13 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Operasi Pemantauan Arak Di Shah Alam

Dua notis dikeluarkan kepada pekerja beragama Islam kedai serbaneka 7eleven di Seksyen 25, Shah Alam yang menjaga kaunter kerana di percayai terlibat dalam penjualan minuman keras kepada pelangan.

Exco Hal Ehwal Agama, Adat-adat, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hasan Ali berkata, umat Islam yang didapati bersalah melakukan perkara ini boleh didakwa di bawah Enakmen Jenayah Syariah 1995.

“Operasi ini khusus untuk orang Islam namanya enakmen jenayah syariah 1995, Pertama umat Islam tidak boleh menjual dan jika didapati bersalah boleh dikenakan denda RM5,000,minum denda RM3,000 atau 2 tahun penjara. Jika mereka membeli, mengedar, atau menawarkan akan dikenakan 5,000 atau 3 tahun penjara. JAIS adalah agensi bertanggungjawab untuk menguatkuasakan peraturan yang terkandung dalam undang-undang tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas melawat beberapa kedai dalam operasi kuat kuasa khas pemeriksaan penjualan arak, di Shah Alam, malam tadi.

Menurutnya, ini sebagai satu langkah penguatkuasaan pihak JAIS bagi memantau penjualan dan pembelian arak oleh umat Islam dilakukan secara terbuka.

Katanya, operasi hari ini adalah di bawah bidang kuasa beliau sebagai Exco Agama Negeri Selangor dan JAIS merupakan agensi yang menguatkuasakan undang-undang tersebut bertanggungjawab memantau dan mengambil tindakan.

“Dua perkara yang disebutkan oleh menteri besar tentang kawalan self regulation yang lebih kepada peraturan sedia ada dan yang takda hubungan dan kaitan dengan enakmen jenayah, yang banyak dilakukan oleh PBT dibawah YB Ronnie tapi saya sebagai Exco Agama bertanggungjawab menguatkuasakan peraturan dalam Enakmen Jenayah Syariah,” katanya.

Katanya, jika kedua-dua peraturan ini dilaksanakan dengan betul ia akan mendatangkan kebaikan kepada semua pihak terutamanya umat Islam.

Dalam pada itu, kedai serbaneka 7eleven memberi kerjasama sepenuhnya dalam menyambut seruan kerajaan negeri Selangor untuk membuat kawalan kendiri penjualan arak.

Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, hasil daripada perbincangan yang dibuat, 7 eleven didapati tidak lagi menjual arak di beberapa kawasan majoriti Islam dan beberapa kawasan lain.

“Saya difahamkan bahawa hasil daripada perbincangan dengan pekedai 7eleven tidak lagi menjual bir. Ada sepuluh kawasan yang mana 7eleven tidak dijual arak iaitu sekyen 6, 19,11 13, 8, 7, 3, Jalan Kristal 7, Jalan Plumbum seksyen 7. Sepuluh kedai ini tidak lagi menjual miniman beralkohol,” katanya

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di Shah Alam, petang tadi.

Tan Sri Khalid berkata, ada beberapa kawasan yang mendapat permintaan dan 7eleven hanya mengeluarkan minuman tersebut atas permintaan sahaja iaitu di Sekyen 16, 17, 20, 9,13 Giant, 13 Calrton Hotel, dan Seksyen 18.

Katanya, kedai serbaneka lain seharusnya mencotohi 7eleven dalam melaksanakan kawalan kendiri dan pihak kerajaan negeri sendiri akan memantau dari semasa ke semasa.

“Kita sendiri akan pantau keadaan dari semasa ke semasa untuk tentukan bahawa pengusaha dan rakyat dapat bekerjasama, untuk menjalankan usaha supaya tiada penjualan ini mengakibatkan keadaan buruk dari segi sosial,” katanya.

Jumaat lalu, Menteri Besar mengarahkan supaya semua pasaraya dan kedai serbaneka di Shah Alam tidak menjual minuman keras untuk tempoh percubaan selama sebulan.





Tiada ulasan: