25 Dis 2010

Ketegangan Hubungan Malaysia-Indonesia Lambang Kegagalan Najib

Kajian: 60 peratus rakyat Indonesia kata tak suka Malaysia

JAKARTA, 25 Dis — Ketika Malaysia dan Indonesia bersiap sedia untuk bertarung pada pusingan pertama Piala Suzuki AFF di Kuala Lumpur esok, satu hasil kajian menunjukkan hampir 60 peratus rakyat republik itu tidak suka pada Malaysia disebabkan perkembangan semasa.

Hasil kajian yang menemui 1,000 rakyat Indonesia pada September dan Oktober lalu menyebut 59.2 peratus tidak menyukai Malaysia. Kajian itu dikendalikan ketika situasi tegang ekoran siri demonstrasi di Kedutaan Malaysia di Indonesia tiga bulan lalu.

Ketika itu juga wujud cadangan agar Putrajaya memanggil balik duta Malaysia di Indonesia sekiranya rundingan mengenai jaminan keselamatan Kedutaan Malaysia di Jakarta gagal mencapai kata sepakat.

Ketika itu isu “Ganyang Malaysia” dibawa oleh Benteng Demokrasi Rakyat Indonesia (Bendera).

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman ketika itu berkata, isu dibawa Bendera bukan perspektif seluruh pemimpin dan rakyat republik tersebut. Kajian kendalian firma Indonesian Survey Circle (LSI) itu dikeluarkan kelmarin, tiga hari sebelum pasukan kedua-dua negara turun gelanggang pusingan pertama Piala Suzuki AFF.

Malaysia dan Indonesia bertemu di Bukit Jalil malam esok sebelum pertemuan susulan Rabu depan di sini.

Laporan Jakarta Globe menyebut, hasil kajian itu mendapati 59.2 peratus responden dari 100 kawasan di seluruh Indonesia tidak menyukai Malaysia — kadar yang lebih tinggi berbanding dengan sentimen negatif dan tidak senang 46.4 peratus terhadap Amerika Syarikat.

Ia juga mendapati 67.5 peratus responden percaya bahawa hubungan bilateral antara Indonesia dan Malaysia sangat buruk, sekali gus menyumbang kepada sentimen negatif.

Terdapat sekitar 1.1 juta pekerja asing Indonesia di negara sekarang.

Penyelaras kajian itu, Ardian Sopa berkata, sentimen itu berkaitan dengan layanan buruk ke atas pekerja-pekerja asing Indonesia di Malaysia, isu sempadan dan isu warisan budaya seperti batik dan lagu yang dituntut oleh Malaysia.

Beliau juga mengaitkan dengan isu penahanan tiga pegawai maritim Indoneia oleh pihak berkuasa Malaysia di sebalik penahanan nelayan-nelayan Malaysia oleh republik itu beberapa bulan yang lalu.

Ardian juga berkata, kira-kira 60 peratus responden juga kecewa dengan komitmen yang ditunjukkan oleh kerajaan Indonesia bagi menyelesaikan isu-isu hubungan dua hala dan 50 peratus responden percaya kerajaan mereka tidak melakukan apa-apa untuk menyelesaikan perkara-perkara berbangkit.

Katanya, sentimen kurang senang itu banyak diperlihatkan oleh responden golongan muda dan mereka memperoleh pendapatan yang agak selesa manakala generasi berusia dan memiliki wang yang sedikit kelihatan kurang bermasalah dengan negara jiran Malaysia.

Penemuan signifikan, menurut beliau ialah 63 peratus responden menyatakan kesediaan untuk berperang dengan Malaysia bagi mempertahankan Indonesia. -TMI


Indonesia larang temubual pemain

SKUAD Indonesia tiba di tanah air tengahari semalam tetapi amat mengecewakan apabila pengurusan pasukan itu yang melarang pemain daripada ditemubual pemberita yang membuat liputan pertama sesi latihan mereka di Padang Majlis Sukan Negara (MSN) di Bukit Jalil.

Larangan itu jelas mengecewakan puluhan wartawan termasuk wartawan republik itu yang menunggu setia dalam hujan lebat sejak jam 5 petang hingga tamat sesi latihan kira-kira jam 7 petang.

Cristian Gonzales dan Bambang Pamungkas yang menjadi tumpuan wartawan hanya sekadar melemparkan senyuman dan memberitahu tidak boleh ditemubual ketika disapa wartawan.

Sementara itu, jurulatih Alfred Riedl yang ditemui selepas sesi latihan itu berkata, pasukannya akan tetap menjalani latihan hari ini walaupun ada di kalangan pemainnya menyambut perayaan Krismas. -BH


Ulasan GB

Ketegangan Malaysia-Indonesia adalah hasil kelembapan kerajaan Malaysia sendiri di bawah pimpinan PM, Datuk Seri Mohd Najib yang tidak mengambil berat serta tidak mengindahkan kepentingan hubungan diplomatik kedua-dua negara.

Diperburukkan dengan kenyataan Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman sendiri yang bersikap "denials syndrome" apabila berkata, isu dibawa Bendera bukan perspektif seluruh pemimpin dan rakyat republik tersebut.

Kita cabar Anifah untuk berdiri sendiri di tengah masyarakat Indonesia, tanpa sebarang protokol sebagai menteri. Biar dia dengar dan rasa sendiri apa yang dilakukan oleh masyarakat Indon jika apa yang didakwakan itu benar.

Pendedahan Wikileaks baru-baru ini yang menyatakan seorang amah Indonesia dirogol oleh menteri kabinet kerajaan UMNO BN di era Pak Lah sebagai PM turut memburukkan suasana. Apa tah lagi kes itu disorokkan dan menteri itu tidak diambil apa-apa tindakan. Laporan tersebut di SINI.

3 ulasan:

kancil turbo berkata...

Ada petanda bahawa generasi mendatang akan berbaik-baik kerna kalau dilihat dalam FB sebanyak 80% sokongan kepada Upin Ipin adalah daripada kanak-kanak Indone !

Tanpa Nama berkata...

kancil turbo, rumusan kamu salah.

ramai penyokong Upin Ipin adalah kerana bilangan penduduk Indonesia adalah 237.6 juta berbanding dengan penduduk Malaysia yang cuma 27 juta.

Waris berkata...

Mungkin dia org marah sebab amah dia kena rogol dgn menteri malaysia kot? Kalau rakyat kita kena rogol dgn menteri indon pun sudah pasti kita akan marah. Tapi marah rakyat malaysia ni senang sgt ditangani. Sumbat je dgn beras sekampit duit RM100 maka rakyat malaysia akan jadi bodoh sebodoh-bodohnya utk jangkamasa 3~5 tahun terutamanya meLAYU. Bila marah balik... sumbat lagi RM100. Ini realiti... jgn marah saya kata meLAYU begini. Terimalah walau pun pahit. Adalah menjadi tugas kepada kita utk mendidik ibubapa kita sendiri utk diberi kesedaran tentang kebodohan org meLAYU selepas mereka mendidik kita menjadi bijaksana.