18 Jun 2011

MB Selangor Sampaikan RM483,800 Kepada 84 Keluarga Setinggan

Sselayang : 84 keluarga setinggan di Kampung Kok Doh di Bandar Baru Selayang hari ini menerima saguhati pemindahan dan bantuan perumahan daripada kerajaan negeri Selangor bagi membolehkan projek perumahan Bukit Botak dimulakan.

Kampung Kok Doh merupakan sebuah perkampungan yang terletak bersebelahan Kampung Bukit Botak dan merupakan tanah milik anak syarikat kerajaan negeri Selangor.

Menteri Besar Selangor, Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini turun menyerahkan saguhati berjumlah RM 483,800 kepada keluarga yang terbabit dalam perpindahan itu.

Meskipun komited dalam memastikan pembangunan di kawasan setinggan Bukit Botak yang menjadi penantian hampir 20 tahun penghuninya, namun kerajaan negeri tidak sesekali mengabaikan mereka yang turut terkena tempias akibat projek terbabit.

Selain saguhati melibatkan bantuan pemindahan sebanyak RM 500 seorang,mereka juga menerima tawaran dan bantuan pembelian rumah Semi-D Bukit Botak atau rumah kos rendah - mengikut kelayakan masing-masing.

"Apa yang kita lakukan hari ini ialah secara telus bagaimana langkah-langkah yang kita gunakan untuk menyelesaikan masalah di Bukit Botak, antaranya kita telah bersetuju dengan semua pemilik tanah Bukit Botak untuk dibangunkan sebagai satu projek secara menyeluruh yang dibangunkan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor PKNS (perumahan semi-d),"ujarnya.

Khalid berkata demikian pada sidang media selepas menyerahkan cek saguhati kepada penduduk Kampung Kok Doh di Dewan Kompleks Pegawai Daerah Gombak di Selayang, tengahari tadi.

Peneroka bandar yang menerima saguhati ini terbahagi kepada tiga kategori iaitu, 63 keluarga layak membeli rumah Semi-D Bukit Botak dengan harga RM 99,000.

Mereka juga telah diberi peruntukan tambahan RM 3,600 seorang sementara menunggu rumah siap dalam masa 12 bulan, serta saguhati pemindahan RM500.

Manakala 20 keluarga lagi layak membeli rumah kos rendah Rumah Pangsa Kos Rendah (RPKR) di Selayang Mulia yang bernilai RM 42,000 diberi subsidi RM 7,000 untuk pembelian rumah.

Ini bermakna mereka hanya membayar RM35,000 untuk memiliki rumah RPKR. Selain itu, mereka menerima peruntukan tambahan RM1,500 serta saguhati pemindahan RM500 seorang.

Menteri Besar turut mengucapkan terima kasih kepada penduduk Kampung Kok Doh yang memberi kerjasama kepada kerajaan negeri dalam pemindahan ini kerana ianya akan menjayakan projek perumahan Bukit Botak.

Turut hadir pada majlis tersebut adalah Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad, Pegawai Daerah Gombak Ahmad Zaharin Mohd Saad dan Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) Othman Omar. -tvsnews


Penduduk Kg. Kok Doh : Terima Kasih Kerajaan Selangor

SELAYANG 18 JUN : Sejumlah 84 keluarga peneroka bandar Kampung Kok Doh gembira dengan usaha murni yang dilakukan oleh kerajaan negeri Selangor mengambil langkah merancang pembinaan projek perumahan bagi menggantikan penempatan setinggan yang didiami seramai 1,200 peneroka bandar.

Antara penerima saguhati, Kanan a/l Nagalingam menyifatkan kerajaan negeri lain tidak mampu untuk melakukan seperti mana yang dilakukan oleh kerajaan negeri Selangor yang terus-terusan membantu rakyat tanpa mengira kaum.

"Kita sangat gembira kerana selama 30 tahun kita sudah tinggal di kawasan setinggan ini dan pada tahun depan kita akan dapat rumah yang baru (semi-d), memang di negeri lain tak akan dapat seperti yang dilakukan kerajaan negeri Selangor,"katanya.

Kampung Kok Doh terletak bersebelahan Kampung Bukit Botak dan merupakan tanah milik anak syarikat kerajaan negeri Selangor.

Projek Bukit Botak yang sedang dibina kini turut melibatkan kawasan perumahan Kampung Kok Doh.

Justeru itu, kerajaan negeri telah menyalurkan saguhati pemindahan dan bantuan perumahan kepada 84 keluarga di kampung berkenaan yang terkesan akibat pembangunan projek Bukit Botak.

Malah mereka juga ditawarkan bantuan pembelian rumah, bergantung kepada kelayakan masing-masing.

Menurut Selvam a/l Mahamuni, beliau bersyukur dengan pemerintahan kerajaan pada hari ini yang mengotakan setiap apa yang dijanjikan.

"Usaha kerajaan ini baguslah sebab sebelum ni saya pernah kena tipu dan langsung tidak dapat rumah. Kerajaan baru ini terus sediakan rumah dan turut memberi wang pampasan, kira baguslah negeri Selangor,"katanya.

Bagi Chan Ah Yoi pula, beliau sudah tidak mempercayai kerajaan terdahulu (BN) kerana sering menipu dan menindas rakyat terutama yang miskin.

"Kerajaan dulu banyak cakap tapi tak buat apa-apa tapi kerajaan memerintah sekarang menunaikan apa yang telah dijanjikan,"katanya.

Hari ini, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim menyampaikan saguhati berjumlah keseluruhan RM 483,800 pada satu majlis penyampaian cek di Dewan Kompleks Pegawai Daerah Gombak di Selayang tengahari tadi. -tvsnews



Setinggan Kg Kok Doh, Selayang terima saguhati

Kerajaan negeri Selangor membayar saguhati bagi menjayakan projek perumahan Bukit Botak bagi menempatkan 1,200 peneroka bandar yang telah menunggu lebih 20 tahun untuk memiliki rumah.

PETALING JAYA: Seramai 84 keluarga setinggan Kampung Kok Doh di Bandar Baru Selayang hari ini menerima saguhati pemindahan dan bantuan perumahan daripada kerajaan negeri Selangor bagi menjayakan projek perumahan Bukit Botak yang akan menempatkan 1,200 peneroka bandar yang telah menunggu lebih 20 tahun untuk memiliki rumah.

Penduduk Kampung Kok Doh, yang tinggal di atas tanah milik anak syarikat kerajaan negeri yang terletak di sebelah Kampung Bukit Botak telah menerima saguhati berjumlah keseluruhan RM483,800 daripada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam satu majlis penyampaian cek di Dewan Kompleks Pegawai Daerah Gombak di Selayang tengahari tadi.

Menurut satu kenyataan dari pejabat MB, saguhati pemindahan tersebut bukan sahaja melibatkan bantuan pemindahan sebanyak RM500 seorang tetapi juga tawaran dan bantuan pembelian rumah Semi-D Bukit Botak atau rumah kos rendah – mengikut kelayakan masing- masing.

Turut hadir dalam majlis tersebut adalah Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad, Pegawai Daerah Gombak Ahmad Zaharin Mohd Saad dan Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) Othman Omar.

Dari 84 keluarga, 63 telah layak membeli rumah Semi-D Bukit Botak dengan harga RM99,000. Mereka juga telah diberi peruntukan tambahan RM3,600 seorang sementara menunggu rumah siap dalam masa 12 bulan, serta saguhati pemindahan RM500, kata kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu lagi, seramai 20 keluarga yang layak membeli rumah kos rendah RPKR di Selayang Mulia yang bernilai RM42,000 telah diberi subsidi RM7,000 untuk pembelian rumah.

“Ini bermakna mereka hanya membayar RM35,000 untuk memliki rumah RPKR. Selain itu, mereka menerima peruntukan tambahan RM1,500 serta saguhati pemindahan RM500 seorang,” terang kenyataan itu.

Dalam ucapannya sempena majlis penyampaian cek itu, Menteri Besar mengucapkan terima kasih kepada penduduk Kampung Kok Doh yang memberi kerjasama kepada kerajaan negeri dalam pemindahan ini kerana ianya akan menjayakan projek perumahan Bukit Botak yang akan memberi penyelesaian menyeluruh kepada masalah setinggan dan peneroka bandar.

“Dahulu, penduduk dipujuk menyerahkan hak tanah mereka kepada syarikat pembinaan yang telah gagal untuk membina rumah dan membayar pampasan seperti yang dijanjikan.

Bila kita jadi kerajaan pada Mac 2008 kita dapati sudah 20 tahun mereka menunggu. Dalam masa dua tahun kita dapat merancang penyelesaian yang menyeluruh. Sekarang rumah sedang dibina oleh PKNS dan akan siap mengikut jadual,” katanya.

Nasib peneroka bandar terbela

Beliau berkata kerajaan negeri komited dalam memastikan nasib peneroka bandar terbela di mana perancangan pembinaan projek perumahan dibuat dengan rapi agar mereka mendapat hasil yang baik.

“Dahulu yang dijanjikan rumah kos rendah RM45,000. Untuk penambahbaikan, kita arahkan PKNS membuat perancangan membuat rumah semi-D dengan harga RM99,000. Jika tidak mahu, PKNS bersedia membeli rumah pada harga RM170,000.

“Oleh itu pemilik tanah tidak rugi apa-apa kerana keuntungan mereka terjamin. Di kawasan ini, ada yang sanggup membeli rumah Semi D pada harga RM220,000. Jadi tiada siapa yang rugi,” katanya.

Beliau berkata projek ini adalah bukti hasil kesungguhan dan komitmen kerajaan Selangor menyelesaikan masalah perumahan terbengkalai sejak 25 tahun lalu yang gagal diselesaikan oleh pihak pentadbiran terdahulu.

Kerajaan negeri pada mulanya menghadapi kesukaran untuk membantu membaik pulih projek terbengkalai ini kerana hak milik terhadap lot-lot tanah telah diserahkan kepada syarikat pemaju yang terdahulu.

Menteri Besar kemudian mengambil keputusan mengarahkan tanah berkenaan diambil alih oleh kerajaan negeri sebagai jalan penyelesaian terbaik demi kepentingan penduduk Bukit Botak.

Kini projek ini berjalan lancar dengan kemajuan di tapak telah mencapai 21 peratus, dan dijangka siap menurut jadual iaitu pada bulan Jun 2012, kata kenyataan itu.

Tags: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Bukit Botak, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor, -FMT


Ulasan GB

Syabas dan tahniah kerajaan negeri Selangor.

2 ulasan:

waksab berkata...

berita ini tidak akan tersiar di media perdana..

waksab.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kepada kerajaan PR selangor. Dah lama kami menungggu rumah ni