11 Jun 2011

Kes Sarbani: Kit Siang Mahu Kes Itu Dibahas Di Parlimen

Ahli parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang mahu sidang parlimen yang bermula minggu depan membahaskan isu kematian penolong pengarah Kastam, Allahyarham Ahmad Sarbani Mohamed di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kuala Lumpur April lalu.

Menurut Kit Siang, beliau telah menghantar notis kepada Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia mendesak parlimen membahaskan membahaskan kematian kedua yang belaku di premis berkenaan.

Editor Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin dalam laporannya sebelum ini mendedahkan polis telah menyiasat aset Sarbani dan mendapati Allahyarham tidak memiliki "kekayaan luar biasa" seperti yang didakwa.

Menurutnya SPRM sengaja mahu memburukkan nama Ahmad Sarbani.

“Isu ini penting untuk dibahaskan di Parlimen dengan menumpukan kepada pendedahan dibuat Raja Petra Kamaruddin yang mana polis telah melakukan siasatan ke atas aset Ahmad Sarbani tapi mendapati beliau tidak memiliki kekayaan luar biasa,” ujar Kit Siang.

Justeru, wakil rakyat DAP itu menggesa polis memenuhi hasrat keluarga Ahmad Sarbani supaya hasil siasatan didedahkan sebelum mengambil tindakan lanjut termasuk inkues atau suruhanjaya diraja.

“Polis sepatutnya dedahkan hasil siasatan kepada keluarga Ahmad Sarbaini dan membenarkan keluarga itu membuat keputusan sama ada mahu diadakan inkues atau suruhanjaya diraja bagi menyiasat punca kematian,” katanya.

Parti Keadilan Rakyat sebelum ini menghantar memorandum kepada Ketua Polis Negara menuntut jawapan berhubung kematian Ahmad Sarbani.

Naib presiden parti itu, N Surendran yang menyerahkan memorandum kepada ibu pejabat polis Bukit Aman mempersoalkan mengapa tiada tangkapa atau pendakwaan berhubung kes tersebut.

Malah ahli parlimen Lembah Pantai yang juga naib presiden PKR, Nurul Izzah Anwar turut menggesa siasatan segera dilakukan.

Ahmad Sarbani, 56 tahun dijumpai mati di tingkat satu ibu pejabat SPRM Kuala Lumpur pada 6 April selepas secara sukarela ke pejabat berkenaan bagi memberi keterangan berhubung siasatan yang sedang dijalankan.

Beliau adalah penolong pengarah di Jabatan Kastam Selangor dan adalah antara 62 orang yang ditahan pada 1 April dalam satu operasi membanteras gejala rasuah yang dijalankan ke atas pejabat Kastam seluruh negara.

Namun balunya, Masiah @ Maziah Manap yang membuat laporan polis pada 2 Mei lalu mendakwa seorang pegawai kastam secara tidak langsung memberitahunya bahawa Sarbani dibunuh oleh seorang pegawai SPRM. -tvsnews




Ulasan GB

Jangan harap BN berani untuk berbuat demikian. Speaker akan menyatakan kes ini di bawah Peraturan Mesyuarat 18 kes tersebut adalah tertentu, berkepentingan ramai namun menolak usul tersebut dengan alasan ia tidak perlu disegerakan.

Itu sudah menjadi jawapan standard speaker bagi apa-apa usul yang dibawa oleh ahli parlimen pembangkang.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNOBN tindas rakyat,bukanya nak bantu rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Rakyat dah sedar mereka kena tipu dan kena tindas.