2 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Kemaskini - 3 ADUN Perak Ditahan

Gelombang politik Perak masih terus bergelora apabila polis masih meneruskan kerja-kerja menghalang ADUN Perak daripada bersidang.

Tiga orang ahli dewan undangan negeri telah ditahan. Mereka ialah Pengerusi DAP Perak, Ngeh Koo Ham, ADUN Malim Nawar, Keshvinder Singh dan ADUN Simpang Pulai Chan Ming Kai

Ngeh Koo Ham bertengkar dengan mereka mengenai perintah mahkamah melarang perhimpunan itu diadakan.

"Perintah mahkamah melarang orang awam berada di situ, tetapi tidak menyebut tentang ahli dewan undangan negeri. Adalah salah untuk menghalang ADUN menjalankan tugas mereka...

"Lagi pula, Seksyen 90 Kanun Prosedur Jenayah menyebut perintah tersebut mesti diwartakan,” tegasnya.

Mereka kemudiannya cuba meneruskan perarakan itu tetapi dihalang oleh anggota polis mencegah rusuhan. Ngeh ditangkap pada jam 10 pagi.

Seorang jurugambar akhbar Nanyang Siang Pau, Stanley Tan yang dikatakan turut disepak ketika ditahan.

Dia kedengaran menjerit kepada polis: "You nak kerja, kita pun nak kerja."

Beberapa yang lain turut ditahan. Dianggarkan 50 orang penyokong Pakatan rakyat telah ditahan.

Para peguam Pakatan dijangka memfailkan permohonan di mahkamah pagi ini untuk membatalkan perintah yang dikeluarkan oleh Mahkamah Majistret Ipoh semalam, melarang sebarang perhimpunan diadakan dalam kawasan sekitar 30m dari bangunan sekretariat.

Pemerhati politik berpendapat dengan tindakan polis yang dilakukan pada hari ini ke atas pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat, rakyat akan terus menolak kerajaan Barisan Nasional pada bila-bila masa pilihanraya diadakan semula.



Tiada ulasan: