3 Nov 2011

Bukti NKRA Gagal: Persepsi Rasuah, Malaysia Di Kedudukan Terendah Global


Malaysia merekodkan kedudukan rendah daripada purata global dalam kajian syarikat-syarikat setempat yang memberi rasuah ketika menjalankan perniagaan di luar negara, demikian menurut laporan Transparency International (TI) hari ini.

Indeks Pemberi Rasuah (BPI) TI 2011 menunjukkan Malaysia merekodkan paras 7.6 daripada 10 mata, dengan mata 10 menunjukkan persepsi bahawa syarikat-syarikat dari sesebuah negara tidak mungkin mengamalkan rasuah apabila mengadakan perniagaan di luar negara manakala sifar pula menggambarkan kedudukan sebaliknya.

Paras dicatatkan oleh Malaysia rendah daripada purat global 7.8 daripada 28 negara yang disenaraikan dalam indeks itu.

Malaysia diletakkan di paras 15 bersama Hong Kong, Itali dan Afrika Selatan.

BPI menyenaraikan 28 negara ekonomi terbesar dunia yang berkemungkinan mempunyai syarikat-syarikat memberi rasuah ketika menjalankan bisnes di luar negara.

Indeks itu adalah berdasarkan pandangan melibatkan lebih 3,000 eksekutif perniagaan.

Senarai negara dan wilayah yang disenaraikan dalam BPI 2011 merangkumi pelbagai bahagian dunia dan mewakili 80 peratus jumlah aliran keluar barangan, perkhidmatan dan pelaburan.

Syarikat-syarikat dari Belanda dan Switzerland dilihat sebagai mempunyai syarikat yang sangat kecil memberi rasuah ketika berada di luar negara manakala syarikat-syarikat dari Rusia dan China pula sebaliknya.

“Malaysia kelihatan terumbang-ambing sekitar atau di bawah paras purata (global). Ini menunjukkan masih ada ruang untuk penambahbaikan,” kata Presiden TI Malaysia Datuk Paul Low.

Kata beliau, syarikat-syarikat multinasional Malaysia berada di kedudukan berisiko tinggi ditangkap dan ditahan bagi rasuah ekoran tindakan negara-negara luar memperketatkan undang-undang antirasuah. -TMI

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya malaysia no 1 rasuah didunia tapi BN 1 Malaysia tipu fakta, kalau tanya pemuda di malaysia pun tahu kalau tiada lesen memandu atau salah lalulintas apa perlu buat?