6 Jan 2010

Isu Kalimat Allah, Permohonan Tangguh Arahan Mahkamah Didengar Petang Ini

Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) menetapkan hari ini untuk mendengar permohonan Kementerian Dalam Negeri bagi penangguhan perintah mahkamah yang membenarkan akhbar mingguan Katolik, Herald menggunakaan perkataan Allah.

Timbalan Pendaftar Nik Isfahanie Abd Rahman menetapkan tarikh itu selepas Peguam Kanan Persekutuan Andi Razalijaya A. Dadi memfailkan notis penangguhan di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi sekitar tengah hari, semalam.

Hakim Datuk Lau Bee Lan (gambar) akan mendengar permohonan itu pada kira-kira 2.30 petang.

Beliau mengeluarkan keputusan kebenaran kepada Herald Khamis lalu.

Andi memberitahu pemberita, sijil kesegeraan turut difailkan bersama-sama notis itu bagi mendapatkan tarikh pendengaran awal.

Dalam notis itu, Kementerian Dalam Negeri dan Kerajaan dinamakan sebagai responden.

Andi berkata sijil itu difailkan kerana kes itu kini menjadi tumpuan awam dan melibatkan isu sensitive disamping menyentuh soal keselamatan negara.

“Kami (responden) memerlukan penangguhan sementara menunggu rayuan di Mahkamah Rayuan. Jika rayuan itu memihak kepada kami, penangguhan itu tidak berguna lagi,” kata Andi.

Pada Isnin, kementerian itu mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan terhadap keputusan itu.


Pada 31 Dis lepas, Hakim Lau memutuskan berdasarkan Perkara 11 dan 12 Perlembagaan Persekutuan, majalah Herald berhak menggunakan perkataan itu untuk tujuan tunjuk ajar dan pendidikan bagi penganut agama Kristian.

Beliau juga berkata mengikut Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan, adalah menjadi satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan perkataan “Allah” untuk menyebarkan agama itu kepada orang Islam tetapi bukan satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan perkataan itu kepada bukan Islam bagi tujuan keagamaan.

Herald, yang diterbitkan dalam empat bahasa, telah menggunakan perkataan ‘Allah’ sebagai terjemahan bagi ‘God’ dalam bahagian bahasa Malaysia.

Perkataan ‘Allah’ digunakan secara meluas di kalangan pelbagai etnik beragama kristian di Sabah dan Sarawak, kebanyakan mereka bertutur dalam bahasa Malaysia.

Kementerian Dalam Negeri memberikan justifikasi bagi larangan penggunaan perkataan itu oleh majalah itu atas alasan demi keselamatan negara dan mengelakkan salah faham dan kekeliruan di kalangan orang Islam.

Ulasan GB

Lazimnya, apabila sesuatu kes itu ada kaitan dngan UMNO, maka apabila keputusan itu dirayu di Mahkamah Rayuan, keputusan di Mahkamah Tinggi akan diterbalikkan.

Dan sementara menunggu rayuan, Kementerian Dalam Negeri memohon bagi penangguhan perintah mahkamah yang membenarkan akhbar mingguan Katolik, Herald menggunakaan perkataan Allah.

Kita sudah pun dapat menerka jawapan hakim nanti.

1 ulasan:

hj jamaludin berkata...

Bismilah Hir Rahman Nir Rahim
Agak agak pembaca blogger semua ,"JIKA MAHKAMAH 1 MALAYSIA MENGARAH AYAU MEWAJIBKAN PM 1 MALAYSIA MELAKSANAKAN HUKUM ALLAH ( HUDUD ) , SIAPA YANG AKAN BANTAH KEPUTUSAN HAKIM 1 MALAYSIA.