18 Feb 2011

[Bergambar] Empat Terbunuh Di Bahrain, Perlumbaan Formula 1 Mungkin Batal

Manama: Polis antirusuhan menyerbu Dataran Mutiara yang menjadi kubu penunjuk perasaan antikerajaan awal pagi semalam, sambil melepaskan peluru getah dan gas pemedih mata.

Ekoran keganasan itu, kata saksi dan pembangkang, empat orang awam maut.

Menurut mereka, kadar kecederaan akibat serbuan mengejut polis kira-kira jam 3 pagi itu mencecah 95 peratus.

Saksi berkata polis menyerbu kawasan lapang itu menyebabkan ratusan penunjuk perasaan yang bermalam di bawah khemah lari bertempiaran.

Mereka kemudian terus diburu ketika helikopter polis berlegar-legar di udara.

Di Hospital Salmaniya, petugas sibuk mengendalikan mangsa cedera dibawa ambulans dan kereta persendirian sehingga tiga jam selepas serbuan bermula.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri berkata, mereka tidak ada pilihan selain menyerbu penunjuk perasaan berkenaan.

“Tindakan dibuat selepas semua peluang berdialog gagal,” katanya. - AFP


GP Bahrain Terancam Batal

GP Bahrain yang merupakan pembuka tirai bagi perlumabaan Formula 1 musim 2011 kini terancam batal kerana terjadinya rusuhan di negara teluk tersebut.

Hal ini dinyatakan oleh pengurus F1, Bernie Ecclestone semalam. "Kami akan membuat keputusan pada Selasa atau Rabu minggu depan," kata Ecclestone. GP Bahrain menurut jadual akan berlangsung pada 13 Mac ini.

"Bila situasi seperti hari ini, tentu saja perlumbaan terpaksa dibatalkan," kata Ecclestone. "Jika situasi belum juga pulih Rabu akan datang ini, tentu saja kami akan membatalkan."

Ecclestone mengaku telah berbincang dengan putera mahkota Bahrain pada hari semalam untuk mengetahui perkembangan terakhir di sana. "Jika anda merancang pergi ke sana, lebih baik batalkan segera," lanjutnya.

Kerusuhan yang terjadi di Bahrain seminggu kebelakangan telah menyebabkan empat terbunuh. Ia berlaku setelah polis menyerbu para penunjuk perasaan yang berada di lapangan di pusat kota Manama.















Tiada ulasan: