2 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Hishamuddin Asyik Berbohong

Entah untuk keberapa kali, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berbohong, dengan kali ini berkaitan ketiadaan tukang sebat terhadap model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarno atas kesalahan minum arak.

Beliau melalui media arus perdana mendakwa Jabatan Penjara tiada kepakaran melaksanakan hukuman sebat syariah sedangkan Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) menyatakan sebaliknya.

Presiden PGSM, Mohamad Isa Abdul Ralip pada satu sidang media, menyatakan hukuman sebat pernah dijalankan di Pangkalan Chepa, Kelantan beberapa tahun lalu membabitkan pesalah lelaki.

Malah, katanya, satu persidangan anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) April lalu, Jabatan Penjara ada diberi makluman yang pegawainya menyatakan mereka dilatih melakukan sebatan.

Kenyataan itu berbeza dengan Hishammuddin yang dilapor berkata: "Kita tiada pengalaman, saya kena akui. Memang KDN dipertanggungjawabkan melaksanakan hukuman tapi kita tiada kemahiran dan kepakaran dari segi hukum dan cara."

Timbalan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Muhammad Burok pula menyifatkan tindakan ketua hakim syarie Pahang menggantung keputusan menyebat Kartika Sari Dewi itu sebagai melanggar prosedur mahkamah syariah negeri.

Pertikaian timbul berikutan keputusan Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) menangguh hukuman terhadap Kartika Sari Dewi yang sepatutnya dilaksanakan minggu lalu secara mengejut ketika dalam perjalanan untuk menjalani hukuman itu.

Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan pada 20 Julai lalu menjatuhkan hukuman enam sebatan dan denda RM5,000 terhadap Kartika Sari Dewi, 32, selepas mengaku salah meminum arak di sebuah hotel di Cherating pada 11 Julai 2008.

Sementara itu, sebuah blogger mendakwa seorang saintis Rusia, Dr Marina Chuhrova mempunyai 10 pesakit yang menjalani rawatan penagihan arak melalui kaedah merotan.

"Malah, penagih dadah dan arak sanggup membayar sekitar RM400 untuk satu sesi rawatan merotan walaupun mulanya tidak menyukai kaedah rawatan itu," kata blog bertajuk Cina Islam itu. -TVA

Tiada ulasan: