11 Jun 2011

Kelisa Rempuh Lori - Seorang Maut

Alor Gajah – Seorang wanita maut dan seorang lagi cedera ringan apabila kereta jenis perodua Kelisa yang dinaiki merempuh sebuah lori yang membawa barang perkakasan rumah di Kilometer 209 Lebuh raya Utara ke arah Selatan, berhampiran restoran jejantas, dekat sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira 11.30 pagi itu, Adeleen Kasim, 37, yang juga ibu tunggal maut serta merta di tempat kejadian dalam perjalanan ke Melaka bersama seorang adiknya yang memandu kereta, Aireen Kasim, 34, dari Kuala Lumpur menuju pulang ke rumahnya di Kampung Pasir Putih, Bachang, Melaka.

Saksi yang enggan dikenali mendakwa, dia menyedari lori terbabit yang pada awalnya berada di laluan paling kiri hendak memasuki ke laluan tengah secara tiba-tiba sementara perodua Kelisa tadi sudah berada dalam jarak yang dekat.

“Saya sendiri menyaksikan lori itu yang tiba-tiba memasuki laluan tengah dan pemandu kereta Kelisa itu brek mengejut dan gagal mengawal kenderaan terpaksa merempuh belakang lori dan penumpangnya terkena pada besi pada lori berkenaan.

“Masa itu saya lihat lori itu terus terbalik dan terseret ke kiri jalan sebelum merempuh penghadang jalan dan berpusing semula ke arah utara dan pemandunya cuba untuk keluar dari lorinya yang sudah terbalik ke sebelah kanan,” kata saksi berkenaan.

Sementara itu, pemandu lori, Wong Loong Fah, 44, berkata, dia dalam perjalanan dari Shah Alam menuju ke Johor Bahru untuk menghantar perkakasan hendak menyusuri laluan kedua lebuh raya dkejutkan dengan rempuhan yang begitu kuat dari arah belakang lorinya sebelum hilang kawalan.

“Saya berada di laluan pertama hendak ke laluan tengah memandu secara perlahan seorangan tiba-tiba dirempuh dengan kuat hingga lori saya bergegar kuat sebelum hilang kawalan memakan ke kanan dan kiri jalanraya sebelum lori saya terbalik beberapa kali.

“Saya sudah tekan brek sekuat hati berharap lori saya tidak merempuh mana-mana kenderaan lain yang masih melalui kiri kanan jalan dan lori saya terbalik terbabas ke kiri melanggar penghadang lebuh raya sebelum berpusing semula ke arah utara.

“Dalam keadaan cemas saya yang sudah terbalik ke sebelah kanan terpaksa keluar mengikut cermin hadapan lori yang sudah pecah dalam keadaan kaki terhenjut-henjut akibat terseret dan menghentam penghadang lebuh raya,” katanya.

Menurutnya, ketika dia mendekati kereta tersebut penumpang di tempat duduk bersebelahan pemandu dalam keadaan tersepit selepas merempuh hingga bahagian hadapan kereta Kelisa itu remuk teruk dan mangsa meninggal dunia serta merta di tempat kejadian.

“Masa saya turun dari lori dalam keadaan badan sakit dan cedera di tangan kanan saya dapati kereta Kelisa tadi sudah melintang menghalang laluan kedua lebuh raya, mujur semua kenderaan yang memandu laju ketika itu sudah memperlahankan kenderaan.

“Kemudian saya terus berlari ke arah kereta Kelisa yang merempuh lori saya tadi dengan harapan dapat cuba membantu mengeluarkan mangsa yang tersepit tetapi disebabkan mangsa dalam keadaan ‘nyawa-nyawa ikan’ dan saya terpaksa menunggu anggota bomba tiba.

“Pemandu kereta Kelisa itu sudah berada di luar kenderaan dalam keadaan tidak tentu hala sambil meraung meminta bantuan orang ramai namun disebabkan mangsa sudah tenat tiada siapa yang berani menyentuh dan mangsa meninggal dunia tidak berapa lama kemudian,” katanya.

Dalam pada itu, Pegawai Operasi Bomba dan Penyelamat, PBK II, Razali Che Ari, ketika dihubungi berkata, seramai tujuh anggota dengan dua jentera bergegas ke lokasi kejadian sebaik menerima panggilan daripada orang awam mendapati penumpang kereta dalam keadaan nazak.

“Anggota kami tiba di tempat kejadian kira-kira 10 minit selepas menerima panggilan dan mangsa berjaya dikeluarkan dalam masa kurang dari lima minit yang ketika itu mangsa dalam keadaan nyawa-nyawa ikan,” katanya.

Ketua Polis Derah Alor Gajah, Supritendan Umar Ali Saifuddin Shaharudin, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kemalangan berkenaan.

“Kenderaan perodua Kelisa yang dinaiki dua beradik ini dipercayai dipandu laju menghala ke arah Melaka, setibanya di lokasi kejadian, pemandu kereta ini hilang kawalan hingga merempuh bahagian belakang sebuah lori muatan satu tan itu,” katanya.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Melaka untuk dibedah siasat. -SH

Tiada ulasan: