9 Nov 2010

Tren KTMB Tergelincir Berhampiran Stesen Bukit Timah Singapura

Khidmat tren antara bandar ke selatan terganggu: KTMB

KUALA LUMPUR: Perkhidmatan tren Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Antara Bandar ke selatan terganggu berikutan kegelinciran tren KTM Antara Bandar di Kilometer 773.0 di Stesen Bukit Timah, Singapura, pada 8.17 pagi tadi.

Tren yang terbabit adalah tren Ekspress Rakyat dari Singapura ke Butterworth, Pulau Pinang yang bertolak pada 8 pagi yang membawa 60 orang penumpang dari Singapura.

"Penumpang yang terbabit telah dibawa semula ke Stesen Tanjung Pagar di Singapura dan tambang sepenuhnya dipulangkan. Tiada sebarang kemalangan atau kecederaan dilaporkan," menurut KTMB dalam kenyataan di sini hari ini.

Perkhidmatan tren lain yang terjejas ialah Ekspres Rakyat dari Butterworth ke Singapura di mana perkhidmatannya akan ditamatkan di Stesen JB Sentral.

Perkhidmatan Ekspres Rakyat dari Singapura ke Butterworth pula akan dibatalkan dan tren itu hanya akan bermula dari Stesen KL Sentral ke Butterworth.

Selain itu, perkhidmatan tren Ekspres Senandung Sutera dari Kuala Lumpur ke Singapura akan ditamatkan di Stesen JB sentral dan ia dijangka lewat.
Bagi perkhidmatan Ekspres Senandung Sutera dan Ekspres Sinaran Selatan dari Singapura ke Kuala Lumpur, tren dari Singapura akan dibatalkan dan akan bermula dari JB sentral.

Bagi perkhidmatan Ekspres Sinaran Selatan dari Kuala Lumpur ke Singapura, tren hanya akan ditamatkan di Stesen JB Sentral manakala perkhidmatan Ekspres Senandung Timuran dari Singapura ke Tumpat, Kelantan dibatalkan dan tren itu akan bermula dari JB Sentral.

Bagi Ekspres Sinaran Timuran pula dari arah Tumpat ke Singapura, tren akan ditamatkan di Stesen JB Sentral sementara bagi Tren Shuttle dari Kuala Lipis, Pahang ke Singapura dan balik ke Kuala Lipis dengan perkhidmatannya bermula dan tamat di Stesen JB Sentral.

Perkhidmatan Tren Shuttle Singapura ke Gemas, Negeri Sembilan dan Singapura, akan dibatalkan.

"Penumpang boleh meminta pemulangan tambang penuh untuk perkhidmtan yang dibatalkan atau pun menukar semula tarikh perjalanan. Kerja-kerja mengalihkan gerabak dan membaik pulih landasan sedang dijalankan dan landasan dijangka pulih pagi esok," menurut kenyataan itu.

Maklumat lanjut mengenai perkhidmatan KTMB boleh dihubungi di talian Pusat Khidmat Pelanggan KTMB 1-300-88-5862. - BERNAMA

Tiada ulasan: