29 Jun 2011

UMNO BN Fobia Dengan Baju Kuning BERSIH

Kemeja-T Bersih 2.0 haram, kata Hishammuddin

PUTRAJAYA, 29 Jun — Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata kemeja-T yang menyokong Himpunan Bersih 2.0 diharamkan kerana ia ada kaitan dengan perhimpunan haram itu bulan depan.

“Kemeja-T Bersih ada berkaitan dengan perhimpunan haram, maka apa sahaja yang mereka pakai adalah haram,” kata beliau kepada pemberita di sini hari ini.

Bagaimanapun Hishammuddin tidak mengatakan di bawah undang-undang apa yang soal penjualan, pembelian dan pemakaian kemeja-T itu dianggap haram.

Polis mula menahan mereka yang menjual, membeli atau memakai kemeja-T berwarna kuning yang tertera mesej “Bersih 2.0” sejak minggu lalu.

Ketika bercakap pada sidang media di sini hari ini, beliau juga mengetepikan dakwaan bahawa tindakan polis ke atas mereka yang menyokong perhimpunan 9 Julai ini, menuntut pembaharuan sistem pilihan raya, bermotifkan politik.

“Di pihak mana? Saya boleh bertanya perkara yang sama kepada mereka,” kata beliau.

Naib Presiden Umno ini berkata, tindakan akan diambil ke atas ahli-ahli Pemuda Umno yang mengepung ibu pejabat PKR malam kelmarin, yang didakwa mengugut untuk membakar premis itu.

“Saya memberitahu polis agar melayan mereka macam Bersih. Tiada sesiapa pun bebas daripada undang-undang,” katanya lagi. -TMI

Ulasan GB

Pakai kemeja T Bersih haram? Fatwa baru?

Ketara sangat UMNO BN sudah begitu fobia dengan baju BERSIH.

Jika nanti yang pakai 1 juta orang, nak tangkap semua 1 jutakah?

Bodoh!

7 ulasan:

Awanama berkata...

ok...mari kita fikirkan...

kita akan ditangkap jika menulis 'menginginkan pilihanraya yg bersih' iaitu objektif BERSIH. juga... sesiapa berkata 'hapuskan pengundi hantu' di khalayak umum dan juga di TV, boleh ditangkap.

fahaman komunis adalah haram..
bersalam dan bermesra dgn seseorang yg berjuang untuk fahaman komunis boleh ditangkap.

pemimpin2 negeri China diharamkan masuk ke Malaysia. rakyat Malaysia juga diharamkan berjumpa dgn pemimpin2 China.

Awanama berkata...

woit Hishamudin Hussein,,,Sultan mana lantik lu jadi mufti? suka2 hati mak bapak lu keluar fatwa pakai baju BERSIH tu HARAM? abis tu yg pakai baju Liverpool lambang Carlsberg tu Harus ker?
Gua cukup bengang lu suka2 hati lu jer cakap haram....cakap x pandang diri sendiri....pondam siam....kalau betul kata x der sambutan untuk bersih...so benarkan la...kalau 200~300 jer yg berhimpun nanti...10hb pepagi lagi sebelum subuh lu buleh berucap kat tv3/4 dr pagi sampai malam ....

Awanama berkata...

Arak itu jelas haram!

Kenapa T Shirt yang mempromosikan arak tak diharamkan. Adakah undang - undang manusia lebih hebat dari hukum tuhan.

Kalau baju ada tulisan BERSIH tu haram, kenapa tak haramkan terus perkataan "BERSIH" tu.

Awanama berkata...

Tindakan yang diambil oleh UBN terhadap bersih 2.0 ni memang melampaui batas demokrasi seluruh dunia akan kutuk kerajaan malaysia namun impaknya yang besar adalah rakyat makin benci kepada mereka sekali gus menguntungkan PR dalam pilihanraya akan datang yang penting kita sabar insyaAllah kemenangan hakiki berada dipihak yang benar

Awanama berkata...

Dalam Malaysia nie semuanya dah haram...mungkin kerana kerajaannya haram..? Kena bagi kerajaan halal memerintah..!

kembara putih berkata...

Ingatkan Ibrahim Ali sorang saja yang KURANG SIUMAN, Hisham pun sama juga. Betul2 macam negara komunis

Awanama berkata...

Bersih belum lagi buat demo macam mana sudah kata haram.Boleh ke tangkao orang yang belum mencuri ayam,kata dah curi? Bolehke kata orang membunuh sekadar pegang pistol atau senapang?Kalau begitu semua askar dan polis tu pembunuh sebab pegang pistol dan senapang.Ini betul-betul menteri kayu serupa macam sepupunya bangang.