27 Dis 2010

Isu Laser: Penyokong Indonesia Pancarkan Terlebih Dahulu

Piala AFF Suzuki : Bukti Penyokong Indonesia Terlebih Dahulu Memancarkan Laser

Kami akui Timnas Indonesia adalah pasukan paling hebat di dalam dunia. Sebab itu kami minta maaf kerana berlaku insiden pancaran laser ketika final pertama malam tadi.

Tetapi cuba tonton video di bawah artikel ini yang dirakamkan ketika pertemuan Malaysia-Indonesia di peringkat kumpulan 1 Disember lalu.

Apa yang melayang-layang di muka penjaga gol Sharbinee Allawee itu? Adakah bukan pancaran laser?

Adakah anda ingin katakan penyokong Malaysia yang datang ke Jakarta untuk bermain laser terhadap penjaga gol mereka sendiri?

Jadi jika semua ini diambil kira maknanya bukan peserta Malaysia yang memulakan semua ini. Indonesia yang perlu membayar harga mahal terhadap kebijaksanaan penyokong mereka sendiri.

Tetapi yang peliknya walaupun kalah 5-1 ketika itu. Pasukan Malaysia tak pernah mengugut untuk menghentikan perlawanan. Malah mereka menganggap itu perkara biasa dan pertahanan Malaysia dimandikan dengan motivasi yang pasti mereka kenang seumur hidup. Hal itu menyebabkan mereka yang baru kenal erti bola sepak mampu layak ke final Piala AFF Suzuki.

Tetapi apa jadi pada sang Garuda yang hebat perkasa,mampu terbang tinggi dan mengganyang harimau Malaya? Mereka tewas dengan hanya suluhan laser?

Amat menyedihkan Presiden Indonesia turut memberi komen atas insiden itu.

Jika kerana itu boleh difikirkan Timnas Indonesia bukanlah sehebat mana. Mereka hanya memberi alasan kerana gugup beraksi di tempat lawan. Jurulatih mereka tahu apa silapnya baca sendiri di sini.

Benarlah orang kata Bangsa beralasan takkan pernah maju dan kita hanya gagal kerana perkara kecil umpama suluhan laser. Indonesia perlu cermin muka mereka sendiri.

Jika Malaysia kalah di Indonesia nanti. Saya sudah cukup puas hati dengan kemenangan malam tadi.

Al-maklumlah berlawan dengan Timnas Indonesia - pasukan yang paling hebat di dunia, tapi sayang 'sekali lagi' ditekankan kalah hanya dengan suluhan laser.

Meminjam kata-kata penyokong-penyokong fanatik Indonesia. Nordin Undur! Nordin Undur!
Saya tak tahu apa maknanya. Mungkin mereka juga sedar Nordin Haldi punca Timnas Indonesia longlai.

Tahniah Malaysia! -gergasi merah




Indonesia Kalah Bukan karena Laser

KUALA LUMPUR, KOMPAS.com — Teror sinar laser bukanlah penyebab kekalahan Indonesia dari Malaysia pada leg pertama final Piala AFF. Tim "Merah Putih" kalah karena kesalahan individu seorang pemain.

Demikian ditegaskan pelatih timnas Indonesia, Alfred Riedl, seusai pertandingan yang berakhir dengan skor telak tiga gol tanpa balas di Stadion Bukit Jalil, Minggu (26/12/2010).

Tuan rumah Malaysia membuka kemenangan melalui gol yang dicetak oleh Mohd Safee pada menit ke-61. Gol kedua dilesakkan oleh Mohd Ashari bin Samsudin pada menit ke-68, dan gol ketiga kembali dibuat oleh Safee pada menit ke-73.

Sebelum terjadinya gol pertama, pertandingan sempat dihentikan menyusul protes dari kiper Indonesia, Markus Horison. Menurut Riedl, Markus dan sejumlah pemain terganggu oleh sinar laser yang menyorot wajah mereka.

"Setelah permainan dihentikan dan dimulai lagi, kami juga bermain bagus. Namun, setelah gol pertama, keadaan berbalik melawan kami. Malaysia semakin percaya diri dan pertahanan kami kacau," ujarnya.

"Ini bukan soal laser, melainkan kesalahan individual dari satu pemain. Saya tidak tahu apa yang terjadi dengan pemain setelah gol pertama, tetapi itu titik baliknya. Saya akan mendiskusikan itu dengan pemain besok," tambahnya. -kompas.com



Soal Laser, Presiden Susilo Minta Menteri Sukannya Protes!

Presiden Susilo Bambang Yudhoyono ikut geram soal urusan laser yang beberapa kali diarahkan ke pemain tim nasional Indonesia yang berduel dengan tim nasional Malaysia pada Piala AFF 2010 di Stadion Bukit Jalil, Kuala Lumpur, Malaysia, Minggu (26/12/2010).

Presiden lantas meminta Menteri Pemuda dan Olahraga untuk memprotes keras tindakan tidak sportif tersebut. "Saya sudah kontak Pak Andi Mallarangeng untuk melayangkan protes resmi," kata Presiden seusai babak pertama.

Seperti diwartakan, meski sudah diperingatkan jauh-jauh hari, insiden sorotan sinar laser ke arah penjaga gawang ternyata masih terjadi di Stadion Bukit Jalil, Malaysia. Hal tersebut pun dialami kiper timnas Indonesia, Markus Horison.

Markus langsung memprotes hal tersebut kepada wasit sebelum timnas Malaysia melakukan tendangan penjuru pertamanya ke gawang Indonesia pada menit ke-9. Wasit sempat menghentikan sementara pertandingan untuk memastikan tidak ada sorotan laser ke muka kiper Indonesia itu.

Soal insiden ini, Ketua Umum PSSI Nurdin Halid sempat mengancam panitia lokal Malaysia. Timnas Indonesia akan walkout jika sorotan laser dari arah suporter Malaysia tidak bisa diatasi. Sebelumnya, tindakan tak sportif yang dapat menguntungkan timnas Malaysia tersebut ditengarai sebagai salah satu penyebab kalahnya Vietnam dalam laga semifinal melawan Malaysia. -kompas.com


9 ulasan:

armouris berkata...

tahniah Malaysia! Main bola jangan sampai cedera - Kecederaan/Kematian di Padang Bola Sepak

Tanpa Nama berkata...

hahaha! aku suke artikel ni! aja sket endon ni..da kalah bising2 plk..xprofessional langsung..maklom la..TEAM PALING HEBAT DI DUNIA..mane boleh kene laser.nnt mati.mcm puteri lilin xbole kene cahaya.hahaha!
-aku nk g jual laser kt endon b4 2nd leg ni.mesti kaye-

non penang berkata...

Oh gitu, kalau Indon yang mulakan semasa di tempat mereka maka kita kena balas balik semasa main di tempat kita, gitu ? Rabu ni Indon balas balik kat kita bila main di sana, gitu ? Bila penyokong Malaysia nak matang ? Macam ni punya cara payah la nak maju ! Buat perangai gila depan orang gila maka sama-sama gila la jawabnya ! KEMATANGAN CERMINAN BANGSA BERBUDAYA.

Tanpa Nama berkata...

non penang, anda yg bodoh dan tidak matang.

persoalannya kini Malaysia dituduh guna laser. kita buktikan siapa sebenarnya yg guna laser itu, malah siapa yg memulai.

Mereka tiada bukti, kita ada.

Anda bising2 apa hal? pergilah jadi warganegara indon, bodoh!

Tanpa Nama berkata...

Kalau isu laser ni di jadikan isu sampai President nak ambil tindakan melampau sangat la....sebab dia cuma dapat berita dari org tengah, cuba tengok sapa laser sapa dulu sebelum bersuara. Didik penyokong indon dulu sebelum kata org malaysia ni x profesional.

Pemain indon rasa macam mimpi sebab dia kalahkan kita 5-1 hari tu, jadi mereka dah over confident boleh menang.....HAHAHAHHAHHA mmg indon ni pengecutttt......sebab tak pernah nak berkunjung ketempat lawan....kena laser sekali sudah goyang.

Horey, malaysia....go for it....
MALAYSIA BOLEH.Tapi kawe bangga penjaga GOL Malaysia ore kawe..ahahahahahahah.

Tanpa Nama berkata...

anon 5;44, assabiyah btol ko ni.hahaha!
xpe2,malaysian jgk kan! =)

br aku tau, org endon tkot laser..pasni wat movie antu laser.pasti laris pak!! hahaha

non penang,mcm bgos la kau

Tanpa Nama berkata...

lu org byr tiket utk tgk bola,so enjoy the game sudah...nk main laser,mainla kt umah...mcm beruk br dpt bunga plak pehal?? mentaliti kna ubah kalo nk maju...kalo indon yg mula pn,lantak pi laa...dh mmg diorg bngsa haprak...ki ta?

fara feroza berkata...

alah...kita lawan mulut laser jelah..haha ..diorg akn pemain terhebat kat dunia ni...takkan la laser punya pasal pun kalah kan..owh lupe lak kan kate kita guna bomoh..hahaha....

coli laser untuk malaysia

Tanpa Nama berkata...

if yes, Indonesia is the first to use lasers that proves again malaysia do plagiarism