2 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Siputeh - Wibawa SPR Disangsi

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tidak perlu diadakan pilihanraya kecil untuk kerusi DUN Kota Siputeh yang dimiliki Umno, sudah dijangkakan.

Namun keputusan itu hanya menzahirkan lagi kesangsian rakyat terhadap kewibawaan SPR sebagai badan yang bebas dari pengaruh politik.

Anwar berkata keputusan SPR mengekalkan Datuk Abu Hassan Sarif sebagai ADUN Kota Siputeh sekali lagi mengingkari hak speaker memutuskan kelayakan seseorang ADUN mahupun ahli parlimen.

"Keputusan SPR tidak mengejutkan. Kita tidak jangkan SPR akan memihak kepada keputusan speaker tetapi kita kena faham, saya faham keputusan mengenai kedudukan ADUN adalah keputusan muktamad speaker. Keputusan kedudukan ahli parlimen juga keputusan muktamad speaker. Seandainya perkara ini dipertikaikan, harus dicabar di mahkamah" kata Ketua Pembangkang, Datuk seri Anwar Ibrahim.

Sebelum ini, Speakar Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah, Datuk Dr Isa Ismail telah menghantar surat kepada SPR berhubung kedudukan Abu Hassan yang didakwa telah hilang keanggotaannya.

Abu Hassan, Ketua UMNO bahagian Jerlun itu dikatakan telah hilang kelayakannya kerana gagal menghadiri sidang DUN secara berturut-turut pada 19 April dan 9 Ogos lalu.

Walau bagaimanapun, sebagaimana di Perak, keputusan speaker Pakaran Rakyat di Kedah juga ditolak oleh SPR walaupun keputusan itu dibuat berdasarkan peruntukan Perlembagaan Negeri.

Seksyen 51 dalam Perlembagaan Negeri menjelaskan anggota DUN yang tidak hadir ke sidang DUN secara dua kali berturut-turut hilang keanggotaannya serta hendaklah mengosongkan kerusi yang disandang.

Anwar pula menyifatkan apa yang berlaku di Kedah sebagai sama dengan layanan SPR terhadap kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Perak.

"Selalunya SPR itu dianggap bertindak di atas jalur hukum tetapi kali ini, sekali lagi seperti kes di Perak, SPR nampak tidak menghormati jalur hukum dan Menteri Besar Kedah telah memaklumkan bahawa mereka akan mencabar keputusan SPR di mahkamah. Wallahua'alam" tambah beliau. -TVA



Tiada ulasan: