18 Nov 2011

Apabila Semua Dah Terlondeh, Apa Lagi Wak Nak Temberang?

Seleweng Tanah : ADUN BN Minta Satim Bertanggungjawab

Isu penyelewengan berhubung penjualan tanah kerajaan di Science Park 2 membabit Ketua Pembangkang Dun Selangor, Datuk Satin Diman turut mendapat kecaman dari pemimpin Barisan nasional.

Adun Sungai Burung dari Barisan Nasional(BN), Shamsudin Lias mengesa Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Satim Diman tampil kehadapan bagi membuktikan dirinya tidak bersalah atas dakwaan penyelewengan tanah ketika era pemerintahan BN dahulu.

"Sekiranya terbukti beliau (Satim) lakukannya, beliau perlu bertanggungjawab, prinsip kita jelas, saya sendiri jelas sekiranya kita langgar undang-undang, kita perlu bertanggungjawab.

"Kalau benar wujud salahguna kuasa, perkara ini boleh dilaporkan kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis, itu sahaja,"katanya.

Di dalam sesi DUN 15 November lalu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menjelaskan bahawa Satim menjual tanah milik kerajaan Selangor pada tahun 2006 dengan harga yang murah kepada Nikmat Inai Sdn Bhd.

Menurut Khalid transaksi penjualan yang dilakukan oleh Satin amat licik sehingga tidak dapat dikesan berlaku sebarang penyelewengan.

"Ada juga beberapa isu mengenai Bekas Menteri Besar, saya sedang kumpulkan dan jika perlu saya akan dedahkan.

"Apa yang ingin saya pamerkan ialah beza antara pentadbiran Pakatan Rakyat dengan Barisan Nasional, yang mana kita melaksanakannya pentadbiran untuk kepentingan semua rakyat tetapi sebaliknya bagi mereka (BN) yang hanya memberi kepada kroni,"jelas khalid

Pendedahan tersebut menyaksikan seorang lagi pemimpin tertinggi BN Selangor terpalit dengan pelbagai penyelewengan.

Satim ketika itu adalah ahli lembaga pengarah dan pemegang saham utama di dalam Nikmat Inai.

Tanah dilokasi Science Park-2 seluas 80 ekar di Cyberjaya itu dianugerahkan oleh kerajaan negeri kepada Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS).

Satim bagaimana pun menjual tanah tersebut kepada syarikatnya sendiri pada harga RM1.80 sekaki persegi atau RM 6.5 juta.

Susulan itu, syarikatnya menjual semula kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) pada harga RM5.30 sekaki persegi atau RM19.2 juta.

Ditanya mengenai urus niaga untung atas angin ini, Shamsudin (gambar) menjelaskan ia bukan isu kerana tanah tersebut diberikan kepada Satim dan terpulang kepada beliau untuk menguruskannya.

"Itu terpulang kepada tuan empunya tanah, asalkan urusan itu tidak menyeleweng dan melanggar undang-undang," jelas Shamsudin.

Turut disebut dalam pendedahan Khalid itu ialah pemberian tanah melibatkan seorang bekas Menteri Besar Selangor dan isteri kepada seorang Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.

Sementara itu, Adun Sungai Pelek, Yap Ee Wah dari BN ketika ditemui TVSelangor di Lobi DUN semalam enggan memberi apa-apa reaksi berhubung perkara ini dengan memberi alasan bahawa beliau tidak hadir pada sesi DUN 15 November lalu.

"Saya tidak boleh memberi apa-apa reaksi kerana saya tidak hadir pada hari itu, Saya keluar kawasan untuk memberi sumbangan, ia tidak adil bagi saya untuk mengulas benda ini.

"Minta penjelasan dari mana-mana adun pembangkang yang lain," katanya. -tvsnews



Ulasan GB

GB dah ulas sebelum ini. Petikan:

Sebelum persidangan DUN Selangor bermula, Wak Satim Diman komain hebat buat kenyataan kononnya mahu "belasah" kerajaan PR Selangor sebab tak tunai janji pilihanraya katanya.

Alih-alih seluar Wak Satim pula yang terlondeh, satu demi satu, ibaratnya mula-mula seluar yang di luar lepas itu yang dalam pula.

Ia kerana nawaitu Wak Satim sendiri yang salah.. nak masuk perbahasan DUN semata-mata nak serang PR. Cukup tak baik hati Wak UMNO yang sorang ni. Bukan untuk membela rakyat di kawasannya.

Wak ni dah lama tak baca Al-Quran ni. Dengar sini Wak, GB nak mengingatkanmu, bahawa Allah sudah berfirman:


Sambil bersikap sombong di bumi dan berusaha merancangkan rencana jahat, dan tidak ditimpakan dengan rancangan yang jahat itu melainkan orang yang merancangkannya sendiri. Maka tiada yang mereka tunggu melainkan seperti berlakunya kebinasaan ke atas orang yang telah lalu. Kerana engkau tidak akan mendapati perubahan bagi Sunnatullah, dan engkau tidak akan mendapati Sunnatullah itu menyimpang. [Fatir: 43]


5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Wak goblok umno bn bangang bodoh bukan tolong rakyat menghabiskan duit dan harta rakyat memang ada.

Tanpa Nama berkata...

wak satim karo wak khir..loro-loro podo waey ( dua2 same je )

Tanpa Nama berkata...

wong umno memang koyo' ngono.. nang bagan datok pun eneng jugak.kampung nyong wes belasan taun thalan orak di ter ter.. wong umno akih neng kono..isin aku.. arek koyo dewek

Tanpa Nama berkata...

memang goblok la seng nyokong umno ki.. meneh seng enom-nom.takkan lah orak ngerti..wes la kerjo orak eneng.. wong wes podo orak sukak aro umno ki.boh la angger wong enjohor?wong enjohor goblok2 kabeh ke??

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah kah kah...kalau penyangak penyamun tu...ermmmmm penyamun penyangak juga laaa...
kalau besa mentekedarah benda haram tue.. benda haram juga la yg di cari.