18 Nov 2011

[Bergambar] Amuk Di Dungun: 2 Cedera, 6 Kenderaan Rosak

Dungun: Dua lelaki cedera manakala cermin enam kenderaan rosak dalam satu kejadian amuk membabitkan seorang lelaki bersenjatakan sebatang cangkul pendek berhampiran Kampung Balai Besar di sini pagi ini.

Gambar: Orang ramai membantu pihak polis menangkap seorang lelaki yang mengamuk dipercayai mempunyai masalah kewangan dan rumahtangga di Kampung Balai Besar di sini

Dalam kejadian 11 pagi itu, cermin tingkap Surau Ustaz Daud Balai Besar turut pecah akibat dihentak dengan cangkul oleh lelaki berusia 30-an itu.

Sebelum itu, lelaki terbabit difahamkan mengamuk dan merosakkan harta benda di rumahnya di Kampung Paya selain memecahkan cermin depan lori miliknya sebelum menaiki motosikal dan membawa sebatang cangkul pendek ke jalan Balai Besar.

Sampai di sana, lelaki terbabit yang hanya berseluar pendek tanpa memakai baju bertindak memecah cermin belakang sebuah kenderaan pacuan empat roda dan sebuah Honda Civic yang pemiliknya sedang minum di sebuah warung berhampiran.

Suspek yang dipercayai mengalami tekanan akibat masalah kewangan dan rumahtangga kemudian memecahkan pula cermin depan dua lori milik Majlis Perbandaran Dungun di tepi jalan terbabit.

Difahamkan selepas itu, lelaki yang sebelum ini bekerja sebagai pemandu jengkaut itu menghayunkan cangkul yang dipegangnya ke arah seorang penunggang motosikal menyebabkan mangsa terjatuh ketika cuba mengelak.

Mangsa, Mohd Fairul Hizar Ruszelan, 23, yang bekerja sebagai tukang kebun di Sekolah Kebangsaan Sura, berkata dia sedang dalam perjalanan ke tempat kerjanya apabila secara tiba-tiba suspek muncul dan melibaskan cangkul ke arah mukanya.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan, Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Paya Besar, Mohd Zukkifli Yaman (kanan) memujuk seorang lelaki yang mengamuk dipercayai mempunyai masalah kewangan dan rumahtangga di Kampung Balai Besar di sini.

"Saya sempat mengelak dengan menunduk kepala namun saya hilang kawalan menyebabkan saya terjatuh sebelum sebuah lagi motosikal melanggar dari arah belakang kerana tidak sempat mengelak," katanya.

Dalam keadaan ketakutan dan panik itu, dia sempat melihat lelaki itu menerpa ke arahnya dan seorang lagi penunggang motosikal yang terjatuh.

Mohd Fairul berkata, dalam keadaan kesakitan akibat kecederaan di sebelah kiri tangan dan kaki setelah terjatuh, dia segera mengangkat pemuda yang melanggar motosikalnya itu dan melarikan diri kerana bimbang dicederakan lelaki itu.

Suspek kemudian pergi ke Surau Ustaz Daud dan mandi di dalam kolah di surau berkenaan sebelum bertindak memecahkan tingkap surau terbabit dan cermin sebuah Perodua Viva yang diletakkan di situ.

Drama amuk itu reda seketika apabila Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Paya, Zulkifli Yaman, 49, bertindak memujuk suspek yang disifatkan sebagai antara orang yang baik dan tidak pernah menimbulkan masalah sebelum ini.

Suasana itu menarik perhatian orang ramai yang melalui jalan itu menyebabkkan keadan agak sesak dengan kehadiran ramai orang ingin melihat lebih dekat kejadian itu sebelum polis tiba.

Setelah hampir setengah jam, suspek meminta agar isteri, anak dan ibunya dipanggil untuk diambil gambar oleh wartawan supaya masalah hidupnya dapat disiarkan.

Orang ramai bergotong-royong membersihkan cermin Surau Ustaz Daud yang dipecahkan oleh lelaki yang mengamuk.

Dia juga meminta agar dibelikan air sirap dan mengkehendaki isterinya sendiri menghantar air itu.

Namun selepas terlihat kelibat isterinya, suspek tiba-tiba bertindak agresif dan memecahkan bungkusan air sirap berkenaan sebelum mencekak leher Zulkifli serta cuba menghayun cangkul ke arahnya.

Melihat keadaan itu, sepasukan anggota polis berpakaian preman dari Cawangan Pencegahan Jenayah (CPJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dungun yang sudah bersedia di tempat kejadian menerpa ke arah suspek dan menahannya dengan bantuan orang ramai.

Setelah pergelutan berlaku hampir tiga minit, suspek yang berbadan agak gempal berjaya ditahan dan digari sebelum dibawa menaiki kereta peronda untuk dibawa ke IPD Dungun.

Ketua Polis Daerah Dungun, Supt Dahlan Mohd Noor, ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan berhubung kejadian itu, berkata pemuda terbabit kemudiannya dibawa ke IPD Dungun untuk siasatan lanjut. - BERNAMA

3 ulasan:

Amuraria berkata...

ADAKAH JUGA TEKAN HIDUP DI NEGARA YANG MEWAH,LEMBU TINGGAL DI KONDO,BARANG KEPERLUAN HARIAN MAKIN MURAH,HARGA BARANGAN KEBANYAKAN SEDANG TURUN !

tanda soal berkata...

menunggu wang ehsan yg x dapat2!

Tanpa Nama berkata...

Kenapa ramai org2 tak kira senang atau susah (esp yg susah2..) tak mau belajar agama, ngaji misalnya..di surau terdekat? Sedangkan ramai AJK atau imam/bilal yg sedia ajar percuma.

Memang le duit tu penting, tapi klu ada agama kan boleh selesai masaalah dari yg tak disangka2 (kan ni janji Allah?).

Tapi tak le kaya sampai boleh beli kondo & bela lembu di kondo.. Dapat kerja gaji kecik tapi berkat, kan lebih baik? Misalnya suami kerja stesen minyak, isteri jaga anak org sambil2 tu ajar ngaji dll..

Tinggal di rumah PPRT yg dihadiahkan oleh kerajaan perihatin, atau potongan RM50 sebulan.. Rokok tak hisap, astro tak langgan.

Aduhai, indahnya hidup bersyariat!!

Macam mana nak didik pemikiran mereka2 ni?