6 Jan 2010

Diskusi Amin Iskandar Mengenai Allah

Satu ketika dahulu semasa saya masih lagi di bangku sekolah rendah, dalam kelas Pendidikan Islam, ustazah sering menyuruh kami sekelas berzikir 99 nama-nama Allah yang juga dikenali sebagai Asma ul Husna.

Secara kebetulan pada ketika itu jika menonton televisyen, sebelum masuk waktu Maghrib, zikir Asma ul Husna seringkali dimainkan. Rasa tenang jiwa apabila mendengarkan zikir 99 nama-nama Allah tersebut.

Tidak tahu pula sama ada masih ada zikir Asma ul Husna dimainkan di televisyen sebelum waktu Maghrib masakini oleh kerana saya sendiri sudah lama tak menonton televisyen.

Pada 31 Disember 2009, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah membuat keputusan untuk mengenepikan larangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) terhadap penggunaan perkataan “Allah” oleh akhbar “The Herald” terbitan gereja Katolik.

Keputusan ini mengundang pelbagai reaksi. Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, YB Zulkifli Noordin mengumpamakan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur itu seperti kes Natrah yang berlaku pada tahun 1950an dulu.

“Keputusan itu mengingatkan saya kembali kepada kes Natrah @ Maria Hertough pada tahun 1950 dimana Mahkamah penjajah Inggeris dimana Hakimnya yang bukan Islam telah, dalam keputusannya membatalkan keislaman Natrah dan perkahwinannya kepada Almarhum Mansor Adabi, langsung tidak mengambil kira perundangan syariah dan sensitiviti umat Islam semasa itu. Akhirnya tercetuslah rusuhan dan huru hara yang tidak membawa menafaat kepada sesiapa pun”. (zul4kulim.blogspot.com)

Ketua Pembangkang negeri Selangor, Datuk Seri Dr Khir Toyo menganggap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur itu sebagai padah akibat daripada perpecahan orang-orang Melayu dari segi politik. Malahan Dr Khir turut menggangap keputusan mahkamah tersebut sebagai mengenepikan hak agama Islam sebagai Agama Persekutuan.

“Keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan pendakwah Kristian di negara ini menggunakan nama Allah sebagai terjemahan daripada ‘God’ dalam risalah dakwah berbahasa Melayu mereka sangat menyedihkan dan pada hemat saya mengenepikan kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan.

“Sungguhpun masih ada ruang rayuan, namun keputusan ini menunjukkan satu isyarat kepada orang Melayu dan Islam bahawa segala status quo orang Melayu dan agama Islam di negara ini boleh berubah pada bila-bila masa bila ada orang Islam sendiri menjadi pengkhianat dan menyokong kumpulan yang mahu melemahkan kedudukan Islam di negara ini”. (www.drkhir.com)

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat menyifatkan tidak salah bagi penganut agama Samawi bagi menggunakan kalimah Allah. Akan tetapi beliau bimbang jika perkataan “Allah” disalahgunakan oleh pihak-pihak tertentu. Oleh itu beliau mencadangkan agar pimpinan Islam mengadakan rundingan dengan pemimpin agama Kristian mengenai isu tersebut.

Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad mengatakan bahawa Al-Quran sendiri mempunyai banyak ayat-ayat yang menunjukkan bahawa orang bukan Islam menggunakan perkataan “Allah” apabila memaksudkan Tuhan semesta alam.

“Al-Quran sendiri mempunyai banyak ayat-ayat yang menunjukkan bahawa orang bukan Islam, samada golongan musyrikin, Yahudi mahupun Nasrani menggunakan perkataan ‘Allah’ apabila mereka memaksudkan Tuhan semesta alam. Maka, sekiranya kita ingin menentukan hukum berhubung persoalan ini, Al-Quran adalah rujukan pertama. Sekiranya Al-Quran sendiri mengiyakannya, bagaimana kita hendak menafikannya? Di mana hendak kita simpan ayat-ayat yang mengatakan orang bukan Islam juga menggunakan perkataan Allah untuk memaksudkan Tuhan semesta alam seperti ‘Wa Kaalatil Yahudu Uzair ibnu Llah’ yang bermaksud ‘Dan berkata orang-orang Yahudi Uzair adalah anak Allah’?” (www.khalidsamad.com).

Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyatakan bahawa tidak salah jika manusia ingin memanggil Tuhan dengan nama Allah oleh kerana Allah adalah tuhan yang sebenar. Akan tetapi beliau tidak bersetuju jika berhala dinamakan Allah.

“Ya, manusia memang patut memanggil Tuhan dengan panggilan Allah. Itulah Tuhan yang sebenar. Sebelum kedatangan Nabi Muhammad SAW pun, nama Allah telah digunakan untuk memanggil Tuhan. Namun meletakkan nama tersebut dengan tujuan menghina adalah patut ditentang. Ini seperti jika menulis nama Allah pada berhala”. (www.drmaza.com)

Setelah membaca pandangan-pandangan daripada ahli-ahli politik dan bekas mufti, saya cuba untuk mendapatkan pandangan-pandangan daripada dua orang anak muda Melayu-Islam yang mempunyai latarbelakang pendidikan dan profession yang berbeza.

Yang pertama ialah Kharis Idris, anak muda berkelulusan universiti tempatan yang kini bekerja sebagai Pengarah kepada My Future Foundation.

Amin Iskandar: Pandangan saudara mengenai keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penggunaan perkataan Allah oleh penerbitan Katolik, The Herald?

Kharis Idris: Ini satu hal yang “trivial” serta remeh mengenai teknikal bahasa dan bukannya keagamaan. Allah merupakan terjemahan Arab untuk Tuhan. God merupakan terjemahan English untuk Tuhan. Di negara timur tengah, penganut-penganut Kristian juga menggunakan Allah bagi merujuk kepada Tuhan. Malahan turut menggunakan perkataan “Sabda”.

Di Indonesia juga Allah diterima sebagai rujukan kepada Tuhan bagi penganut agama Kristian. Sebenarnya tidak ada masalah dalam isu ini melainkan penguasa Islam di Malaysia tidak bermuzakarah dengan Melayu-Islam di sini supaya Islam itu menuju kearah progresif dalam era globilasasi.

Ini adalah masalah utama Umat Islam di Malaysia. Seringkali terperangkap dengan perkara yang remeh temeh. Bila orang bukan Islam menggunakan kalimah Allah, mereka marah. Bila anak muda sambut tahun baru, mereka marah dan mengatakan bahawa itu adalah tahun baru orang kafir. Akan tetapi Umat Islam di Malaysia masih lagi mengamalkan rasuah, merompak, merogol dan membunuh. Sepatutnya perkara yang lebih besar begini yang patut dibisingkan.

Amin Iskandar: Keputusan Mahkamah Tinggi tersebut telah menimbulkan kemarahan segelintir pihak. Zulkifli Nordin, Ahli Parlimen PKR menyifatkan keputusan mahkamah itu umpama isu Natrah yang menyinggung sensitiviti umat Islam. Tun Dr Mahathir, Khir Toyo dan Mukriz Mahathir juga menentang keputusan mahkamah ini secara terbuka dan menyifatkan keputusan mahkamah tersebut sebagai tidak peka kepada perasaan Umat Islam di Malaysia. Apa komen saudara?

Kharis Idris: Soal sensitiviti dan kononnya tidak mahu umat Islam di negara ini keliru bukanlah perkara pokok. Perkara ini perlu di ambil langkah yang rasional dan penerangan yang terperinci perlu dilakukan.

Bukan dengan cara mengharamkan atau membuat sekatan apabila terdapat isu sebegini. Tindakan ini akan menyebabkan umat Islam lebih keliru. Tidak perlu kenyataan dari ahli politik kerana ianya menjurus kepada mempolitikkan keadaan.

Amin Iskandar: Sebagai seorang anak muda Melayu-Islam professional, apa yang saudara ingin jelaskan kepada masyarakat terutamanya majoriti orang-orang Melayu mengenai penggunaan perkataan “Allah” bagi bukan Islam?

Kharis Idris: Penerangan dan diskusi mengenai sejarah penggunaan perkataan “Allah” perlu dilakukan. Golongan muda perlu menjadi lebih rasional dan bukannya emosional disamping perlunya menjadi orang yang berpengetahuan dan bukannya hanya melatah seperti golongan tua. Dunia sedang memerhatikan dan mungkin juga sedang ketawa melihat Muslim di Malaysia membesar-besarkan isu remeh temeh sebegini.

Berikut pula adalah pandangan daripada Zulhazry Mohd Yusoff, seorang graduan daripada Timur Tengah yang fasih berbahasa Arab. Beliau kini berkerja sebagai penterjemah di sebuah negara di Timur Tengah.

Amin Iskandar: Beberapa hari lalu, Mahkamah Tinggi telah membuat keputusan bahawa larangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) terhadap penggunaan perkataan ‘Allah’ adalah tidak sah. Dengan ini akhbar The Herald dalam versi Bahasa Melayunya dibenarkan untuk menggunakan perkataan “Allah” sebagai terjemahan kepada “God” atau Tuhan. Apa komen saudara?

Zulhazry Mohd Yusoff: Perkataan Allah itu sebenarnya pun bukan milik bahasa Melayu jadi apakah hak Kementerian Dalam Negeri untuk menafikan hak satu pihak lain untuk menggunakan perkataan Allah?

Faktor utama ialah terjemahan God itu sendiri tapi apakah Allah itu merujuk kepada Allah bagi orang Islam? Itu secara umum jika kita merujuk sudut terjemahan. Ia hanya sekadar terjemahan maksud tetapi bukannya makna.

Allah di dalam Bible merujuk kepada Father, Son and Holy Spirit, manakala Allah di dalam Al Quran pula merujuk kepada Allah Yang Esa, yang juga mempunyai 99 nama yang lain. Sangat mudah, bagi yang faham atau pun bagi mereka yang tidak faham langsung.

Amin Iskandar: Keputusan Mahkamah Tinggi tersebut telah menimbulkan kemarahan segelintir pihak. Zulkifli Nordin, Ahli Parlimen PKR menyifatkan keputusan mahkamah itu umpama isu Natrah yang menyinggung sensitiviti umat Islam. Tun. Dr. Mahathir, Khir Toyo dan Mukriz Mahathir juga menentang keputusan mahkamah ini secara terbuka dan menyifatkan keputusan mahkamah tersebut sebagai tidak peka kepada perasaan Umat Islam di Malaysia. Apa komen saudara?

Zulhazry Mohd Yusoff: Mengapa umat Islam di Malaysia harus tersinggung sedangkan perkataan Allah itu bukan hak milik mutlak orang Islam, apatah lagi bangsa Melayu.

Mungkin mereka merasakan, jika God diterjemah sebagai Allah, maka ia seperti merampas Allah atau pun memaksa mereka berkongsi Allah sedangkan itu sudah merujuk kepada sudut akidah dan perinciannya secara ringkas kita tidak berkongsi apatah lagi Tuhan kita dirampas.

Perlu diingat, Yahudi, Nasrani dan Islam adalah tiga agama langit dan kita berkongsi pelbagai perkara yang melibatkan para Rasul, akidah, ibadat dan sebagainya.

Jika sekiranya kita sensitif dengan isu ini, bagaimana pula dengan terjemahan Jesus yang merujuk kepada Nabi Isa a.s? Sewajarnya Nasrani mempunyai hak ke atas “perkataan” Isa kerana Injil diturunkan terlebih dahulu sebelum Al Quran.

Jangan samakan dengan isu Natrah kerana ia melibatkan rampasan fizikal dan akidah seorang makhluk. Jangan sombong dan bongkak, kerana agama Islam bukan milik orang Melayu sahaja dan bahasa Arab juga bukan milik orang Islam sahaja.

Amin Iskandar: Dikatakan bahawa gereja-gereja di Lubnan dan Mesir menggunakan perkataan “Allah” merujuk kepada tuhan. Apakah pernah timbul bantahan daripada Umat Islam disana? Apakah Umat Islam disana pernah terkeliru dengan penggunaan Allah sebagai tuhan bagi penganut Kristian?

Zulhazry Mohd Yusoff: Sepanjang pengetahuan saya, belum pernah timbul sebarang bantahan yang melibatkan isu perkataan ini. Mereka faham, ia adalah bahasa Arab, jadi ia bukan milik mutlak umat Islam, kerana bahasa Arab itu sudah wujud sebelum kedatangan Nabi Muhamad s.a.w lagi.

Kekeliruan juga rasanya tidak pernah timbul kerana ia seperti mendengar seorang penganut Kristian memberikan salam yang menjadi satu perkara normal di Jordan, Lebanon, Syria dan Mesir. Apatah lagi mereka memang berbahasa Arab, jadi tiada sebab mereka melihat menyebut Allah itu sebagai sesuatu yang meragukan.

Jika yang berucap ketika sambutan Hari Natal itu seorang paderi, maka Allah itu bukanlah merujuk kepada Tuhan umat Islam. Begitulah sebaliknya. Jadi, jika kamu membaca akhbar The Herald dan bertemu dengan perkataan Allah, maka kamu perlu tahu bahawa itu adalah penerbitan milik Kristian dan sudah pasti ia tidak merujuk kepada Allah Yang Esa.

Amin Iskandar: Apakah nasihat saudara kepada Umat Islam di Malaysia berhubung dengan penggunaan perkataan “Allah” bagi penganut Katolik dalam penerbitan The Herald dalam bahasa Melayu?

Zulhazry Mohd Yusoff: Jangan menyalahkan orang lain atas kelemahan diri kita sendiri. Saya faham jika umat Islam di Malaysia bimbang sekiranya “Allah” itu terpaksa dikongsi dengan Kristian dan sekaligus akan menyebabkan kekeliruan pembaca, khususnya mereka yang kurang arif dengan ilmu agama, walaupun secara asas.

Mereka bimbang dengan Kristianisasi, mereka bimbang sekiranya selepas ini dakwah Kristian akan lebih mudah disebarkan seiring dengan penerbitan berbahasa Melayu, apatah lagi perkataan Allah digunapakai untuk merujuk kepada terjemahan God.

Sebenarnya begini, mengapa tidak umat Islam di Malaysia, pihak yang berwajib dalam bidang agama Islam di Malaysia, mencermin diri sendiri terlebih dahulu. Mengapa mereka tidak memperluaskan dakwah Islam itu secara lebih intensif dan komprehensif.

Bagaimana pendekatan mereka dalam membawa umat Islam kembali semula kepada ajaran Islam yang sebenar dan bukan sekadar taklid, bukan sekadar agama yang diwarisi. Jika pemahaman umat Islam telah sekian lama kukuh, pasti tidak timbul isu-isu sebegini. Jika mereka boleh menerbitkan risalah dakwah di dalam Bahasa Melayu, mengapa tidak kita terbitkan seribu risalah dakwah dalam bahasa Inggeris, Tamil, Mandarin dan sebagainya?

Terjemahan Al Quran yang mahu dibuat di dalam bahasa Iban pun ditolak, kumpulan saudara baru dibiarkan tanpa perhatian sehingga mereka kembali semula kepada agama asal, penerapan konsep tajdid (pembaharuan) di dalam Islam juga ditolak dan pelbagai karenah birokrasi lain. Mereka hanya berkokok ketika isu sebegini muncul sedangkan pada waktu lain, ketika mereka sepatutnya aktif mendepani pembangunan rohani umat Islam di Malaysia, suara mereka langsung tidak kedengaran.

Begitulah serba sedikit pandangan-pandangan mengenai isu Allah. Cadangan saya, jika ada orang-orang Islam yang marah atau merasa terancam dengan penganut agama Katolik menggunakan perkataan Allah, mulakanlah memenuhkan masjid dan surau pada setiap waktu solat. Terutamanya solat Subuh.

Begitu juga solat Zohor, Asar, Maghrib dan Isyak. Jangan biarkan masjid hanya penuh pada solat Jumaat. Adalah satu pembaziran membiarkan masjid dan surau kosong dan marah apabila kerajaan tak buat masjid dan surau. Jika umat Islam di Malaysia sentiasa memenuhkan masjid pada setiap waktu solat, maka itu adalah satu isyarat bahawa Islam itu kuat di Malaysia. Jika ini tidak dapat dilakukan, tok sahlah nak marah-marah. Lebih baik baca buku dan cari guru serta belajar lebih mendalam mengenai Allah. -Amin Iskandar

2 ulasan:

Rosyam Noor berkata...

yg ramai ketika solat jumaat tu islam munafik dan islam fasiq.. Masjid yg utama ialah kalbi.. kalau hati belum dipenuh kan dengan mengingati allah dan kalimah allah, haram masuk masjid..kerana hati yg najis. Najis Maknawi... nak basuh dengan air tak boleh, samak dengan lumpur pun tak boleh..sekotor-kotor anjing dan babi boleh dicuci dengan tanah.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih, Amin. Dua pandangan yang pasti akan membuka mata umat Islam di Malaysia. Saya yakin, jika kita benar-benar teguh dan jauhkan diri dari gejala-gejala yang menyerupai agaama lain, kita tidak akan keliru atau terpesong. Itulah IMAN. jANGAN SAALAHKAN PIHAK LAIN JIKA KITA TIDAK DEKATKAN DIRI dengan ALLAH YANG MAHA ESA. ALLAHUAKBAR!!!