10 Okt 2012

Pengerang Oh Pengerang! Ikan Sudah Banyak Mati Terapung Di Pantai



Pengerang, 8 Oktober - Pada lebih kurang pukul 3 petang semalam, AJK Gabungan NGO Pengerang, Hong Thian Hwa telah menerima panggilan dari penduduk Sungai Buntu, bahawa terdapat sebilangan besar bangkai ikan bertaburan di persisiran pantai.

Salah seorang nelayan Melayu berkata, lebih kurang pukul 1 petang, ketika mereka sedang menjalani aktiviti perikanan, didapati sekelompok besar bangkai ikan terapung di laut. Para nelayan kebingungan kerana situasi ini tidak pernah berlaku.

Hari ini, Hong Thian Hwa membuat pemerhatian di persisiran Sungai Buntu dan Sungai Kapal dan mendapati bangkai ikan yang terapung semalam telah hanyut ke persisiran pantai. Hong Thian Hwa juga terjumpa bangkai seekor anjing di pantai Sungai Kapal. Menurut penduduk, anjing tersebut masih bekeliaran di tepi pantai pada sebelah pagi. Penduduk mengesyaki anjing tersebut mati selepas termakan bangkai ikan.



"Fenomena ini amatlah ganjil. Pada tahun 2010, pernah berlaku kumpulan ikan mati disebabkan oleh tumpahan minyak di lautan berdekatan, tetapi jika dibandingkan dengan kejadian kumpulan ikan mati kali ini, kejadian kali ini jauh lebih serius!" kata Hong Thian Hwa.

Berdasarkan maklumat daripada nelayan, Pegawai Jabatan Perikanan telah membuat pemeriksaan terhadap tempat kejadian petang tadi.

Setakat ini, Hong Thian Hwa masih menerima panggilan berkenaan kumpulan bangkai ikan di pantai sekitar kawasan penambakan Sungai Buntu yang belum hanyut ke persisiran.

Gabungan NGO Pengerang berharap pihak Jabatan Perikanan boleh mengemukakan hasil penyiasatan kejadian ini, supaya nelayan tempatan boleh mengetahui sebab kematian kumpulan ikan, dan mebolehkan mereka mengambil langkah pencegahan yang sewajarnya. -nusajayakini

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Rakyat Johor lihat dengan mata anda sendiri projek belum mula sudah pun ada tanda kerosakkan alam sekitar. Kalau projek sudah bermula tak tahu apa akan jadi.

Tanpa Nama berkata...

uhhh komen(October 9, 2012 10:21 PM) gila babi tuh. ader ker belum tembak dah mati?

Unknown berkata...

loji belum siap ikan dah mati.. bila loji siap orang pulak mati wakaka

Hj Din berkata...

Anon 1021 : nak hentam pu patut-patut la. Apa kena mengena kematian tu dengan projek yang belum mula. Akai ada ka.....