17 Mac 2009

Kecamuk Pemilihan UMNO: Angkara Pemujaan Hantu Altantuya?

Hari ini ialah hari yang mendebarkan kepada lebih 20 orang pemimpin UMNO yang bakal bertanding jawatan utama parti dimana Lembaga Disiplin Umno dijadual mengadakan sidang media khas 4 petang.

Tumpuan kini terarah kepada beberapa orang calon untuk jawatan timbalan presiden dimana dikatakan ada yang tidak layak bertanding malah akan digantung keahlian dan nama Ketua Menteri Melaka Dato' Seri Mohd Ali Rustam dan Dato Serti Mohd Khir Toyo disebut-sebut sebagai calon-calon yang dimaksudkan itu.

Seorang lagi ialah calon Ketua Pemuda yang dikenali sangat sebagai Sang Menantu iaitu Mohd Khairy Jamaluddin.

Mohd Ali enggan mengulas khabar angin bahawa beliau antara pemimpin yang disiasat Lembaga Disiplin Umno.

"Itu, you (anda) kena tanya Lembaga Disiplin," katanya ketika ditanya sama ada beliau, yang akan bertanding untuk jawatan timbalan presiden pada pemilihan Umno minggu depan, disiasat Lembaga Disiplin.

Apabila ditanya sama beliau ada menerima surat dari Lembaga Disiplin, naib presiden Umno itu memberikan jawapan yang serupa: "Itu, you kena tanya Lembaga Disiplin".

Ketika sama ada beliau bimbang dengan penyebaran khabar angin itu ketua menteri Melaka itu menjawab:“Kenapa saya perlu bimbang?”

Ditanya mengenai laporan akhbar arus perdana hari ini, ketua menteri Melaka itu berkata beliau tidak membaca akhbar mengenainya.

Oleh itu, tambah Mohd Ali, beliau tidak boleh mengulasnya.

Diminta memberikan reaksi sama ada khabar angin itu memberikan kesan negatif kepadanya, Mohd Ali berkata: “Sabarlah, kita tidak boleh campur hal Lembaga Disiplin”.

Itu di depan. Di belakang Mohd Ali dilaporkan tengah mengamuk. Ali ugut nak bubar Kerajaan BN di Melaka seandai benar beliau tidak dibenar bertanding dan digantung keahlian UMNOnya.

Mohd Khir Toyo yang dicalonkan untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda pula memang telah diketahui umum bahawa beliau terlibat dalam skandal politik wang, apatah lagi di ketika ini namanya sudah cukup tercemar ekoran pelbagai skandal yang telah terburai di dewan undangan negeri Selangor akibat perilakunya sendiri yang telah menyerang Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim. "Apa yang anda lakukan terhadap orang lain akan menimpa kepada anda sendiri, malah mungkin lebih buruk" - itu Hukum Karma.

Khairy Jamaluddin dilaporkan hilang kelayakan untuk bertanding jawatan yang sama kerana terdapat banyak aduan mengenai politik wang yang diamalkan semasa proses pencalonan dijalankan di mesyuarat agong Pemuda UMNO seluruh negara yang pada peringkat permulaan nama Khairy seperti seolah-olah sudah hampir tercicir dan tidak mencukupi kuota untuk melayakkan dirinya bertanding.

Namun tiba-tiba beliau berjaya melepas kuota dan secara tiba-tiba namanya mendadak naik di saat-saat akhir dan merupakan pencabar utama kepada calon favourite iaitu Mukhriz Mahathir.

Laporan politik wang dikatakan telah diadukan oleh Pemuda sebuah bahagian di selatan tanahair di mana di dalam mesyuarat Pemuda Umno bahagian itu telah berakhir dengan insiden pergaduhan apabila pihak penentang Khairy dilapor mendedahkan salahlaku kuncu-kuncu menantu Perdana Menteri di bahagian itu dalam ucapan penangguhan mesyuarat.

Sementara seorang lagi yang disebut-sebut akan menerima nasib serupa ialah calon ahli majlis tertinggi iaitu Dato Azalina Othman Said. Namun semalam Azalina mendakwa beliau belum dipanggil oleh SPRM tetapi tanpa mengulas bahawa Lembaga Disiplin UMNO yang berhak untuk menentukan kelayakan seseorang bertanding tanpa mengambil-kira SPRM telah menjalankan siasatannya atau pun belum. Datuk Norza Zakariah sudah diheret ke mahkamah di atas dua tuduhan rasuah. Sekalipun beliau mengaku tidak bersalah tetapi namany sudah tercemar lantarannya dan peluang untuk dipilih menjadi kian tipis.

Umno mahu kesemua kes politik wang diselesaikan sebelum pemilihan yang akan berlangsung 25 dan 26 Mac ini. Tindakan ini dilihat seperti menurut kehendak sesetengah pihak yang telah mengarahkan pihak lain membuat sidang media akan mengambil injuksi mahkamah jika Umno tidak menyelesaikan kesemua kes politik wang yang telah dilaporkan sebelum ini.

Dato' Kadar Shah Tan Sri Sulaiman Ninam Shah dan Dato' Mazlan Harun yang baru-baru ini membuat sidang media mengumumkan akan mengambil injuksi mahkamah jika kesemua kes politik wang dalam Umno tidak diselesaikan sebelum pemilihan parti tersebut diadakan.

Apa yang cuba dilakukan oleh Lembaga Displin Umno dan SPRM dilihat sebagai usaha untuk 'membersihkan orang Abdullah' dalam barisan kepimpinan parti tersebut. Pembersihan 'orang Abdullah' perlu dilakukan untuk memudahkan Najib menjalankan tugas beliau mengikut arahan mentornya, Tun Dr Mahathir Muhammad.

'Pembersihan' itu juga merupakan satu tindakan untuk memastikan kabinet Najib tidak dibarisi oleh perasuah. Ia bersesuaian dengan kehendak Mahathir yang sebelum ini membuat kenyataan Najib "akan menjerat lehernya sendiri" jika beliau melantik pemimpin yang rasuah menganggotai kabinet barunya nanti.

"Masyarakat memang tahu siapa yang terbabit dengan rasuah kerana mereka memberikan wang secara agak terbuka, dan pihak yang menerima pula bercakap bahawa mereka menerima wang itu yang bertujuan memenangi sokongan mereka.

Apa pun keputusannya bergantung kepada keputusan mesyuarat Lembaga Disiplin Umno yang dijangka akan diadakan petang ini. Mesyuarat tersebut menjadi tumpuan ekoran tersebarnya khabar angin sejak seminggu lalu yang menyatakan Lembaga Disiplin akan mencadangkan penggantungan keahlian seorang calon jawatan timbalan presiden Umno dan apakah Lembaga Disiplin akan tnduk kepada ugutan calon tersebut untuk membubarkan DUN.

"Sungguh ada yang memuja hantu Altantuya untuk mengejar orang lain," kata salah seorang perwakilan yang mengganggotai G7 ke Perhimpunan nanti.

Tiada ulasan: