6 Jan 2010

Mahkamah Tangguhkan Kuatkuasa Benarkan Penggunaan Kalimah Allah

Seperti yang GB telah ramalkan di SINI, Mahkamah Tinggi sebentar tadi menangguhkan pelaksanaan perintah membenarkan akhbar mingguan Katolik, Herald, menggunakan perkataan "Allah" berikutan persetujuan pihak-pihak terlibat demi kepentingan negara.

Lazimnya, apabila sesuatu kes itu ada kaitan dngan UMNO, maka apabila keputusan itu dirayu di Mahkamah Rayuan, keputusan di Mahkamah Tinggi akan diterbalikkan.

Dan sementara menunggu rayuan, Kementerian Dalam Negeri memohon bagi penangguhan perintah mahkamah yang membenarkan akhbar mingguan Katolik, Herald menggunakaan perkataan Allah.

Kita sudah pun dapat menerka jawapan hakim nanti


Hakim Datuk Lau Bee Lan mendengar permohonan itu pada kira-kira 2.30 petang tadi.

Beliau mengeluarkan keputusan kebenaran kepada Herald Khamis lalu.

Andi memberitahu pemberita, sijil kesegeraan turut difailkan bersama-sama notis itu bagi mendapatkan tarikh pendengaran awal.

Dalam notis itu, Kementerian Dalam Negeri dan Kerajaan dinamakan sebagai responden.

Peguam Kanan Persekutuan Andi Razalijaya A. Dadi memfailkan notis penangguhan di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi.

Andi berkata sijil itu difailkan kerana kes itu kini menjadi tumpuan awam dan melibatkan isu sensitive disamping menyentuh soal keselamatan negara.

“Kami (responden) memerlukan penangguhan sementara menunggu rayuan di Mahkamah Rayuan. Jika rayuan itu memihak kepada kami, penangguhan itu tidak berguna lagi,” kata Andi.

Pada Isnin, kementerian itu mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan terhadap keputusan itu.

Pada 31 Dis lepas, Hakim Lau memutuskan berdasarkan Perkara 11 dan 12 Perlembagaan Persekutuan, majalah Herald berhak menggunakan perkataan itu untuk tujuan tunjuk ajar dan pendidikan bagi penganut agama Kristian.

Beliau juga berkata mengikut Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan, adalah menjadi satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan perkataan “Allah” untuk menyebarkan agama itu kepada orang Islam tetapi bukan satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan perkataan itu kepada bukan Islam bagi tujuan keagamaan.

Herald, yang diterbitkan dalam empat bahasa, telah menggunakan perkataan ‘Allah’ sebagai terjemahan bagi ‘God’ dalam bahagian bahasa Malaysia.


KDN Berjaya Tangguh Guna Nama Allah
Mahkamah Tinggi hari ini membenarkan permohonan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menangguhkan keputusan membenarkan mingguan Katholik - Herald - menggunakan kalimah Allah.

Hakim Lau Bee Lan membenarkan permohonan tersebut sementara menunggu perbicaraan rayuan KDN terhadap keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi Khamis lalu.

Peguam bagi pihak mingguan berkenaan tidak membantah permohonan tersebut atas kepentingan nasional.

Permohonan tersebut didengar dalam kamar hakim. Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mewakili KDN manakala Derek Fernandez dan Benjamin Dawson mewakili Herald.

"Kami membuat permohonan dan peguam yang mewakili Gereja Katholik bersetuju dengan penangguhan tersebut, atas kepentingan nasional," kata Abdul Gani.

Fernandez bersetuju bahawa pihak gereja bersetuju dengan pemohonan peguam negara itu.

Bagaimanapun, katanya, orang ramai hendaklah berhenti daripada terus membuat komen mengenai keputusan berkenaan.

"Kami (Roman Katholik) adalah orang yang cintakan keamanan dan komen (yang tidak baik) adalah tidak wajar," katanya.

"Kami mahu peguam negara mengambil tindakan terhadap individu-individiu yang membuat kenyataan yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Turut hadir ialah editor Herald Father Lawrence Andrew yang bertemu dengan Abdul Gani dalam bilik saksi sebelum permohonan itu didengar.

Dalam keputusannya pada 31 Disember, Hakim Lau membenarkan Herald menggunakan perkataan Allah dalam seksyen bahasa Malaysia.

Keputusan itu telah mencetuskan bantahan umat Islam yang berpendapat bahawa kalimah 'Allah' adalah ekslusif untuk Islam sahaja.

Sementara itu, Hakim Lau juga menolak permohonan enam Majlis Agama Islam dan Persatuan Cina Muslim Malaysia (Magma) untuk berhujah dalam permohonan KDN itu.

Enam Majlis Agama Islam itu adalah dari Wilayah Persekutuan, Selangor, Kedah, Terengganu, Melaka dan Johor.

Dalam perbicaraan sebelum ini, Hakim Lau telahpun menolak permohonan mereka untuk menjadi pencelah dalam kes berkenaan.

Enam majlis tersebut dan Magma juga turut memfailkan ratyuan terhadap keputusan Hakim Lau menolak permohonan mereka menjadi pencelah serta keputusannya yang memihak kepada Herald -TVS


Ulasan GB

Dan di dalam satu ulasan yang lain, GB menyatakan:

Esok, berkemungkin keputusan yang ditetapkan oleh Mahkamah Tinggi akan diterbalikkan oleh mahkamah Rayuan, dan bersorak sorailah Melayu di dalam UMNO dan geng Perpaduang dalam PAS.

Namun setidak-tidaknya PAS telah pun menyuarakan kebenenaran dengan lantang bahawa tidak ada kesalahan untuk sesiapa pun menggunakan kalimah Allah. Sekalipun keputusan Jawatankuasa Lajnah Politik malam tadi mengambil dalil bahawa penggunaan kalimah Allah telah digunakan oleh penganut agama samawi, namun ini tidak bererti bahawa kalimat itu dibataskan hanya untuk mereka, jauh sekali hanya untuk umat Islam.


Barangsiapa yang bergembira dengan penangguhan keputusan mahkamah hari ini dan tidak menyukai keputusan yang dibuat oleh Jawatankuasa PAS Pusat jelas mengingkari adab jemaah dan mengingkari pendirian parti.

Bukankah sepatutnya tindakan disiplin boleh diambil keatas mereka itu?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mainan politk UMNO nampaknya??

Tanpa Nama berkata...

UMNO dah tahu keputusan, sebab tu tak nak berdemo agaknya?