebagai warga negara Malaysia saya tidak perlu malu dengan tingkah laku yang tidak terpuji yang sering dilakukan orang-orang di Malaysia.

Heran, mengapa tidak ada tindakan yang diambil oleh penyelenggara AFF di Malaysia setelah insiden laser yang menjadi penyebab utama kekalahan tim Vietnam itu. Mungkin pemerintah Malaysia Cuma bilang, yang penting menang. Biarpun nama negara jadi cemar di pergaulan sepak bola internasional, yang penting menang.

Akhirnya, dengan sangat menyesal nama stadion Bukit Jalil saya ganti menjadi stadion BUKIT LASER. Dalam dunia olah raga, kalah atau menang itu hal yang wajar. Yang penting junjung tinggi sportifitas. Tapi di Malaysia, kemenangan harus menggunakan sinar laser. Di masa mendatang, entah apa lagi yang mereka gunakan untuk melanjutkan prinsip "yang penting menang". -garisline

Artikel Berkaitan

Isu Laser: Penyokong Indonesia Pancarkan Terlebih Dahulu

2 ulasan:

malingsia berkata...

Cacad lo setan
kalo tuh bakal bedah knp tuh kiper gak mati
emang orang malingsia bego2

kembara putih berkata...

Mangkuk mana yg buat keje laser ni. Bodoh sungguh. Menang pun macam secara merompak saja, bukan menang secara bermaruah.