16 Okt 2012

Shahrizat Dakwa Sinsing Lengan, Selak Kain Budaya Melayu



Kuala Lumpur 15 Oktober: Bekas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil memberitahu, perbuatannya menyinsing lengan baju dan bersedia untuk menyelak kain merupakan budaya Melayu.

Ketua Wanita Umno itu tanpa segan silu menjawab demikian ketika disoal peguambela, Ranjit Singh yang mewakili anak guamnya, Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli dan Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Jelas Shahrizat, perlakuannya semasa berucap pada Perhimpunan Wanita Umno 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) itu kerana beliau bersemangat memberi ucapan.

Katanya lagi, perbuatan itu adalah satu budaya bagi melambangkan persediaan untuk ‘bergaduh’.

“Sebagai wanita Melayu, terutamanya saya dari Pulau Pinang, itu cara kita (Melayu) kalau dah nak marah.

“Itu menunjukkan jika mereka bersedia bergaduh, saya juga bersedia,” katanya.

Sebelum itu, Ranjit menayangkan video ucapan Shahrizat yang menunjukkan beliau menyinsing lengan baju dan beraksi untuk menyelak kainnya berdurasi 10 minit menyebabkan hakim tersenyum melihat gelagat tersebut.

Video yang dipetik daripada portal media Umno itu mencetuskan rasa tidak puas hati kira-kira 20 penyokong wanita Umno.

Reaksi tersebut ditegur Hakim Vazeer Alam Mydin Meera.

Sejurus rakaman itu memaparkan Shahrizat menuduh Rafizi sebagai ‘si Tanggang’, Ranjit menyoal adakah ia ditujukan kepada anak guamnya, Rafizi yang mendapat biasiswa daripada Petronas.

“Saya bukan cakap terus kepada defenden satu, tapi nama Hafizi, Hafizi itu ada di seluruh dunia.

“Saya mengambil contoh si Tanggang kerana saya melihat generasi ini sebagai ibu akan beri nasihat kepada anaknya. Si Tanggang saya nampak apa yang defendan satu (Rafizi) buat,” ujarnya.

Untuk mengelak jawapan Shahrizat makin memalukan, peguam mewakili plaintif, Datuk Shafee Abdullah menyifatkan isu si Tanggang tidak releven disoal.

“Apa relevannya tanya isu si Tanggang kerana ia merupakan cerita Melayu lama-lama,” tempelak beliau.

Perbicaraan disambung semula 18 Mac depan diikuti April dan Mei.

Vazeer dalam kamarnya berkata, saksi lain akan dipanggil pada sesi itu. -KD

10 ulasan:

Awanama berkata...

mamak betina mengaku Melayu,Diseluruh Malaysia Orang Melayu tulin tidak buat perangai macam mamak,jangan tipu Melayu, hanya mamak keturunan darah keling (India)mengaku Melayu, bila dirumah Mamak betina ini cakap bahasa Tamil, bila di luar Mengaku Melayu, Mamak perbodohkan Melayu.
mamak pakar bodek,bila dapat kuasa tindas melayu

HIDUP MAMAK MAMPUS MELAYU,

bila bangsa Mamak kutuk Bangsa melayu, puak mamak akan bercakap dalam bahasa tamil.. Melayu yang bodoh tidak faham terkebil kebillah bangsa Melayu di perbodohkan..

padan muka pada Melayu yang percaya dengan bangsa Mamak itu.

Awanama berkata...

Kalau betulah apa Shahrizat katu itu adalah salah satu budaya melayu, Maka PRU akan datang kita mesti hapuskan budaya ini dengan mengundi Pakatan pada Pilihanraya akan datang. Budaya ini tidak boleh dibawa dan diajar kepada genarasi kita akan datang. Tak ada cara lain hanya dengan TUKAR kerajaan baru boleh kita hapuskan budaya negatif ini pada kadar segera.

Unknown berkata...

Apa nak di hairankan, semua tu memang nya sudah jadi budaya wanitan UMNO.....

Awanama berkata...

Tonggeng punggung budaya Melayu,selak kain dan menyinsing lengan baju budaya Melayu etnik mamak.

jackal03 berkata...

hg melayu ka apa ka aku nk tny.. hg islam ka x? aku pn dok penang kut

Awanama berkata...

pandai2 je cakap itu adalah budaya melayu.. itu adalah budaya kamu.. jgn kaitkan dgn melayu.. kalu antara melayu umno tu mungkin la..

Awanama berkata...

Bila ada darah KhorDhingGhell dalam pompuan, ini perangai ShahliZard lah....kira biasa bah!

Awanama berkata...

Dey MINACHI !!! .. tu bukan budaya melayu.. tu budaya hangpa !!!.. budaya melayu satu je yang satu dunia tahu... "AMOK".. dalam english pun sebut amok. sedia amokan kami di PRU nanti.!!! Sebab mulut santan binasa... UMporNO patut tgk sejarah Melaka.. kerana Bendahara Tun Ali la Melaka pelingkup !! apasal pulak Tun Ali? Pasal dia mamak.. sejarah akan berulang...

HaRamJaDaH berkata...

Lembu betina nie lebih baik senyap je dari berkata-kata sebab kami manusia tak faham bahasa LEMBU kamu yea.....lagi 1 nak tanya lah, ada ke LEMBU pakai baju, siap nak selak-selak lagi tuu !!! TAHNIAH LEMBU BETINA, kau telah mengetengahkan KEBODOHAN kau dan juga UMNO.....Syabas insp Shahrizat, Syabas.....BODOH !!!

voltrex berkata...

haha agak2 la nak tipu pun kak jat... tipu lembu2 umngok boleh la... haha... baik punya berlakon ni.. boleh try balik india berlakon filem tamil... hahahaha