6 Feb 2011

Kubica, Pemandu Lotus Renault Cedera Parah

Pelumba Formula 1 Robert Kubica yang bakal memandu kereta Lotus Renault GP menderita "cedera parah" ketika mengikuti rally Andorra, Itali.

Mengikut beberapa laporan, pelumba berusia 26 tahun itu melanggar dinding litar dan terpaksa dibawa keluar menggunakan helikopter untuk dirawat di hospital terdekat.

Jurucakap pasukan Renault di Britain mengatakan kepada pejabat berita Reuters bahawa pelumba itu sadar saat kecelakaan dan kenyataan penuh mengenai Kubica akan segera dikeluarkan.

Dia telah mempersiapkan diri untuk musim perlumbaan Formula 1 2011 ini yang akan dimulakan pada 13 Mac nanti.

Kubica telah menutup pandu-uji pramusim gelaran Formula One (F1) 2011 di Valencia, Sepanyol, pada minggu lepas, dimana beliau berjaya menduduki tempat pertama di Litar Ricardo Tormo.

Seperti disiarkan crash.net, Kubica mencatatkan waktu tercepat dengan menduduki tempat pertama yakni 1 minit 13.144 saat, setelah tamat di tempat kelima pada sesi ujicoba kedua.

Pada musim perlumbaan lalu dia muncul dan menduduki tempat ke lapan diantara daftar para pelumba dengan menempati tempat kedua di Melbourne dan ketiga di Monaco dan Belgium.

Di Litar Sepang, tahun lepas, Kubica menduduki tempat yang keempat di belakang Vettel, Webber dan Rosberg.

Tiada ulasan: